2025-05-02, 12:54
Medlem
Chokladpojkens avatar
Inte alls oväntat, Israel attackerar ju specifikt hjälparbetare och journalister för att tysta vittnen till IDF:s massaker på civilbefolkningen i Gaza. De som deltar i Freedom Flotilla är extremt modiga eftersom det är i princip 100% säkert att IDF-terroristerna ska angripa dem med sedvanligt övervåld. Hatten av för såna.

Lite småkomiskt när sionisthororna i SD sitter och jublar åt attacken - det packet fattar givetvis inte hur mycket såna här övergrepp skadar Israels anseende internationellt.
Senast redigerad av Chokladpojken 2025-05-02 kl. 12:56.
Citera
2025-05-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Jag vill ha en källa på att attacker mot sändningar av läkemedel och livsmedel på internationellt vatten är legitimt.

Ordnar du det ?

Israel har rätt enligt internationell havskrigsrätt att upprätta och försvara en blockad mot Gaza, inklusive att stoppa eller angripa fartyg som bryter den, så länge blockaden uppfyller kriterierna för laglighet enligt San Remo-manualen.

Stöd i folkrätten:

San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea (1994), särskilt:

Artikel 93: Ett neutralt fartyg får inte bryta en lagligt upprättad blockad.

Artikel 98: Ett fartyg som försöker bryta blockaden får bordas, omdirigeras eller i yttersta fall attackeras.
Citera
2025-05-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Inte alls oväntat, Israel attackerar ju specifikt hjälparbetare och journalister för att tysta vittnen till IDF:s massaker på civilbefolkningen i Gaza. De som deltar i Freedom Flotilla är extremt modiga eftersom det är i princip 100% säkert att IDF-terroristerna ska angripa dem med sedvanligt övervåld. Hatten av för såna.

Lite småkomiskt när sionisthororna i SD sitter och jublar åt attacken - det packet fattar givetvis inte hur mycket såna här övergrepp skadar Israels anseende internationellt.

Du vet ingenting om någonting. Jag är väl medveten om att det skadar Israel. Det gör det bara ännu mer roande. Båda parter är ett jäkla pack.
Citera
2025-05-02, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Väntar på kommentarer om att det var terrorister och bomber ombord så det var en "säkerhetsåtgärd".

Nej, men det kan ha varit mat och vatten som däremot skulle levereras till "palestinier", som ju är terrorister, så Israel i så fall har som vanligt agerat helt korrekt. Israel är ett normalt, rätt västerländskt land med intelligenta människor. "Palestina" är en soptipp för ooga booga-Allahu akbar-människor som bor i sandkojor. Varför skulle någon sund människa någonsin vilja försvara brunfolket (om man själv inte tillhör samma brunfolk eller samma brunfolks tramsreligion, det vill säga)?

Äsch nu är det fredag, så shabbat shalom!

Kan tillägga att jag i senaste valet röstade på sossarna, så ska ni snacka skit om mig så undvik gärna att kalla mig för ett SD-troll. SD är alldeles för blå för min smak.
Citera
2025-05-02, 13:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Lite för långt bort kanske? Frågan är vad det var för typ av drönare?

Ja håller med. 200 mil är långt för en drönare om den skall kunna ta någon vapenlast
för att kunna skada ett skepp.
Citera
2025-05-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ett fartyg som transporterar nödhjälp (främst livsmedel och läkemedel) till Gazaremsan har enligt uppgifter attackerats av drönare.

Inga uppgifter om skadade eller dödade ännu men enligt talesperson från organisationen bakom fartyget så är båten försatt ur funktion

https://www.svd.se/a/4BA64e/fartyg-p...a-varit-ombord

Vi kan nog förutsätta att terrorstaten Israel ligger bakom, då dom har en historia av liknande angrepp.

Så vad säger flashback är det en ny typ av avancerat sjöröveri, med drönare, vi ser eller är det som vanligt när Israel är igång endast "självförsvar " ?
Självförsvar så klart, båten är lastad med mat till terrorister, helt klart ett legitimt mål
Citera
2025-05-02, 13:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbilly23
Bryr mig inte om vem som gjorde det. Roande är det iallafall.

Vad är roande med att en hjälpsändning med mat på väg till världens mest plågade befolkning blir bombad? Vad har du gjort för dina medmänniskor på sistone?
Citera
2025-05-02, 13:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja håller med. 200 mil är långt för en drönare om den skall kunna ta någon vapenlast
för att kunna skada ett skepp.

Det beror ju på vilken sorts drönare det är. En drönare är en förarlös farkost och såna finns det som kan ta sig tusentals mil. Israel ligger dessutom bland de främsta i världen när det kommer till denna teknik.

Att bomba skepp lastade med civila varor på internationellt vatten borde vara ett mycket allvarligt brott i alla länders ögon.
Citera
2025-05-02, 13:38
Medlem
Citat:
Jag vill ha en källa på att attacker mot sändningar av läkemedel och livsmedel på internationellt vatten är legitimt.

Ordnar du det ?

Jag vill ha en tillförlitlig källa på att det var ett angrepp!
Och att det inte är självförvållat.

Ordna du det
Citera
2025-05-02, 13:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det beror ju på vilken sorts drönare det är. En drönare är en förarlös farkost och såna finns det som kan ta sig tusentals mil. Israel ligger dessutom bland de främsta i världen när det kommer till denna teknik.

Att bomba skepp lastade med civila varor på internationellt vatten borde vara ett mycket allvarligt brott i alla länders ögon.

Tusentals mil ? Då skulle alltså Iran kunna skicka en drönare till USA ?
Citera
2025-05-02, 13:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tusentals mil ? Då skulle alltså Iran kunna skicka en drönare till USA ?

Jag vet inte om de har den tekniken men det finns förarlösa farkoster som kan ta sig från Iran till USA ja.
Citera
2025-05-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel har rätt enligt internationell havskrigsrätt att upprätta och försvara en blockad mot Gaza, inklusive att stoppa eller angripa fartyg som bryter den, så länge blockaden uppfyller kriterierna för laglighet enligt San Remo-manualen.

Stöd i folkrätten:

San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea (1994), särskilt:

Artikel 93: Ett neutralt fartyg får inte bryta en lagligt upprättad blockad.

Artikel 98: Ett fartyg som försöker bryta blockaden får bordas, omdirigeras eller i yttersta fall attackeras.
”Lagligt upprättad blockad”? Skitsnack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in