2025-04-28, 12:42
Medlem
elimicmats avatar
Kommer skaffa en ny dator i slutet av sommaren är det tänkt, och vill helst ligga i 15k klassen, men kan tänka mig max 20k.

Underlättar absolut om man kan köpa den färdigmonterad (är lite osäker på moderkort nu för tiden). Tanken är att dra igång en stream kanal, och köra allt från enklare spel, till mer krävande som t.ex Baldurs Gate 3 och liknande krävande spel.

Det kommer (i nuläget) inte behöva kopplas upp till flera skärmar, men bra om möjlighet finns i framtiden. Likaså kommer jag köra i 1080.

Angående redigering vill jag gärna datorn klarar det med. Mest van vid CapCut och OBS studio, så ska ju gå att jobba med dessa program, utan det hackar och har sig.

Min (troliga) amatör tanke är en i7 processor (eller liknande), 32 ram, RTX 3060 kort, 1TB SSD samt fläkt på åtminstone 650 watt. Eller är jag helt ute och cyklar?? Är ju en del andra saker att tänka på med redigering och det är helt ny mark för mig.

Alla tips mottages. Om det är en butik i Skåne är det ett extra plus.
Citera
2025-04-28, 12:48
Avstängd
67arigGubbes avatar
3060 låter väldigt gammalt.

Bygg en en dator pga streaming, du kommer inte få en enda tittare och sluta efter 2 dagar. Bygg datorn efter vilka spel du kommer spela istället.
Citera
2025-04-28, 12:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Kommer skaffa en ny dator i slutet av sommaren är det tänkt, och vill helst ligga i 15k klassen, men kan tänka mig max 20k.

Underlättar absolut om man kan köpa den färdigmonterad (är lite osäker på moderkort nu för tiden). Tanken är att dra igång en stream kanal, och köra allt från enklare spel, till mer krävande som t.ex Baldurs Gate 3 och liknande krävande spel.

Det kommer (i nuläget) inte behöva kopplas upp till flera skärmar, men bra om möjlighet finns i framtiden. Likaså kommer jag köra i 1080.

Angående redigering vill jag gärna datorn klarar det med. Mest van vid CapCut och OBS studio, så ska ju gå att jobba med dessa program, utan det hackar och har sig.

Min (troliga) amatör tanke är en i7 processor (eller liknande), 32 ram, RTX 3060 kort, 1TB SSD samt fläkt på åtminstone 650 watt. Eller är jag helt ute och cyklar?? Är ju en del andra saker att tänka på med redigering och det är helt ny mark för mig.

Alla tips mottages. Om det är en butik i Skåne är det ett extra plus.

Nä du är rätt ute. Antal kärnor och trådar per kärna är viktigt vid avancerad redigering, titta efter det.
Citera
2025-04-28, 12:51
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
3060 låter väldigt gammalt.

Bygg en en dator pga streaming, du kommer inte få en enda tittare och sluta efter 2 dagar. Bygg datorn efter vilka spel du kommer spela istället.

Meh.... Att vara naiv klarar jag så bra själv tack. So what om det misslyckas? Måste ju testa.... Dessutom kommer det vara spel jag ändå vill köra. Inte så det blir en "Among us" stream 24/7....
Citera
2025-04-28, 12:52
Medlem
3060 är ju 2 generationer bort, och finns knappt att köpa nytt längre. Som info.

Kolla vad din programvara vill ha för grafikkort, finns ju lite pengar att spara om du inte behöver ha nVidia... Både AMD och numera Intel tillverkar ju grafikkort med samma prestanda till lägre priser.
Topp-hårdvaran är ju nVidia ensamma om fortfarande (4090/5090), lär du inte behöva om du inte ska pyssla med AI-video.

CPU? Tja, AMD 7700 och nyare 9700 är väl motsvarigheten till dagens Intel generation13/14/15 i7-or. Nån krona billigare kanske.
AMD har lite x och x3d-varianter också för de med dem behoven (spel).

Mer att ha koll på: Minnen. DDR4 är i läge att sluta tillverkas, så antingen köper man sista generationen hårdvara med DDR4 eller kliver in i DDR5. Prismässigt en viss skillnad, men inget att bry sig om.

Prova datorkonfiguratorn på Inet.se för att få ett hum om hur delar passar ihop.
Citera
2025-04-28, 13:14
Medlem
elimicmats avatar
Tack för svar.

Ser att 3060 är alldeles för gammalt. Räcker 4070 eller liknande? Ska också säga att det behöver inte vara intel och Nvidia. Men liknande prestande...

Capcut står inte mkt info på deras sida "Dedicated graphics with at least 4GB VRAM storage". OBS ger förslag "Geforce 10 eller Radeon 5000 series".

Men dator kommer användas mest till spel (rimligt antagande) så det är väl mot spel i "Baldurs gate 3" eller "Wu-tong" klassen den ska klara av.

Fråga om minnen. Antar det då också är så att moderkort utvecklas för dessa nya minnen? Vad rekommenderas, att köpa dessa äldre eller, vad jag antar, nyare och dyrare?
Citera
2025-04-28, 13:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Tack för svar.

Ser att 3060 är alldeles för gammalt. Räcker 4070 eller liknande? Ska också säga att det behöver inte vara intel och Nvidia. Men liknande prestande...

Capcut står inte mkt info på deras sida "Dedicated graphics with at least 4GB VRAM storage". OBS ger förslag "Geforce 10 eller Radeon 5000 series".

Men dator kommer användas mest till spel (rimligt antagande) så det är väl mot spel i "Baldurs gate 3" eller "Wu-tong" klassen den ska klara av.

Fråga om minnen. Antar det då också är så att moderkort utvecklas för dessa nya minnen? Vad rekommenderas, att köpa dessa äldre eller, vad jag antar, nyare och dyrare?

Jag vet inte varför DDR4 ens togs upp i tråden, det är nu så pass gammalt att det är i princip omöjligt att råka köpa in sig på den generationen. DDR5 är väl etablerat, och det enda som stödjs om du köper något ur den senaste generationens processorer. Det är bara Intels gamla generation (Raptor lake) som fortfarande stödjer DDR4, och båda två är på väg ut. Om det inte är så att du råkar ha ett gäng komponenter liggandes med DDR4 så finns det ingen anledning att köpa in sig på en död standard.

Just vad det gäller processor skulle jag rekommendera att ta en titt på AMD, det spelar i princip ingen roll i vilken prisklass du är så får du mer prestanda för pengarna med AMD. Då är det också per automatik sockel AM5 och DDR5-minne.
Citera
2025-04-28, 14:10
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Well. Intel har ju sina ARC. Prismässigt mot AMD, är det väl nåt liknande för kr/prestanda, nVidia är ju dyrare.
4070? Ligger väl kanske lite bortanför Intel ARC prestandamässigt, mer som 4060, till lägre pris. Vad AMDs motsvarighet har jag dålig koll på, 7600? AMDs 4070-motsvarighet? 7800 kanske?
För video-grejande: skitsamma. Det här är spel/AI-relaterade saker.

Grafikkort med mindre än 8GB hittar du nog inte. Du behöver VRAM till spel i hög upplösning eller till AI. Spelar du i 1920x1080 eller lägre, så "behöver" du inte mer än 8GB.
Citera
2025-04-28, 20:34
Medlem
RedRights avatar
Gå med i gruppen "Swerigs techsupport" på Facebook
Och be om att någon slänger ihop en dator efter dina kriterier. Väldigt hjälpsamma där. Du har även forumet på swecklockers. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in