2025-05-06, 17:34
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Du... Frågan är befogad.
För övrigt när du så gärna vill diskutera värde... Är barnen värda en uppväxt med en personlighetsstörd mamma? Är barnen värda att uppleva ts rotlöshet och självhat? Är barnen värda rädslan som följer av att leva med den oförutsägbarhet/otrygghet som EIPS medför?

En person med EIPS kan genom psykologisk samtalsbehandling och eget arbete upphöra att uppfylla diagnosen. Personer med EIPS är emotionellt autentiska och har synnerligen god förmåga att detektera andras känslor och behov när sjukdomen är i regress.

Det är onödigt att uttala sig så dömande och generellt som du gör.
Citera
2025-05-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
En person med EIPS kan genom psykologisk samtalsbehandling och eget arbete upphöra att uppfylla diagnosen. Personer med EIPS är emotionellt autentiska och har synnerligen god förmåga att detektera andras känslor och behov när sjukdomen är i regress.

Det är onödigt att uttala sig så dömande och generellt som du gör.

Läs mina svar till TS innan du själv dömer ut mig.

Hur många med EIPS har du själv träffat? Har du någon du vet om som klarade av att vara en god förälder och medmänniska?

Jag har träffat kvinnor och en man som själva varit högst medvetna om sin diagnos - det har inte hjälpt då de kategoriskt vägrat att ändra sig, allt är alltid omgivningens fel.

Tycker jag illa om ts - nej det har jag aldrig skrivit. Min kommentar var ett svar till den som menar att bara för att man vill så är man värd.
Citera
2025-05-07, 18:12
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExErslim
Jo jag förstår att man kan tänka så, men just familj är så oändligt betydelsefullt för mig.
Jag står i kö till terapi, verkar ta några månader får försöka glädjas åt att i mitt fall innefattar diagnosen inga vredesutbrott eller självskadebeteende (längre). Pga det kommer jag troligtvis inte bli erbjuden DBD(?), nån form av intensiv behandling av EIPS, utan istället enskilda samtal med psykolog.

Hej! Hoppas du får möjlighet till DBT. Många personer med EIPS rapporterar att det är som en omprogrammering av hjärnan genom kombinationen av egenterapi, färdighetsträning och gruppterapi. Om du inte ordineras DBT kan de individuella samtalen ge väldigt mycket också. Be om tips på resurser under de samtalen isf - då kan kopplingen till terapin kvarstå genom egenarbete.

Påminner också om Youtube där det finns det otroligt mycket information, egenberättelser och relationsråd att soak up kring EIPS.
Citera
2025-05-07, 18:23
Medlem
Kör på, det behövs fler barn i Sverige
Citera
2025-05-07, 20:32
Medlem
Saker som skulle förbättra din situation och som gör att du kan skaffa barn:

1. Skaffa en bra partner.

2. Undvik att leva ut all galenskap du har.

3. Försök skapa så mycket kärlek som möjligt i familjen.
Citera
2025-05-07, 22:06
Om du verkligen vill ha ett barn och det är din dröm i livet, så borde du bli en bra mamma oavsett din diagnos. Man lever bara en gång, kör på tycker jag.
Citera
2025-05-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag hade en bekant som visste inte om sin diagnos och skaffade ändå fler barn med olika pappor. Hon var alltid ensamstående med barnen. Väldigt tur att hon har väldigt bra stabil kontaktnät med släktingar som hjälpte henne med barnen... Hon gick till läkare när barnen var lite äldre... Läkare bedömde henne ... Hon förstod hur hon kände sig... Barnen anpassade efter sin mamma och bedrykade mamma på bra sätt.

Ingen sa till henne att hon var annorlunda person när hon hade diagnos som före barnskaffande...

Tips: att du pratar mycket med människor och tömmer din känslomässigt och gå ofta i naturen skog å älv osv du pratar med dig själv.
Jogga ofta. Försök ändra din hjärna till "normal" och "släpp taget om "EIPS". Bli av med diagnos genom att få tag i dig själv.

Jamen visst det hade jag mycket gärna gjort, om jag hade haft någon aning om hur en ”normal” hjärna fungerar
Citera
2025-05-20, 07:47
Medlem
Citat:
Jamen visst det hade jag mycket gärna gjort, om jag hade haft någon aning om hur en ”normal” hjärna fungerar

Vad är normal hjärna????

Barnen anpassar sig alltid efter förälder.

Det finns 1000 st förälder lika som du och de skaffade barn ändå under omedvetet...
Citera
2025-05-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Vad är normal hjärna????

Barnen anpassar sig alltid efter förälder.

Det finns 1000 st förälder lika som du och de skaffade barn ändå under omedvetet...
Ja de var du som tipsade ” Försök ändra din hjärna till "normal" och "släpp taget om "EIPS". Hade jag vetat det hade det väl inte varit ett problem
Citera
Igår, 06:02
Medlem
Citat:
Ja de var du som tipsade ” Försök ändra din hjärna till "normal" och "släpp taget om "EIPS". Hade jag vetat det hade det väl inte varit ett problem

Hm! Eller omdevetet ?! Du får skaffa kontaktnät och fler anhöriga att kan ställa upp för dig.
Citera
Igår, 12:52
Medlem
Det finns säkert diagnoserna hos människor i världen och de skaffar barn ändå...

Adhd finns säkert i tusen år...
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Ajogens avatar
Du kan testa riktig traditionell kinesisk medicin (akupunktur) i kombination med en ordentlig psykoanalytiker https://www.psykoanalys.se/

Trad. kine. med. är väldigt bra för att stimulera nervsystemet och blir reglerad på så vis.
Psykoanalysen behöver jag nog inte förklara varför det är bra.

Ta inte piller, de är skadliga och de botar inget.
Dr. Peter Gøtzsche Believes Psychiatry Does More Harm Than Good
https://www.youtube.com/watch?v=h5nR...l=PsychologyIs

Ifall du redan tar mediciner och vill komma av dem måste du göra det korrekt. Sluta inte abrupt.
How Do Antidepressants Cause Physical Dependence?
https://www.youtube.com/shorts/bwtL0KUW1Yk

Lyssna inte på myterna om att det inte går att bota mental ohälsa. Det är ingen kemikalisk obalans.
Det finns ingen garanti att det går att bli fri ifrån det, men de flesta behandlingar man får idag handlar mest om att 'hantera' istället för att lösa.
Du gör helt rätt i att förhålla dig som du gör med att skaffa barn, det är ett tecken på en potentiellt bra förälder.
Citat:
Har precis fått diagnosen EIPS (förut kallat borderline), beskedet kom oförberett men ju mer jag läst på om syndromet ju mer känner jag igen mig.
Hur ska jag tänka kring min absolut största dröm, och i mitt tycke meningen med livet, att skaffa barn? Har läst riktiga skräckhistorier av människor som växt upp med föräldrar med EIPS, och förstår att människor har starka åsikter i ämnet som jag förstår. Men vad i helvete ska jag göra då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in