2025-05-01, 01:31
Medlem
jagfunderars avatar
Hej,

Jag var på Hemköp och handlade med familjen när jag såg en gammal (årsmodell 2005-2010, röd) bil parkerad precis framför en uttagsautomat med en stor Gorilla (tänk stor, stor nalle, leksak) i förarsätet, och i passagerarsätet ett stativ med en kamera riktad rakt framåt.

Jag och familjen glodde rakt in i bilen för att sedan upptäcka kameran, alltså har någon bild på våra ansikten.

Jag antar att det är Polisen som har satt denna bil. Men är det ens lagligt?
Försöker de fånga någon som är efterlyst, eller folk som tar ut kontanter, eller vad fan kan syftet med det hela vara, och framförallt, är det LAGLIGT?

Fanns inga kameraskyltar eller liknande.
Bara en gorilla och en systemkamera.

Arbetar spanare så?

Fråga 2: Dela med er av era konstiga (men riktiga) spanhistorier. Alltså när ni fångat en civilpolis som spanar på någon, något eller liknande. Hade varit intressant att läsa!

Riktigt jävla skumt!
Senast redigerad av jagfunderar 2025-05-01 kl. 01:33.
Citera
2025-05-01, 02:29
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej,

Jag var på Hemköp och handlade med familjen när jag såg en gammal (årsmodell 2005-2010, röd) bil parkerad precis framför en uttagsautomat med en stor Gorilla (tänk stor, stor nalle, leksak) i förarsätet, och i passagerarsätet ett stativ med en kamera riktad rakt framåt.

Jag och familjen glodde rakt in i bilen för att sedan upptäcka kameran, alltså har någon bild på våra ansikten.

Jag antar att det är Polisen som har satt denna bil. Men är det ens lagligt?
Försöker de fånga någon som är efterlyst, eller folk som tar ut kontanter, eller vad fan kan syftet med det hela vara, och framförallt, är det LAGLIGT?

Fanns inga kameraskyltar eller liknande.
Bara en gorilla och en systemkamera.

Arbetar spanare så?

Fråga 2: Dela med er av era konstiga (men riktiga) spanhistorier. Alltså när ni fångat en civilpolis som spanar på någon, något eller liknande. Hade varit intressant att läsa!

Riktigt jävla skumt!

Klart det är lagligt att ha docka i framsätet på en bil. I USA har många en docka i framsätet när dom kör ensamma för att ge sken av att det sitter en riktig person där och på sätt undvika att bli rånade på motorvägen. Dock är det inte polisen som har gjort detta utan en person som bara vill ha lite sällskap i livet.
Citera
2025-05-01, 02:36
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Såg en bil för någon vecka sedan och i passagerarsätet satt en docka som var en kopia av Magdalena Andersson med munnen öpoen
Till och med en polis tittade in på dockan.
Han log lite generat och traskade iväg därifrån med en påse fikabröd.
Så dockor i mänsklig storlek är och blir allt vanligare i bilarna.
Citera
2025-05-01, 03:02
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det är lagligt så länge det sitter någon i bilen.
Citera
2025-05-01, 05:54
Medlem
Kapitalistkalles avatar
YouTuber som skapar content kanske.
Citera
2025-05-01, 09:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Jag antar att ...
Om så mindblowing hade det ju gått mycket fortare kolla reg nr än fråga här.
Citera
2025-05-01, 10:34
Medlem
Trakessons avatar
Med tanke på din avatar så misstänker jag att du helt enkelt såg din egen spegelbild i den tonade bilrutan. Hade du kamera med dig? Var du pårökt?
Citera
2025-05-01, 11:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det är lagligt så länge det sitter någon i bilen.
Det behöver inte sitta någon människa i bilen bara för att det finns en kamera och/eller en gorilla i den.
Citera
2025-05-01, 11:38
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det behöver inte sitta någon människa i bilen bara för att det finns en kamera och/eller en gorilla i den.

Man behöver förmodligen tillstånd om det är tänkt att den ska filma även när någon inte befinner sig i bilen. Men det finns ju bilar med fast monterad kamera som troligtvis filmar hela tiden.

https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-ha-en-dashcam-monterad-i-bilen
Citera
2025-05-01, 11:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Man behöver förmodligen tillstånd om det är tänkt att den ska filma även när någon inte befinner sig i bilen. Men det finns ju bilar med fast monterad kamera som troligtvis filmar hela tiden.

https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-ha-en-dashcam-monterad-i-bilen
Inget tyder på att kameran filmade eller fotograferade. TS verkar dock utgå från det, oklart varför. TS tror kanske också att alla vapen hen ser skjuter honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in