2006-08-28, 22:20
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
När vi ändå är inne på potatislagandets konst, vad är skillnaden mellan att steka kokt potatis och att råsteka den? Jag brukar laga råstekt potatis, tärnad i små bitar.

Ett annat tips jag har gäller klyftpotatis. Och det är att tillagada dom tvättade och skrubbade, men med skalet på. Skär dom i klyftor, släng in dom i ungnen, häll på lite olivolja. Efter 15 minuter är det klart. Bara att salta.

15 minuter? Jag brukar ha mina inne i exakt 30. Vilken temp kör du på då? Jag kör på 225
Citera
2006-08-28, 22:27
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
15 minuter? Jag brukar ha mina inne i exakt 30. Vilken temp kör du på då? Jag kör på 225

Svårt att säga, på mätaren står det 225, men jag har gasugn. En 15-20 minuter brukar räcka, det beror ju på mängden också. Tiden är inte liika viktig som att titta till den och kolla färgen. Brukar lägga dom snyggt och prydligt på gallret.

Citat:
Ursprungligen postat av ninja rövardotte
Och se till att inte ha för mycket i stekpannan.

Varför det?

Mina råstekta brukar ibland bli lite mjöliga. Är det därför?
Citera
2006-08-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Paprikapulver, salt, svartpeppar. annars är det bara vanlig stekt potatis. Och se till att inte ha för mycket i stekpannan.

låter bra de, kom bara ihåg att paprikapulvret förlorar smaken om det får för mycke värme så den ska bara med precis i slutet utan att brännas vid.
Citera
2006-08-28, 23:24
Medlem
OliTs avatar
Det har också att göra med vilken typ av potatis man använder, slutresultatet skiljer sig mellan mjöliga och fasta potatissorter. Jag håller med om paprikapulvret, det är viktigt för att få den rätta smaken.

Om man har för mycket i pannan förlorar man dels värme, men framförallt blir det svårare att få en jämn stekyta och man riskerar att krossa potatisen när man rör runt.
Citera
2006-08-28, 23:26
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos76
Din jäkla pulver sniffande Hobby kock kan du inte laga maten så gå på en matlagningskurs... Jäkla amatörer....

Jag ber att få påpeka att tonen som framförs genom ovanstående inlägg inte är någon som är eftertraktad här, Carlos76 ombeds att tänka på hur hans inlägg kan uppfattas.

/Moderator
Citera
2006-08-29, 20:53
Medlem
Sereenas avatar
Bästa stekta potatisen jag vet är:

Kall kokt potatis (ganska fast sort)
finhackad lök (alt lökilver, blir enklare)
Aromat
rejäl klick smör, fräs ihop potatis och lök, krydda med aromat.
Citera
2006-08-29, 21:06
Medlem
Är svårt att få till riktig stekpotatis i en stekpanna tycker jag man måste nästan ha ett stekbord.
Sen brukade vi ha ister+smör att steka i med aromat och paprikapulver +SoP
Sorten potatis gör sitt oxå gärna någon lite halvmjölig kokt som är dagsgammal.
Citera
2006-08-29, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Är svårt att få till riktig stekpotatis i en stekpanna tycker jag man måste nästan ha ett stekbord.
Sen brukade vi ha ister+smör att steka i med aromat och paprikapulver +SoP
Sorten potatis gör sitt oxå gärna någon lite halvmjölig kokt som är dagsgammal.
Det är alltså stekbordet det hänger på?
Har också hört att gatuköt som har gammla stekbord är livrädda att
dom ska gå sönder eftersom det inte blir samma smak på ett nytt, tror det var
Ghunther korvar som sa det i en intervju i DN
Citera
2006-08-29, 22:24
Medlem
Först och främst så bör det vara en bra fast sort.

Sedan är det viktigast att koka den långt innan man steker den. Ett dygn i kylen är bara bra.

När du steker den skall du se till att inte vända på den för mycket. Du skall steka den som du steker kött, det vill säga se till att den får en bra yta innan du vänder på dem. Annars blir det bara mjöligt.

Och precis som med allt annat är en gjutjärnspanna att föredra framför teflon.

Lycka till.

Citera
2006-08-31, 14:57
Medlem
annica, sthlms avatar
För det första så kan (skall) man endast använda kokt nedkyld och helst vinterpotatis- om det är potatis av större sort så klyftas dessa men om det är kulisar så åker de ner rätt i bordet så skira de är.

Stekbordet behöver inte vara hetare än vid vanlig arbetstemperatur... ganska hett alltså. Innan du drar ner kartofflerna så slår du i olja i stekbordet, inte mer än att du behöver använda stekspaden för att fördela fettet över hela ytan. Dessutom slänger du i en klump margarin/matfett. Du använder alltså både matolja och margarin.

Kryddblandningen skall du som alltid ha klar. (9 delar salt på 1 del vitpeppar) Stek potatisarna snyggt gyllene åtminstone lite här o där och krydda därefter med den färdiga blandningen- potatis tål en hel del och då framförallt salt. När du känner dig nöjd med salt/pepparblandningen så är du nästan klar... för nu återstår endast att ge hela alltihopa en snygg stekfärg med paprikapulver (granulat)- se så välstekt allt blev helt plötsligt. Många strör också på lite persiljepigment men den biten är mest för de homosexuella.

Stekt potatis blir inte lyckad vid återuppvärmning- den där spröda stekytan försvinner i takt med att den kyls av efter första stekning.

Lycka till.
Citera
2006-09-01, 01:22
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Många strör också på lite persiljepigment men den biten är mest för de homosexuella.
Lycka till.

naaa! allt som har med persilja att gora ska appladeras.
Citera
2006-09-01, 01:32
Medlem
Litet gult djurs avatar
Vill man fuska kan man använda Lidls klyftpotatis i gröna påsen, smakar ungefär som men något bättre än den där klyftpotatisen donkan körde med för något år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in