Citat:
Ursprungligen postat av
Cub77
Hur långt in i eran företagsresa märkte ni att erat företag började ta fart och ni inte längre behövde jaga efter jobb? Hände detta efter något särskilt såsom att ni kanske hade skaffat en säljare, börjat sponsrat, delat ut reklam eller liknande?
Känner själv att det fortfarande går segt 1år in i min resa men har då heller inte gjort någonting för att de ska gå bättre, så ja ska väl egentligen inte klaga
Historiskt räknar man med
2 år MED hårt jobb. Nu KANSKE sociala medier kan speeda upp det mycket OM du har en bra story och får bra recensioner.
((Jag hade TUR att konkurrenterna var så skitdåliga

Efter att ha fått och gjort ett litet jobb, så jag hade en referens, gick jag till en jättekund - som mer eller mindre "slängde" ett regelbundet storjobb till mig, för de var enormt missnöjda hur dåligt den dominerande konkurrenten hade gjort ett jobb "Hälften fel". Det var så stort att jag nästan kunde leva på bara det.))
Gällande att inte behöva jaga kunder:
Beror på kundtyp om återkommande behov och hur bra du är.
DE FLESTA FÖRETAG NÅR ALDRIG DIT utan behöver fortsätta jaga att få kunder för alltid...
((Mina anställda och jag gjorde så bra jobb att vi växte med lite, men behövde en del säljjobb under flera år, men sedan fick jag mer jobb än jag egentligen ville ha genom rekomendationer från nöjda kunder. Sista ca 3 åren innan jag sålde kontaktade jag bara två på eget initiativ, men det var bara för att undvika risk att få (bra) konkurrenter.
Den ena funderade på att starta sådan service bara för sitt eget företags behov, så han gick enkelt med på att jag fick hans jobb och han fick det gjort

för lägre kostnad än om han gjort det själv eftersom det kunde samordnas med andra av mina jobb.l
Den andra var ett nationellt företag, som hade kris p g a deras regionschef hade ställt till det stor oreda för dem i "min" region. De hade panik och gick med på att jag satte ihop deras jobb och personal med mitt och jag fick en massa "bonus" genom att jag bara behövde betala den delen av kostnaderna som var större än vad de betalade annars då mina jobb hängde med samtidigt.
Det var så illa att jag sa till deras personal:
-Det är så mycket fel att ni behöver glömma alla de instruktionerna. Vi börjar om från början.
Redan efter ett halvår sa HQ att deras skitregion hade blivit deras bästa, så vi fick t o m extra kunder, som var tveksamma till att köra nationellt och ville testa först.
Då jag senare ville sluta och även sälja mitt, hittade jag en ny regionschef åt dem och lärde upp denne, som även köpte mitt företag. ))