2025-04-28, 14:36
Medlem
Hej! Jag har tänkt att byta variatorvikter och kopplingsfjädrar på min org moped för att jag vill ha bättre acceleration i låga hastigheter. Jag har redan bestämt mig på +1500 kopplingsfjädrar men jag undrar om jag borde skaffa 4.4g eller 4.7g variatorvikter. 4.4g borde ju ge bättre acceleration men jag vet inte om det är för lågt så att det blir motsatt effekt? Mopeden är en viarelli gt1 2014. Tack
Citera
2025-04-28, 17:11
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackannnnn
Jag har redan bestämt mig på +1500 kopplingsfjädrar men jag undrar om jag borde skaffa 4.4g eller 4.7g variatorvikter.
Köp båda och prova, vikter kostar typ 50-100kr per uppsättning
Citera
2025-04-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Köp båda och prova, vikter kostar typ 50-100kr per uppsättning
Ok, tack för svar
Citera
2025-04-30, 09:00
Medlem
eldrattans avatar
Skippa fjädern. Om du inte kör med någon större cylinder så ska du inte byta fjäder. Original fungerar utmärkt. Det kan annars bli svårt att få den att tryckas in. Du ska kolla på en bättre variator i prisklass 500-1000 (typ naraku). Sedan en varitorbussning som är runt 38mm och kanske dr.pulley variatorvikter på 5g. Variatorbussning och variatorvikter arbetar i symbios. Båda påverkar varvtalet upp eller ner beroende på hur du byter.
Citera
2025-04-30, 13:13
Medlem
eldrattans avatar
Såg nu att du tänkte byta till mjukare fjädrar, trodde du menare hårdare först. Ok, du håller på att konstruera en totalt livsfarligt moppe helt enkelt.

Den kommer gripa in direkt redan på startmotorn motorn antagligen. Sen flyger den iväg och varvar som en tok med pinsam toppfart. Glöm allt vad tomgång eller stillastående med motorn igång heter.

Fjädrar är något som inte ska behövas bytas eller ändras i styrka om de inte är dåliga. Det är till för "fine tuning" eller eventuellt gå upp i hårdhet om du sätter på en maffig cylinder. Annars låt dom vara.

Koncentrera dig på det som sitter i och runt variatorn istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in