2025-05-01, 18:24
Medlem
Maestro-Bs avatar
Stämmer!
Var nere och försökte kika lite men det är avspärrat. En bärgare i signalställ stod vid bryggbråten och kliade sig i huvudet kring hur har ska bogsera bort båten som ligger i 45 graders vinkel mot land.

En gåta att föraren fortfarande lever. Räddningen var nog att det var en hyttbåt, en öppen daycruiser hade nog lett till en huvudlös tillställning.

Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Här tror jag, dvs. nedanför Litorinavägen, där småbåtshamnen slutar?

https://maps.app.goo.gl/Ju62qZwXfs29rJWr8

Hur som helst skickligt gjort.
Citera
2025-05-01, 18:26
Medlem
Maestro-Bs avatar
Hade ju tveklöst lett till kommentaren: "Vicken j-a smäll!"

Citat:
Ursprungligen postat av DenverkligeSnatan
Jag hoppas för det roliga i det helas skull att det är Ulf Brunnberg!
Citera
2025-05-01, 18:40
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Av bilden att döma, är det med 100% säkerhet en Gurami 34.

Tack, suttit i några timmar och försökt hitta namnet. Fina båtar, låg bredvid en för några somrar sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-B
Stämmer!
Var nere och försökte kika lite men det är avspärrat. En bärgare i signalställ stod vid bryggbråten och kliade sig i huvudet kring hur har ska bogsera bort båten som ligger i 45 graders vinkel mot land.

En gåta att föraren fortfarande lever. Räddningen var nog att det var en hyttbåt, en öppen daycruiser hade nog lett till en huvudlös tillställning.

De gånger jag varit inblandad i liknande olyckor har det rört sig om väldigt mycket alkohol. Fulla människor tenderar att överleva.

Sjukdomsfall eller helt enkelt ramlat ur förarstolen är väl de andra alternativen jag kan komma på. Inget dödmansgrepp i dessa båtar. Ligger man på durken när det smäller är man ju hyfsat skyddad.
Citera
2025-05-01, 18:56
Medlem
Maestro-Bs avatar
Min gissning är också sjukdomsfall eller tappat kontrollen, som smällen med Targa 27:an på norra Lidingö för ett par år sedan. Den här båttypen är ju kategorin som används av de som har hus i skärgården och är vana vid båtar, så ändå tvek på fylla mitt på blanka dan.

Citat:
Ursprungligen postat av WP52

De gånger jag varit inblandad i liknande olyckor har det rört sig om väldigt mycket alkohol. Fulla människor tenderar att överleva.

Sjukdomsfall eller helt enkelt ramlat ur förarstolen är väl de andra alternativen jag kan komma på. Inget dödmansgrepp i dessa båtar. Ligger man på durken när det smäller är man ju hyfsat skyddad.
Citera
2025-05-01, 20:18
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-B
Stämmer!

Fördelen med båtar i dessa tillställningarna är att de inte totalstoppar som en bil, de fortsätter ju fram en bit eller trasas sönder.
Citera
2025-05-01, 20:25
Medlem
Maestro-Bs avatar
Ja du har rätt,men i detta fallet blev det nog väldigt hårt och abrupt då båten efter att ha forcerat gåbryggan dundrade in i det inre bryggfundamentet.

https://www.skippo.se/nyheter/valdsa...amn-pa-lidingo

Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Fördelen med båtar i dessa tillställningarna är att de inte totalstoppar som en bil, de fortsätter ju fram en bit eller trasas sönder.
Citera
2025-05-02, 00:25
Medlem
Chokladpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Av bilden att döma, är det med 100% säkerhet en Gurami 34.

Snyggt med en så pricksäker identifiering! Satt och klurade på om det möjligen var en Masmar eller Delta...
Citera
2025-05-02, 00:37
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Snyggt med en så pricksäker identifiering! Satt och klurade på om det möjligen var en Masmar eller Delta...

Jag har jobbat på och med båtar- och fartyg en stor del av mitt liv, så man blir lite miljöskadad dessa båtar byggdes under en begränsad tid, och det är inte speciellt många tillverkade.
Citera
2025-05-02, 06:35
Medlem
Undrar vad straffet för dehär kan bli, visserligen har man en sån dyr båt kan man nog ha råd med ett skadestånd men…
Citera
2025-05-02, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Undrar vad straffet för dehär kan bli, visserligen har man en sån dyr båt kan man nog ha råd med ett skadestånd men…
Beror väl på, ett sjukdomsfall leder inte till någon straff, var föraren full så kan det bli grovt sjöfylleri och fängelse ( fotboja troligen)samt att försäkringen inte betalar ut en krona.
Citera
2025-05-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten

Om personen va onykter så ett av straffen är att bilkörkortet kan ryka alt blir personen tvungen att lämna prov varje vecka/månad x antal månader/år för att få behålla körkortet.....
Citera
2025-05-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Om personen va onykter så ett av straffen är att bilkörkortet kan ryka alt blir personen tvungen att lämna prov varje vecka/månad x antal månader/år för att få behålla körkortet.....

Provtagning för att behålla körkortet kan personen glömma i det här fallet. Personen ska ha tur om han slipper finkan i några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in