Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-08-28, 22:38
Medlem
Hejsan!

Det är så att jag fick en fästing på pungen (!) för cirka 4 dagar sen. Jag fick inte bort hela fästingen så jag ringde en läkare som sa att jag skulle vänta så kommer kroppen själv att få bort den alltså att den kommer att infekteras (själva "såret") och att den försvinner av sig själv.

Det har blivit som en finne eller vad man ska säga men det verkar inte vilja släppa, försökte ta bort med den med ett rakblad o pincett... alltså inte skära bort en bit utan jag försökte peta ut den med kanten, har nämligen inga nålar hehe. Men skiten vill inte släppa ska jag vänta o se om den lossnar eller ska jag ta kontakt med en läkare? Jag vill ju inte peta på så känsligt område med pincetter hellst, inte så trevligt heller :P

En annan sak jag undrar är hur länge det tar innan symptomer för borelia visar sig har nämligen skumt ont under foten, bara foten iofs har hört att man kan få ledinflamation kan va pga att jag cyklar också. Det har inte blivit rött runt själva bettet så det verkar inte som att det är infekterat med nån sjukdom.

Tacksam för svar.
Citera
2006-08-29, 00:00
Medlem
mjohanssons avatar
Om fästingen som bet dig inte bar med sig borelia så kan du vara lugn. Sluta pilla, precis som din doktor sade trillar resterna ut av sig själv efter ett tag - onödigt att irritera såret ytterligare och eventuellt pilla in ovälkomna bakterier. Jag har nämligen fått en hel del fästingbett själv och vissa utplockningar har varit mindre lyckade. Det blir, precis som du skriver en liten svullnad som är röd och påminner om en finne, efter några dagar är resterna bortstötta. Jag är vaccinerad så jag oroade mig inte speciellt mycket för borelian, vilket du kanske borde göra.
Citera
2006-08-29, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Om fästingen som bet dig inte bar med sig borelia så kan du vara lugn. Sluta pilla, precis som din doktor sade trillar resterna ut av sig själv efter ett tag - onödigt att irritera såret ytterligare och eventuellt pilla in ovälkomna bakterier. Jag har nämligen fått en hel del fästingbett själv och vissa utplockningar har varit mindre lyckade. Det blir, precis som du skriver en liten svullnad som är röd och påminner om en finne, efter några dagar är resterna bortstötta. Jag är vaccinerad så jag oroade mig inte speciellt mycket för borelian, vilket du kanske borde göra.

Ok tack för svaret. Men nu har det gått 4 dagar så att säga. Läkaren sa det också ifall jag blir sjuk inom en månad "på ett konstigt sätt" om jag inte minns fel att hon sa så bör jag ta kontakt med en läkare. Men jag avvaktar ändå för jag hatar o gå till läkaren :P Är snart stamgäst på sjukan

Edit: Någon som kanske vet ifall sjukdomarna man kan få från fästingen smittar sig till andra människor vid sexuell kontakt typ om man kysser flickvännen eller har oralsex eller så?
Citera
2006-08-29, 01:07
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prkl
Ok tack för svaret. Men nu har det gått 4 dagar så att säga. Läkaren sa det också ifall jag blir sjuk inom en månad "på ett konstigt sätt" om jag inte minns fel att hon sa så bör jag ta kontakt med en läkare. Men jag avvaktar ändå för jag hatar o gå till läkaren :P Är snart stamgäst på sjukan

Edit: Någon som kanske vet ifall sjukdomarna man kan få från fästingen smittar sig till andra människor vid sexuell kontakt typ om man kysser flickvännen eller har oralsex eller så?
Nu är jag inte hundra på detta, men om jag inte missminner mig så är borelia en blodburen(i brist på bättre ord) sjukdom, du behöver alltså blanda blod med din tjej för att det skall smitta om du är infekterad. Men som sagt, är inte 100% på detta.. googla på borelia så finner du säkert svar.

Gå till husläkarmottagningen och ta ett blodprov, mycket.. mycket mindre komplicerat än att åka på borelia.
Citera
2006-08-29, 01:21
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Lycka till med hjärnhinneinflammationen!

Dina inlägg på detta forum kanske blir mera intressanta!
Citera
2006-08-29, 01:21
Medlem
wembis avatar
Det brukar ju bli en röd ring runt fästingbettet, några dagar efter den släppt, om fästingen varit bärare av boreliasmittan.
Citera
2006-08-29, 01:22
Medlem
Citat:
Nu är jag inte hundra på detta, men om jag inte missminner mig så är borelia en blodburen(i brist på bättre ord) sjukdom, du behöver alltså blanda blod med din tjej för att det skall smitta om du är infekterad. Men som sagt, är inte 100% på detta.. googla på borelia så finner du säkert svar.

Gå till husläkarmottagningen och ta ett blodprov, mycket.. mycket mindre komplicerat än att åka på borelia.

Ok tack för svaret, det är typ det jag också hört men jag tänkte mer på kroppsvätskor o så, så att säga. Men vi byter aldrig blod heller så att Men jag ska kolla upp det ifall jag börjar känna mig dålig eller så.
Citera
2006-08-29, 02:35
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prkl
Ok tack för svaret, det är typ det jag också hört men jag tänkte mer på kroppsvätskor o så, så att säga. Men vi byter aldrig blod heller så att Men jag ska kolla upp det ifall jag börjar känna mig dålig eller så.
Det kan vara värt att ligga ett steg före borelian. Jag har sett folk med infektionen, och det ser inte behagligt ut... Mitt högst personliga råd är att styra upp ett blodprov, simple as that.
Citera
2006-08-29, 03:03
Bannlyst
Citat:
Det kan vara värt att ligga ett steg före borelian. Jag har sett folk med infektionen, och det ser inte behagligt ut... Mitt högst personliga råd är att styra upp ett blodprov, simple as that.

Jag har också sett flera fall av boleria, det ser jättehemskt ut när de har en röd ring, jag skulle aldrig klara av att ha en röd ring på mig själv. Tänk vad jobbigt!

Mitt råd är: Om det blir en röd ring som är större än en femkrona så uppsök läkare, annars är det lungt.
Citera
2006-08-29, 04:24
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filman
Jag har också sett flera fall av boleria, det ser jättehemskt ut när de har en röd ring, jag skulle aldrig klara av att ha en röd ring på mig själv. Tänk vad jobbigt!

Mitt råd är: Om det blir en röd ring som är större än en femkrona så uppsök läkare, annars är det lungt.
Det är inte de röda ringarna jag syftar på.. det är feberyran och den eventuella magsjukan som hör till jag har i åtanke..
Citera
2006-08-29, 05:48
Bannlyst
Citat:

Jag är också vaccinerad, fast bara mot TBE. Mot borrelia går det tyvärr inte att vaccinera sig.
Citera
2006-08-29, 07:41
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Jag är också vaccinerad, fast bara mot TBE. Mot borrelia går det tyvärr inte att vaccinera sig.
Ja, efter lite påläsning ser jag att mitt misstagande är ett faktum! TBE-vaccinet hjälper alltså inte mot borrelia, vilket jag trodde att jag hade fått förklarat för mig!

Alltid lär man sig något nytt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in