Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-28, 13:56
Medlem
Fler namn på listan ...

Mats Persson, 44 (En tungviktare internt i Liberalerna)
Karin Karlsbro, 54
Jan Jönsson, 47
Citat:
Ytterligare personer som förekommer i spekulationerna är EU-parlamentarikern
Karin Karlsbro, 54, och Stockholms oppositionsborgarråd Jan Jönsson, 47, som
bägge gjort sig kända som tydliga röster emot Tidösamarbetet med SD.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-pekas-ut-som-johan-pehrsons-eftertradare/
Senast redigerad av kaffepriset 2025-04-28 kl. 14:26.
Citera
2025-04-28, 13:57
Medlem
DeValeras avatar
Kan Erik Ullenhag göra politisk comeback? Han har politisk erfarenhet. Men skulle han villa ge upp en bekväm tillvaro som diplomat för att gå in i rollen som ledare för ett krisande parti?
Citera
2025-04-28, 14:44
Medlem
pn222jws avatar
Kanske Mats Persson. J P har gjort en otrolig insats för borgerligheten - bra jobbat. LIB måste bredda sig - feminism och privatekonomi och EU - och inte bara pyssla med utbildningsfrågor. Vänsterjournalister klarar att respektera LIB och där har dom sin niche.
Citera
2025-04-28, 14:49
Medlem
Hon Pokahontas eller vad f-n hon heter. Hon ser ut att kunna bjäbba sig fram i politiken.
Citera
2025-04-28, 14:52
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/uppgifter-flera-l%C3%A4nsf%C3%B6rbund-kr%C3%A4vde-pehrsons-avg%C3%A5ng/ar-AA1DLdRQ

Citat:
Flera länsförbund har krävt att Johan Pehrson lämnar posten som partiledare, enligt uppgifter till Aftonbladet. Tidningen skriver att partiet ska ha haft krismöten i helgen.

Svårt att se att någon annan än Pehrson ska klara partiet över spärren denna gång, men L har ju länge siktat på att åka ut ..
Citera
2025-04-28, 14:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/uppgifter-flera-l%C3%A4nsf%C3%B6rbund-kr%C3%A4vde-pehrsons-avg%C3%A5ng/ar-AA1DLdRQ

Svårt att se att någon annan än Pehrson ska klara partiet över spärren denna gång, men L har ju länge siktat på att åka ut ..

Det rör på sig i politiken bland småpartierna. Ingen vill sitta på partiledarrollen dagen då partiet får under 4% och det är många som dansar på den linan.
Citera
2025-04-28, 15:11
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det rör på sig i politiken bland småpartierna. Ingen vill sitta på partiledarrollen dagen då partiet får under 4% och det är många som dansar på den linan.

Får vi inte en borgerlig regering 2026 (inkl. SD) hoppas jag att L/C åker ut, men annars behövs de dessvärre.
Citera
2025-04-28, 15:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kanske Mats Persson. J P har gjort en otrolig insats för borgerligheten - bra jobbat. LIB måste bredda sig - feminism och privatekonomi och EU - och inte bara pyssla med utbildningsfrågor. Vänsterjournalister klarar att respektera LIB och där har dom sin niche.

Han är ju onekligen en kunnig ekonom så varför inte.

Jag tror de i första hand måste bestämma sig för någon/några tydliga profilfrågor de önskar associeras med och därefter se vem som bäst kan lansera det.

Privatekonomi kan absolut vara en sådan fråga. Och EU kan nog också vara ett bra val med tanke på vad som sker i välden idag. Jag tror det skulle kunna funka extra bra om det dessutom kombineras med försvarsfrågor. Jan Björklund försökte ju med det, men det var kanske inte rätt tidpunkt då(?), men nu är det definitivt det.

Just feminism tror jag inte är ett vinnande koncept. Det har ju t.ex. inte gått så bra för F!, och det finns ju orsaker de flesta partier som tidigare försökte lansera sig som feministiska helt slutat prata om det. Tror det vore otaktiskt att satsa på en fråga få väljare finner viktig och där det dessutom redan finns partier som marknadsför sig som. Jag tror det är bättre att vara ensam om en fråga (i synnerhet om den är het) än att bara vara ett av raden av partier som konkurrerar om en fråga (i synnerhet om den är iskall).
Citera
2025-04-28, 15:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kan Erik Ullenhag göra politisk comeback? Han har politisk erfarenhet. Men skulle han villa ge upp en bekväm tillvaro som diplomat för att gå in i rollen som ledare för ett krisande parti?
Det blir ju perfekt. Han har ju redan redan sina punkter klara och en finfin hemsida som kan utgöra grunden för det nya folkpartiet (alltså partiet för nytt folk).
Citera
2025-04-28, 15:32
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu har Johan Pehrson meddelat att han avgår som partiledare för Liberalerna. Vilken kommer att ersätta honom på den posten? Finns det någon given kandidat?

Vem vill riskera att vara partiledare för ett parti som får svårt att hålla sig kvar i riksdagen?

Fredrik Malm.
Citera
2025-04-28, 15:38
Medlem
Galejans avatar
Jan Jönsson. Som bög och tranny bockar han i alla checkboxar. Lite som Federley.
Citera
2025-04-28, 15:42
Medlem
De måste göra av med hela gamla gardet om det ska bli något av liberalerna. Först slutade de vara ett parti för folket, så de blev marknadsliberalerna. De lyckades lura en liten del av befolkningen med namnet men de är ju bara moderaterna 2 i dagsläget. Ska de få några röster alls måste de gå mot faktiskt liberal politik. Där har vi en stor väljarskara utan någon som helst representation från något parti idag. Jag hoppas detta är vägen men jag tvivlar starkt på att de kommer att sitta kvar efter nästa val. Där finns för många gamlingar som varit folkpartister sedan 40 år som tycker att de ska hållas kvar i det gamla.

Jag hoppas på romina, tror där finns en riktig liten liberal bakom partipiskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in