2025-05-06, 14:35
Medlem
Håller ni fortfarande på och käbblar om att LLMs skall ta över världen

Alla har väl fattat vid det här laget att det på sin höjd är hjälpsamt till att använda meningslösa ord eller roliga filter på bilder.

Det faktumet att man "inte vet" hur det fungerar betyder bara att resultatet är skapat av så många sammanhängande operationer att det är omöjligt att återskapa det, och det gör det på många sätt också värdelöst.

Forskare som försöker reproducera sina resultat kan inte det eftersom antalet variabler och utfall blir för stort.

Så det kan vara bra till meningslösa filter och bilder där det inte spelar någon roll.
Citera
2025-05-06, 14:57
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina

Alla har väl fattat vid det här laget att det på sin höjd är hjälpsamt till att använda meningslösa ord eller roliga filter på bilder.

Det faktumet att man "inte vet" hur det fungerar betyder bara att resultatet är skapat av så många sammanhängande operationer att det är omöjligt att återskapa det, och det gör det på många sätt också värdelöst.

Forskare som försöker reproducera sina resultat kan inte det eftersom antalet variabler och utfall blir för stort.

Så det kan vara bra till meningslösa filter och bilder där det inte spelar någon roll.

Ja precis, sen vad ”vet hur” är lite definition, algoritmen och förfarandet är både välkänd och fritt öppen dokumenterad. Determinism i träning är det inte eftersom det är så många slumpmoment involverade men i ingen av definitionerna betyder ”vi vet inte hur det fungerar” att det är att likställa med något som vi vet fungerar bra (hos de flesta) men inte hur- alltså hjärnan vilket är vad tokar inläser i sådana uttalanden.
Citera
2025-05-06, 15:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
- - - -

Blir A I en gud?

Då får nog utvecklingen snabbas på... Var kontakt med en kundtjänst för veckan sedan; kontaktformuläret var intaktivt. Såg en chat. Skrev "Kontaktformuläret var dött, så jag provar chatten i stället bla bla (drog mitt banala ärende). Väntade 4-5 minuter tills "Kim enters the chat" - efter ytterligare 4-5 min så svarade "hon"; "vem är det som har dött?" (true story).
Citera
2025-05-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Då får nog utvecklingen snabbas på... Var kontakt med en kundtjänst för veckan sedan; kontaktformuläret var intaktivt. Såg en chat. Skrev "Kontaktformuläret var dött, så jag provar chatten i stället bla bla (drog mitt banala ärende). Väntade 4-5 minuter tills "Kim enters the chat" - efter ytterligare 4-5 min så svarade "hon"; "vem är det som har dött?" (true story).

Om du skriver så, har du verkligen testat generativ AI? De ljuger mindre nu och blir bättre otroligt snabbt. T.ex. https://chatgpt.com/ eller https://chat.deepseek.com/ . Testa t.ex. att fråga om medicin (beskriv dina krämpor med egna ord), att be den ge synpunkter på en text du har skrivit, eller be den skapa bilder, eller en powerpointfil eller ett datorprogram för något särskilt ändamål, eller att beräkna saker. Jag använder den ofta som ersättning för google.

Om det tog 4-5 minuter så var det en människa, inte en AI-assistent. Dagtid brukar det vara människor, kvällar och helger kan det vara AI som sköter chattar. I sjukvårdens chat-tjänster får jag svar att jag inte kan boka tid den vägen, jag kan inte beställa vård den vägen, osv. Vad ska jag då ha den till? Men det har inget med AI att göra.

AI-assistenterna på olika företags webbplatser är också odugliga idag, för att de har inte tillgång till min inloggningsskyddade data. Bankens AI-assistent vet inte vad jag har för banktjänster, och svarar därför generellt - jag kunde lika gärna fråga chatgpt eller googla.
Citera
2025-05-09, 21:01
Medlem
Citat:

Tycker du låter som en gnällig gubbe. LLM är en rätt slug uppfinning. Kommer garanterat förändra internet inte minst. Google sök är snart ute. Vilket va hela grejen i många år för information.
Citera
2025-05-09, 21:10
Medlem
Citat:

Tycker du låter som en gnällig gubbe. LLM är en rätt slug uppfinning. Kommer garanterat förändra internet inte minst. Google sök är snart ute. Vilket va hela grejen i många år för information.
Citera
2025-05-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot

Jag är mer en besviken gubbe än en gnällig gubbe.
När det först kom trodde jag att det skulle vara revolutionerande på alla områden.
Men jag har bränt mig ordentligt i jobbet genom bugs skapade genom bruk av LLM som jag aldrig tidigare har orsakat.
Det är bra för att se igenom loggar och stacktraces och komma med förslag till kod som måste dubbelkollas.
Men inte är det något smartare än det.
Citera
2025-05-12, 16:02
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag skapade ett digitalt verktyg för att passa ihop olika komponenter, så att de alla skulle passa bra ihop.
Detta var dock strikt regelbaserat efter förprogrammerade tabeller på ett ganska enkelt sätt, låt vara lite komplicerat dock med enklare och mer avancerade beräkningar.

Min kollega kallade det ett "Expert-system" men det var bara tabeller med artikelnummer kopplade till regelbaserade mönster i andra tabeller som beskrev automatiskt vad som passade ihop efter sina olika egenskaper efter enklare eller mer avancerade beräkningar.

Det var icke artificiell intelligens eller expertsystem, bara ett slags kategorisering och styrning och beräkningar med tabeller som svarade på inmatning av många parametrar.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-12 kl. 16:12.
Citera
2025-05-12, 16:20
Jag hatar AI supportchattar. Dom är helt värdelösa då den endast kan svara på generella frågor. Behöver alltid be om en riktig person.
Citera
2025-05-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vi förstår inte hur AI fungerar, vi förstår inte alls. Säger Dario Amodei, fd chef över forskningen på Open AI, nuvarande chef för konkurrerande AI företaget Antrophic som satsar på att skapa en säker AI.

Så varför förstår vi inte AI och LLMer? Pga de är odlade, framvuxna, inte skapade av oss. Komplexiteten är dessutom otroligt hög, för hög för att den mänskliga hjärnan kan förstå. Precis som vi förstår ytterst lite, kanske max 1%, av vår egen mänskliga hjärna.

När som helst kan någon även bygga en fundamentalt ny slags AI, som inte är en LLM modell utan totalt annorlunda, vilket gör att forskningen börjar om igen från noll vad gäller förstående.

Frågeställning:

Är det vettigt att låta en teknologi mänskligheten inte alls förstår, ta över allt mer kvalificerade uppgifter i samhället?

Kan man lita på något man inte förstår?

Vilka är riskerna med att låta något vi inte förstår, som vi inte förstår vad den har för mål eller värderingar, sköta vår ekonomi, vår sjukvård, vår utbildning, osv allt som visionen är att AI ska fullända åt oss?

Det känns ju jättetryggt att de uttalar sig så. Kanske ska testa och se vad som händer om vi fortsätter utveckla AI ?
Citera
2025-05-20, 16:50
Medlem
80talistens avatar
Dagens AI är väl egentligen bara en väldigt komplex miniräknare? Inte så mycket mera egentligen. Jag tror AI kommer bli något först när kvantdatorer är tillräckligt utvecklade att vara praktiska.
Citera
2025-05-21, 22:20
Medlem
Citat:
Vi förstår inte hur AI fungerar, vi förstår inte alls. Säger Dario Amodei, fd chef över forskningen på Open AI, nuvarande chef för konkurrerande AI företaget Antrophic som satsar på att skapa en säker AI.
Kan dom inte fråga ChatGPT?

Citat:
Frågeställning:

Är det vettigt att låta en teknologi mänskligheten inte alls förstår, ta över allt mer kvalificerade uppgifter i samhället?

Kan man lita på något man inte förstår?

Vilka är riskerna med att låta något vi inte förstår, som vi inte förstår vad den har för mål eller värderingar, sköta vår ekonomi, vår sjukvård, vår utbildning, osv allt som visionen är att AI ska fullända åt oss?
Det kan ju vara bättre än att låta människor sköta kvalificerade uppgifter.

Människor vet vi inte heller hur dom fungerar. Men vi kan se att många av dom har klara funktionsdefekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in