Diskussionen är verkligen intressant, för det handlar ju inte bara om tillit utan också om respekt. Jag skulle aldrig få för mig att börja rota i min partners telefon – och jag utgår från att hon tänker likadant. Möjligheten att kunna betyder ju inte att man ska. Det är ju integritetskränkande deluxe, herregud.
Mobilen är inte bara en pryl man ringer med längre – det är att ha hela sitt liv, sina tankar, dokument, kontakter och halva jobbet i fickan. Det finns även förhållanden där svartsjuka spökar, och då blir mobilen nästan som en symbol för något den inte borde behöva vara.
Om man känner att man måste läsa sin partners meddelanden – vad är det då egentligen som är fel? Då är ju tilliten redan borta.
Helt rätt. Känns väldigt osunt att känna att behov av att gå igenom en partners telefon. Jag har inget att dölja, men om någon krävde det skulle jag bli rejält irriterad.
Bank-id ja men annars är det fetnej. Det handlar egentligen inte om att jag har något att dölja, för mig är det mer att det är privat. Skulle inte lämna ut lösen till telefonen till någon, varken barn eller man.
Varför behöver någon annan ha åtkomst till min telefon, mejl, Facebook osv ?
Skulle aldrig heller kräva några lösenord av min partner, han har rätt till ett privatliv, jag kan inte se några scenarion där jag skulle behöva komma in i hans telefon, om det inte är för att just snoka.
Senast redigerad av Bullbox 2025-05-08 kl. 16:44.
Har ingen partner men skulle ALDRIG dela något med henne, även om vi var dunderkära och visste att vi skulle vara tillsammans livet ut. Man måste få behålla sitt privatliv och sina egna saker/hemligheter. Sen kanske man har en Netflix tillsammans och ett kassaskåp som man kan koden till, men saker som telefon, dator, mail, sociala medier etc ALDRIG i livet att hon får access till något sådant. Och jag vill inte ha hennes heller.
Hon ska ha sitt liv, jag ska ha mitt liv. Jag hade varit lojal till henne som partner, dvs inte otrogen eller liknande och förväntar mig samma av henne, men that's it. Utöver den "överenskommelsen" så är vi inte del av varandra, vi är två privata individer med enskilda liv som gillar varandra och är lojala till varandra men inte i exakt allt!
Diskussionen är verkligen intressant, för det handlar ju inte bara om tillit utan också om respekt. Jag skulle aldrig få för mig att börja rota i min partners telefon – och jag utgår från att hon tänker likadant. Möjligheten att kunna betyder ju inte att man ska. Det är ju integritetskränkande deluxe, herregud.
Mobilen är inte bara en pryl man ringer med längre – det är att ha hela sitt liv, sina tankar, dokument, kontakter och halva jobbet i fickan. Det finns även förhållanden där svartsjuka spökar, och då blir mobilen nästan som en symbol för något den inte borde behöva vara.
Om man känner att man måste läsa sin partners meddelanden – vad är det då egentligen som är fel? Då är ju tilliten redan borta.
Jag är inne på din linje KlasLund... Håller med. Bra skrivet. Jag har inga problem att min partner kan mina lösenord men jag hade haft problem om hon utnyttjade det på fel sätt.
// CC
Har kopplat bort pinkoden på telefonen.
Vill frugan kolla? Varsågod
Jag har inget att dölja ..
Har inget intresse av att kolla hennes heller.
Om än jag KAN om jag skulle vilja
Senast redigerad av snallakillen 2025-05-08 kl. 22:39.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!