• 1
  • 2
2025-04-26, 10:30
Medlem
Tuppruskarens avatar
Solklart skäl för uppsägning.

Ungefär som en anställd på ICA skulle uppmana kunder att snatta pga av höga matpriser.
Citera
2025-04-26, 13:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.mitti.se/nyheter/busskun...227.e79b0cb070

Citat från Mitt i Stockholm:

Nu uppmanar han alla som reser med SL att strunta i att betala. I sociala medier sprider han budskapet ”Betala inte”*och ”Blippa inte”.
Det ena budskapet låter utmärkt i mina öron, men inte det andra.

Jag är entusiastisk till budskapet "Blippa inte". Jag vill att busspassagerarna istället betalar för sina biljetter med sedlar. Jag motsätter mig budskapet "Betala inte". Det kostar pengar att köra buss, och på något sätt behöver det betalas.
Citera
2025-04-26, 17:18
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.mitti.se/nyheter/busskun...227.e79b0cb070

Diskutera om busschaufförer finansierade av skattepengar och laglydiga resenärer bör agera rättshaverister.
Rimligt att han kör buss samtidigt som han uppmanar till lagbrott?

Hoppas han får sparken
Citera
2025-04-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ska även bussförare finansierade av skattepengar omfattas av yttrandefriheten?

Självklart, men frågan är om uppvigling tillhör yttrandefriheten?
Sedan är personen illojal mot sin arbetsgivare, men det är kanske en annan fråga.
Citera
2025-04-26, 19:09
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ska även bussförare finansierade av skattepengar omfattas av yttrandefriheten?

Spela inte dum. Dennis Sekayise är inte rättslös. När det gäller yttrandefriheten finns begränsningar. Man får bland annat inte kritisera muslimer eller vara illojal mot sin arbetsgivare. Inte heller uppvigla till brott.

Vill Dennis Sekayise åka buss på skattebetalarnas nota kan han engagera sig politiskt och driva en lagändring.
Citera
2025-04-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sedan vill ha extra betalt för att göra sitt jobb, blir ju inge mer pengar vid mindre intäkter

Extra betalt krävde han väl inte? Läs om och läs rätt!
Citera
2025-04-30, 19:49
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren

Ungefär som en anställd på ICA skulle uppmana kunder att snatta pga av höga matpriser.

Inte riktigt samma sak. Det är en stor skillnad på att sno en oxfilé och ett packet nudlar. Man kan aldrig planka mer än en gång per resa.
Citera
2025-05-08, 01:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Självklart, men frågan är om uppvigling tillhör yttrandefriheten?
Sedan är personen illojal mot sin arbetsgivare, men det är kanske en annan fråga.

På vilket sätt är han illojal? Om jag vill att kunderna till min arbetsgivare eller dss beställare inte ska betala för sig borde väl vara okej att säga? Visst lojalitetsplikten som privatanställd långtgående men att i allmänna ordalag säga att priset är för högt ser jag inga problem med.
Citera
2025-05-08, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt är han illojal? Om jag vill att kunderna till min arbetsgivare eller dss beställare inte ska betala för sig borde väl vara okej att säga? Visst lojalitetsplikten som privatanställd långtgående men att i allmänna ordalag säga att priset är för högt ser jag inga problem med.

Biljettpriset täcker inte den faktiska kostnaden så hur kan det vara "för högt" ?
Det är dessutom inte i allmänna ordalag han har diskuterat det hela och förutom detta har personen uppmanat allmänheten att begå brott mot företaget. Det är uppvigling och dessutom illojalt mot företaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in