2025-05-03, 09:49
Medlem
Hyondai i20. Jag har en orginal radio med dvd spelare men den är inte inkopplad utan jag har den i handen .Vill kolla den innan köpet. Kan jag på något enkelt sätt kolla att allt fungerar tex koppla den på ett bilbatteri.
Citera
2025-05-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm
Hyondai i20. Jag har en orginal radio med dvd spelare men den är inte inkopplad utan jag har den i handen .Vill kolla den innan köpet. Kan jag på något enkelt sätt kolla att allt fungerar tex koppla den på ett bilbatteri.
Visst kan du det.
Men du måste ha antenn och högtalare + skiva för att kolla spelaren.
Citera
2025-05-03, 15:33
Medlem
Du kan ju koppla in den i bilen utan att sätta fast den. Glöm inte att chassiet ska vara jordat. Så kan du testa om den fungerar.
Citera
2025-05-04, 06:25
Medlem
[quote=KamratBlue|91785237]
Du kan ju koppla in den i bilen utan att sätta fast den. Glöm inte att chassiet ska vara jordat. Så kan du testa om den fungerar.

problemet är att plocka ut bilradion och prova den nya begagnade så får man riva halva bilen men jag får väl ta det problemet för att testa bilradion. Men tack för tipsen.
Citera
2025-05-04, 06:28
Medlem
[quote=sigbhm|91790882]
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

problemet är att plocka ut bilradion och prova den nya begagnade så får man riva halva bilen men jag får väl ta det problemet för att testa bilradion. Men tack för tipsen.
Varför ska du riva bilen, man tar vanligtvis loss den med en böjd ståltråd? Men sitter den redan i en bil så prova den där. Eller en gaffel (typ).
Citera
2025-05-04, 06:38
Medlem
[quote=KamratBlue|91790886]
[quote=sigbhm|91790882]

Varför ska du riva bilen, man tar vanligtvis loss den med en böjd ståltråd? Men sitter den redan i en bil så prova den där. Eller en gaffel (typ).

Man måste koppla ur värmereglagen först.

https://www.youtube.com/watch?v=3RG7JxyCyPM.
Citera
2025-05-04, 06:45
Medlem
[quote=sigbhm|91790905]
[quote=KamratBlue|91790886]
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm

Man måste koppla ur värmereglagen först.

https://www.youtube.com/watch?v=3RG7JxyCyPM.
Du hade den ju i handen i TS? Varför köpa en sådan såvida du inte har en likadan bil med en trasig radio? Du måste förmodligen även ha koden för att starta den. Köp istället en vanlig med standarduttag. Du kan få en från 500 kr och uppåt beroende på krav.
Citera
2025-05-04, 07:44
Medlem
[quote=KamratBlue|91790915]
[quote=sigbhm|91790905]
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Du hade den ju i handen i TS? Varför köpa en sådan såvida du inte har en likadan bil med en trasig radio? Du måste förmodligen även ha koden för att starta den. Köp istället en vanlig med standarduttag. Du kan få en från 500 kr och uppåt beroende på krav.

De vara jäkligt länge sedan bilar hade stereo med ”standarduttag” från fabrik, alltså sådana man bara skjuterin och klickar fast, och lossar med nån liten pinne etc, typ enkel eller dubbel DIN-mått eller vad det kallades.

Istället har de flesta bilar sedan närmare 20 år nu integrerade stereo, typ. Alltså sådana som smälter helt in i resten av instrumentbrädan, och oftast inte kan bara klockas loss.

Om man inte har nåt specifikt intresse av att bygga om och bygga billjus, så är det nog extremt på som har lust att palta med stereos med gammal DIN-standard, när de bara vill byta ut en defekt original-stereo.
Citera
2025-05-04, 15:19
Medlem
[quote=sigbhm|91782385]
Hyondai i20 2012. Jag har en orginal radio med dvd spelare men den är inte inkopplad utan jag har den i handen .Vill kolla den innan köpet. Kan jag på något enkelt sätt kolla att allt fungerar tex koppla den på ett bilbatteri.
Citera
2025-05-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Visst kan du det.
Men du måste ha antenn och högtalare + skiva för att kolla spelaren.
Glömde skriv att eftersom det är en modellanpassad apparat måste du kanske även ha radiokoden.
PIKAB på Murmästarvägen i Stockholm tog inte betalt för koden till en Land Rover = bra service.
Men grannen på andra sidan E4, i Kungens Kurva, tog 1.000:-, trots lös apparat, för samma tjänst angående en JEEP 2006, som jag köpt ny hos dom.
Det senare priset kan ha gått upp.
Utan radiokoden nog ingen idé att köpa apparaten.
Tycker jag!
Citera
2025-05-05, 11:20
Medlem
zoombos avatar
Jag skiftade nyligen stereo på en Hyundai ix20 från 2010 och den behövde ingen kod. En bekant har en sån bil där stereon dött, måste vara ovanligt. Köpte en annan på en skrot utomlands för några hundringar och den var bara att plugga in.

Förutom de två standardiserade ISO-kontakterna för ström och högtalarna finns även en annan specialkontakt för rattstyrning, display etc men jag tror inte den behöver pluggas in för att testa (valfri) stereo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in