• 4
  • 5
2025-05-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Tycker vl iofs att man i andra sammanhang har rtt stor acceptans fr skandalst privatliv. Se t.ex. p Linda Staaf som frfrde bde rikspolischefen och B, och drev den frstnmde till sjlvmord. Sna privata angelgenheter hindrar tydligen inte att hon fortstter gra karrir, senast i Europol. Och hur mnga riksdagsledamter och fretagsledare gr inte till prostituerade? T.o.m. Palme sgs ha gjort det. Kungen vnstrade med sngerskan i Army of Lovers. Ingen av de nu nmnda fick sparken, men en vanlig tjnsteman ska allts ansvara fr det omjliga att lista ut vem i ens omgivning som skerhetspolisen anser r "kriminell". Inte ens under hotet frn Sovjetunionen fick man sparken fr att ha slktingar med kommunistsympatier. Att ha "kopplingar" till en "kriminell" kan nu leda till avsked och man f aldrig ens veta orsaken. Det r alldeles fr extremt. Speciellt nr det som sagt r spass oklart vad som menas med "kriminell" och "kopplingar".

Jag har inte hrt talas om speciellt mnga som ftt lmna sina jobb, tvrtom s har de ven p tjnstemanna niv ftt stanna kvar trots vldigt tveksamma kopplingar. Inom kriminalitet finns exempel dr socialsekreterare r sambo med gngkriminella.

Iallafall, jag inbillar mig att det r frmst nr man ska tillstta en person till en ny roll som kontrollen r som mest effektiv och ven dr det mrks. Vi kan nog i framtiden se fler klagar p att deras slktingar omjliggr att de fr jobba inom skerhetsklassade omrden eftersom dr inte finns ngon garanti att ens broder, far eller kusin inte har mjlighet att pverka eller f insyn i sin slktings skerhetsklassade arbetsuppgifter.

Detta givetvis utifrn att slktingen har ett brottsligt frflutet eller t.o.m r aktiv brottsling.

Med det sagt, det slktingar och familjer kan gra r att arbeta fr att deras familjemedlemmar skter sig, man frstr helt enkelt fr hela familjen om nu ngon i familjen tnkt sig gra karrir i ngon skerhetsklassad yrkesroll.
Citera
2025-05-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har inte hrt talas om speciellt mnga som ftt lmna sina jobb, tvrtom s har de ven p tjnstemanna niv ftt stanna kvar trots vldigt tveksamma kopplingar. Inom kriminalitet finns exempel dr socialsekreterare r sambo med gngkriminella.

Iallafall, jag inbillar mig att det r frmst nr man ska tillstta en person till en ny roll som kontrollen r som mest effektiv och ven dr det mrks. Vi kan nog i framtiden se fler klagar p att deras slktingar omjliggr att de fr jobba inom skerhetsklassade omrden eftersom dr inte finns ngon garanti att ens broder, far eller kusin inte har mjlighet att pverka eller f insyn i sin slktings skerhetsklassade arbetsuppgifter.

Detta givetvis utifrn att slktingen har ett brottsligt frflutet eller t.o.m r aktiv brottsling.

Med det sagt, det slktingar och familjer kan gra r att arbeta fr att deras familjemedlemmar skter sig, man frstr helt enkelt fr hela familjen om nu ngon i familjen tnkt sig gra karrir i ngon skerhetsklassad yrkesroll.

Det r verkligen s just nu att mnga tvingas sluta eller stngs ute frn en vxande del av arbetslivet, baserat p anklagelser de inte fr se. Massor r helt oskyldiga. Kopplingar till kriminella r ett exempel. Det jag tror kommer att ka r avsiktliga falska angivelser, kanske korrupta chefer som utnyttjar det hr sttet att bli av med potentiella visselblsare t.ex. S fort man hoppar ver mdosamt uppbyggd rttsskerhet och brjar gra av med vem som helst p lsa grunder blir det istllet de kriminella och korrupta som vinner p det.
Citera
2025-05-01, 22:41
Medlem
Citat:
Det r verkligen s just nu att mnga tvingas sluta eller stngs ute frn en vxande del av arbetslivet, baserat p anklagelser de inte fr se. Massor r helt oskyldiga. Kopplingar till kriminella r ett exempel. Det jag tror kommer att ka r avsiktliga falska angivelser, kanske korrupta chefer som utnyttjar det hr sttet att bli av med potentiella visselblsare t.ex. S fort man hoppar ver mdosamt uppbyggd rttsskerhet och brjar gra av med vem som helst p lsa grunder blir det istllet de kriminella och korrupta som vinner p det.

P vilket stt r vinner de kriminella p det?
Citera
2025-05-01, 22:47
Medlem
Citat:
P vilket stt r vinner de kriminella p det?

De kan ju t.ex. lyckas kasta misstankar p nn oskyldig fr att komma undan sjlva. Eller eliminera nn besvrlig illojal eller moraliskt rakryggad tjnsteman genom att f denne misstnkt i nt register.
Citera
2025-05-01, 22:52
Medlem
Citat:
De kan ju t.ex. lyckas kasta misstankar p nn oskyldig fr att komma undan sjlva. Eller eliminera nn besvrlig illojal eller moraliskt rakryggad tjnsteman genom att f denne misstnkt i nt register.

Givetvis r vi medvetna om att mnniskor ljuger och ljuger ganska mycket. Vi har frlorat det samhlle dr alla tyckte att det var fult att ljuga och undvek det. Vi har ocks tappat att vi kan lita p varandra ssom man gjorde frr.

S det tror jag nog ingr att pstenden om ngon inte tas som en sanning bara fr att det sgs. Speciellt kriminella ljuger s det osar om det.
Citera
2025-05-02, 01:07
Medlem
Citat:
Sant, ven om den svenska gngkriminaliteten n vl mest spritt sig till vriga europeiska lnder, ssom norge, danmark, spanien, portugal, turkiet i frsta hand, s stmmer det vl. Sverige har blivit en bas fr organiserad kriminalitet eftersom de har en relativt vl skyddad verkstad hr.

Inte riktigt s jag menade, det jag syftade till var att gngkriminaliteten i Sverige r internationell, de kper sitt knark frn utlndska producenter, de kper sina vapen frn andra lnder, de tvttar sina pengar i andra lnder.
D blir det verlapp, de som tvttar pengar t de svenska gngen gr det t andra ocks och de som sljer knark och vapen till Sverige sljer till resten av vrlden ocks.
Drmed kommer andra lnders polismyndigheter frska avlyssna och spana p dessa verksamheter. D fr de ofta fram information som rr andra lnders kriminalitet.
Citera
2025-05-09, 23:32
Medlem
Citat:
Givetvis r vi medvetna om att mnniskor ljuger och ljuger ganska mycket. Vi har frlorat det samhlle dr alla tyckte att det var fult att ljuga och undvek det. Vi har ocks tappat att vi kan lita p varandra ssom man gjorde frr.

S det tror jag nog ingr att pstenden om ngon inte tas som en sanning bara fr att det sgs. Speciellt kriminella ljuger s det osar om det.

Det r inte frga om att bevisa at nt r "sant", det rcker med misstankar eller indicier fr att nn ska kunna skerhetsklassas ner. Svitt jag kan frst. S om ngra kollegor gr ihop och tipsar om att en viss person tycks umgs med kiminella s kan det nog funka. Eller ocks kan man ju be nn kriminell att faktiskt nrma sig personen, kanske frska inleda en sexuell relation, och sen tipsa om situationen.

Men som sagt, hgst upp r det lite mindre strikt med kontrollerna
Citera
2025-05-12, 06:45
Medlem
Hr publicerades visst just en artikel som ger ledtrdar till hur det gr till. Personlighetsteorier r tydligen centralt vid skerhetsprvningar hgre upp.

Eller r det hr verkligen en trovrdig "expert"? "Carolina Angelis", sjlvutnmnd skerhetsexpert, tidigare hemlig agent(?), numera egenfretagare, mediakndis och spionromanfrfattare.
Citera
2025-05-15, 08:13
Medlem
Ja ytterligare en lnk till SvD och en artikel som diskuterar och ifrgastter hur skerhetsprvningar egentligen gr till. Att det r en massa frifrsande fretag som frsker tjna pengar p att hlla i sna hr skerhetsprvningar r ju ytterligare en klla till missfrhllande.
Senast redigerad av enok71 2025-05-15 kl. 08:15.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in