2025-05-01, 00:38
Medlem
Hur långt in i eran företagsresa märkte ni att erat företag började ta fart och ni inte längre behövde jaga efter jobb? Hände detta efter något särskilt såsom att ni kanske hade skaffat en säljare, börjat sponsrat, delat ut reklam eller liknande?

Känner själv att det fortfarande går segt 1år in i min resa men har då heller inte gjort någonting för att de ska gå bättre, så ja ska väl egentligen inte klaga
Citera
2025-05-01, 01:09
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Hur långt in i eran företagsresa märkte ni att erat företag började ta fart och ni inte längre behövde jaga efter jobb? Hände detta efter något särskilt såsom att ni kanske hade skaffat en säljare, börjat sponsrat, delat ut reklam eller liknande?

Känner själv att det fortfarande går segt 1år in i min resa men har då heller inte gjort någonting för att de ska gå bättre, så ja ska väl egentligen inte klaga
Tog väl tre år ca.
Med stenhårt arbete ca 60 h per vecka.
1. jagade kunder som en idiot i tre år och använde tiden mellan 0800-1700 endast till kundkontakter
2. vässade erbjudandet till max i tre år genom ständiga förbättringar
3. lärde mig att verkligen övertyga kunderna och gick till botten i säljsamtalet
------------
brinner man inte för det går det åt helvete till slut om man inte har en alldeles fantastisk produkt/tjänst.
Vilket man sällan har som man är ensam om på sin marknad.
Inte länge i alla fall.
Citera
2025-05-01, 11:06
Medlem
Citat:

Historiskt räknar man med 2 år MED hårt jobb. Nu KANSKE sociala medier kan speeda upp det mycket OM du har en bra story och får bra recensioner.
((Jag hade TUR att konkurrenterna var så skitdåliga Efter att ha fått och gjort ett litet jobb, så jag hade en referens, gick jag till en jättekund - som mer eller mindre "slängde" ett regelbundet storjobb till mig, för de var enormt missnöjda hur dåligt den dominerande konkurrenten hade gjort ett jobb "Hälften fel". Det var så stort att jag nästan kunde leva på bara det.))

Gällande att inte behöva jaga kunder:
Beror på kundtyp om återkommande behov och hur bra du är. DE FLESTA FÖRETAG NÅR ALDRIG DIT utan behöver fortsätta jaga att få kunder för alltid...
((Mina anställda och jag gjorde så bra jobb att vi växte med lite, men behövde en del säljjobb under flera år, men sedan fick jag mer jobb än jag egentligen ville ha genom rekomendationer från nöjda kunder. Sista ca 3 åren innan jag sålde kontaktade jag bara två på eget initiativ, men det var bara för att undvika risk att få (bra) konkurrenter.
Den ena funderade på att starta sådan service bara för sitt eget företags behov, så han gick enkelt med på att jag fick hans jobb och han fick det gjort för lägre kostnad än om han gjort det själv eftersom det kunde samordnas med andra av mina jobb.l
Den andra var ett nationellt företag, som hade kris p g a deras regionschef hade ställt till det stor oreda för dem i "min" region. De hade panik och gick med på att jag satte ihop deras jobb och personal med mitt och jag fick en massa "bonus" genom att jag bara behövde betala den delen av kostnaderna som var större än vad de betalade annars då mina jobb hängde med samtidigt.
Det var så illa att jag sa till deras personal:
-Det är så mycket fel att ni behöver glömma alla de instruktionerna. Vi börjar om från början.
Redan efter ett halvår sa HQ att deras skitregion hade blivit deras bästa, så vi fick t o m extra kunder, som var tveksamma till att köra nationellt och ville testa först.
Då jag senare ville sluta och även sälja mitt, hittade jag en ny regionschef åt dem och lärde upp denne, som även köpte mitt företag. ))
Citera
2025-05-02, 16:43
Medlem
Du slutar aldrig jaga kunder. If you aint growing, you're dying. Har du mer kunder än du kan leverera då anställer du fler, ökar produktionen och växer.

Men om din outlook är att du ska jaga kunder tills du "är klar" med det så låter det mer som du är frilansare än företagare. Vilket är helt ok, inget dömande i det. Men om du tror att du som företagare kommer till en punkt där du inte behöver jaga kunder så kommer du bli besviken
Citera
2025-05-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
X

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
X

Citat:
Ursprungligen postat av pap01
X

Önskar ju att jag inte tyckte det men att jaga kunder är nog de svåraste och jobbigaste i min mening med att ha eget företag, hur gör ni när ni jagar dessa kunder? Hör ni bara av er till dom helt random eller hur funkar det? Tar mer än gärna emot tips av er som varit företagare längre
Citera
2025-05-03, 23:49
Medlem
Citat:
Önskar ju att jag inte tyckte det men att jaga kunder är nog de svåraste och jobbigaste i min mening med att ha eget företag, hur gör ni när ni jagar dessa kunder? Hör ni bara av er till dom helt random eller hur funkar det? Tar mer än gärna emot tips av er som varit företagare längre
Beror på situation, vara, kundgrupp, konkurrens...

Sådant som
annonser,
kontakta möjliga kunder,
sociala medier "djungeltelegrafen"
kundrekomendationer.

((Jag körde med annonser alldeles i början, mest för att möjliga kunder och arbetssökande skulle kunna hitta mitt företags telefonnummer.
Sedan kontaktade jag möjliga kunder, vilket var företag med behov av sådana tjänster, så antalet var ganska begränsat men fler än att jag ville kontakta alla.))

Numera klarar en del sig med sociala medier
eller KÖPER sådant som Googleads, leads efter målgrupp, emails efter målgrupp...
Citera
2025-05-04, 03:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det beror på vad du säljer och till vem.
Det är ju både jobbigt och svårt.
Det är ,mycket som krävs för att den delen skall funka bra
Frågor jag ställde mig
1. har du vässat erbjudanet så att det är attraktivt?
2. Vad skall du ange för skäl till att en konkurrents kund skall köpa av dig istället?
3. har du skrivit ner dessa argument?
4. Har du gjort en powerpoint på dem?
5. vad vinner kunden på detta?
6. Hur skall en potentiell kund se ut som kan bli en bra kund och som är intresserad av dina styrkor?
7. hur ser säljprocessen ut? vilka olika steg och vad skall du göra i varje steg? (t exprospecting, qualifiing, behovsanalys, offerter, förhandling etc)
8. Hur du kontaktar är sista steget, men har du inte gjort steg 1-7 proffsigt blir det ett elände att göra steg 8.
Jag gjorde utskick via Linkedin, köpte säljstödssystem via Lime, skrev artiklar på linkedin, skickade personliga mail, ringde och bokade teamsmöten där första mötet bara var på ca 20 minuter, möte 2 var behovsanalys och steg 3 var förslag på lösning och steg 4 skarp offert. Säljer du enklare produkter som t ex att hyra ut sig som IT-konsult där man egentöigen bara säljer timmar/tid är det ju betydligt enklare process, men lika svårt att få affär! Det blir liksom mer att man duger och säljer sig till ett lågt pris
Disciplinen var viktig för att ragga kunder så jag avsatte tid i almanackan för detta arbete och bestämde att jagskulle göra x mailutskick varje vecka med påminnelser efter två dagar. Ochhade en satans ordning på alla jag skickat ut mail till och pfatat med med datum för ny kontakt. Säkert 700 företag i registret. Den tid som jag trodde krävdes för att lyckas. Övrigt arbete gjorde jag på den tid som blev över- mycket kvällar å helger tills det lossnade
Citera
2025-05-05, 04:21
Medlem
Citat:

Nätverk har alltid varit det som givit absolut bäst utdelning för mig. Om varje person du kommer i kontakt med kan introducera dig till tre andra personer så har du snabbt en ganska diger skara potentiella kunder. Även de prospekt som tackar nej till att köpa av dig kan, om du hanterar det rätt, öppna dörrar till folk de känner.

Men ja, det är utmattande och dränerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in