Citat:
Tycker vl iofs att man i andra sammanhang har rtt stor acceptans fr skandalst privatliv. Se t.ex. p Linda Staaf som frfrde bde rikspolischefen och B, och drev den frstnmde till sjlvmord. Sna privata angelgenheter hindrar tydligen inte att hon fortstter gra karrir, senast i Europol. Och hur mnga riksdagsledamter och fretagsledare gr inte till prostituerade? T.o.m. Palme sgs ha gjort det. Kungen vnstrade med sngerskan i Army of Lovers. Ingen av de nu nmnda fick sparken, men en vanlig tjnsteman ska allts ansvara fr det omjliga att lista ut vem i ens omgivning som skerhetspolisen anser r "kriminell". Inte ens under hotet frn Sovjetunionen fick man sparken fr att ha slktingar med kommunistsympatier. Att ha "kopplingar" till en "kriminell" kan nu leda till avsked och man f aldrig ens veta orsaken. Det r alldeles fr extremt. Speciellt nr det som sagt r spass oklart vad som menas med "kriminell" och "kopplingar".
Jag har inte hrt talas om speciellt mnga som ftt lmna sina jobb, tvrtom s har de ven p tjnstemanna niv ftt stanna kvar trots vldigt tveksamma kopplingar. Inom kriminalitet finns exempel dr socialsekreterare r sambo med gngkriminella.
Iallafall, jag inbillar mig att det r frmst nr man ska tillstta en person till en ny roll som kontrollen r som mest effektiv och ven dr det mrks. Vi kan nog i framtiden se fler klagar p att deras slktingar omjliggr att de fr jobba inom skerhetsklassade omrden eftersom dr inte finns ngon garanti att ens broder, far eller kusin inte har mjlighet att pverka eller f insyn i sin slktings skerhetsklassade arbetsuppgifter.
Detta givetvis utifrn att slktingen har ett brottsligt frflutet eller t.o.m r aktiv brottsling.
Med det sagt, det slktingar och familjer kan gra r att arbeta fr att deras familjemedlemmar skter sig, man frstr helt enkelt fr hela familjen om nu ngon i familjen tnkt sig gra karrir i ngon skerhetsklassad yrkesroll.