• 7
  • 8
2025-05-17, 18:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är bara saker inuti sinnet (koncept) som kan ses, förstås, och genomskådas av sinnet. Poängen för mig är att själva sinnet kan genomskådas. Ungefär som att det råkar röra vid nåt som får det att börja lösas upp.

All identitet överhuvudtaget är en och samma identitet. "Jag." Identitet är attachment. Man kan roa sig med att genomskåda olika uttryck av egot, men det blir lite som vissa delar av modern medicin, det behandlar bara symptomen. "The Great Fire" är typ som att upptäcka att själva egot har börjat oxidera.

Man behöver däremot inte lösas upp för att se vad som blir kvar efter en sån process. Man kan få glimtar av det på olika sätt, genom förståelse, genom erfarenheter, genom färdigheter, metoder som andning eller meditation, eller droger för den delen. Men om det inte är tillgängligt precis hela tiden så är det fortfarande nåt som skymmer solen. Vad kan verkligheten gömma sig bakom?

"Manifestera" låter som att det är någon komplicerad struktur som sinnet lyckats pussla ihop. Något som uppnåtts. Droppen har lyckats klättra uppför en kulle och balanserar på toppen. Upplösning är mer som att droppen slappnar av och rinner ut i jorden, eller åker tillbaka till havet.

Men visst fortsätter livet som vanligt, med allt vad det innebär. Man lär sig nåt nytt, man gör saker, man roar sig, och så vidare.

Sinnet kan inte transcendera sin egen natur, vilket är dess konditionering. Att få en transcendental upplevelse är inte detsamma som att vakna. Det är en sån glimt i bästa fall. Vaknandet är oberoende av upplevelser.

Jag tror det brukar kallas "abiding," men det betyder egentligen bara att när sockerbiten har lösts upp så går det inte att få tillbaka den. Egot som blir kvar är sockervattnet: Helt upplöst men inte helt borta.

Vad gäller pjäsen som pågår så kan man fortfarande delta i den, men man tror inte längre att man är sin karaktär. Jag drömmer att jag är BuggaMigInte, liten på jorden, men jag vet att det är en dröm.

Människa? Människor? Finns det identitet där? För mig är det som en slags patriotism. Visst, jag bor i en viss kommun, men måste jag heja på vårt hockeylag? Jag uppskattar det, men jag är inte investerad. Jag uppskattar mänsklighet och människor också. ^^

Det är ett avslappnat och stilla tillstånd. Man kan sätta hela besparingen på svart utan att oroa sig om utfallet. Det är inte blind chansning, utan snarare acceptans av alla möjliga utfall. Inte en enda krusning på sjön.

Givetvis sätter man inte alla sina besparingar på svart utan något bra skäl ändå. När all spänning är borta ur spelet så försvinner möjligheten att bli beroende (att skapa attachment) och själva motiveringen till att man vill spela poker.

Jag hörde ett kul citat från nån, framgick inte vem (sample i en låt), där någon undrade om han är nykterist. Dom frågade specifikt "have you quit drinking?" varpå gamlingen svarade "I don't know about quit. I've just stopped drinking, meaning, I might start doing it again if I feel like it."

Min poäng var egentligen att oavsett om vi frigör oss eller slutar drömma, förblir livets praktiska och vardagliga realiteter ofrånkomliga. Just därför är även de andliga eller spirituella dimensionerna av livet djupt förankrade i det praktiska och vardagliga.

Vad vi gör, hur vi behandlar varandra, hur vi tar hand om våra kroppar, hur vi hanterar vår ekonomi etc.
Citera
2025-05-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Min poäng var egentligen att oavsett om vi frigör oss eller slutar drömma, förblir livets praktiska och vardagliga realiteter ofrånkomliga. Just därför är även de andliga eller spirituella dimensionerna av livet djupt förankrade i det praktiska och vardagliga.

Vad vi gör, hur vi behandlar varandra, hur vi tar hand om våra kroppar, hur vi hanterar vår ekonomi etc.
Jo. Det blir en naturlig följd. På samma sätt som att motivationen att satsa pengar på blackjack är borta så har allt annat tappat sin dragningskraft också. Så allt "syndande" (sånt som man ångrar) dunstar. ^^

Det som blir kvar av karaktären kan väl sägas vara dess essens, dess natur. Vad den naturen är visar sig nog annorlunda för alla, men den kommer helt klart finna fler uttryck när karaktären inte är upptagen med att jaga nåt som verkar saknas.
Citera
2025-05-17, 23:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jo. Det blir en naturlig följd. På samma sätt som att motivationen att satsa pengar på blackjack är borta så har allt annat tappat sin dragningskraft också. Så allt "syndande" (sånt som man ångrar) dunstar. ^^

Det som blir kvar av karaktären kan väl sägas vara dess essens, dess natur. Vad den naturen är visar sig nog annorlunda för alla, men den kommer helt klart finna fler uttryck när karaktären inte är upptagen med att jaga nåt som verkar saknas.
Har du erhållit insikt på ett personligt plan kring denna natur och dess uttryck?

Med andra ord, om vi antar att du inte längre är upptagen med att jaga något som känns frånvarande – vilken natur eller vilka uttryck har då uppstått eller uppenbarat sig i friheten från denna jakt?

Man kan också formulera frågan så här: I avsaknaden utav jakten på något, vad är det som vägleder dig?

I avsaknaden utav konceptuella företeelser som ideal, drömmar och mål att sträva efter eller att uppnå, ställs sinnet oundvikligen inför mer tydligt grundläggande drivkrafter eller spänningar som dikterar dennes handlingar.

Jag har svårt att tro att du spenderar större delen utav din vardag sittandes på golvet och rullar tummarna liksom
Citera
2025-05-20, 23:41
Medlem
Battery6s avatar
Din premiss är att den som söker gud inte kan vara lycklig men att den som söker lycka kan hitta den?

Vad är skillnaden? Varför måste den troende inse på sin dödsbädd att dom hade fel? Kunde denne inte dött troende och lycklig? Det går ju alldeles utmärkt att vända på argumentet om man vill det.

Så jag ser inte riktigt vad du försöker säga. Man måste inte vara lycklig för att man är troende och man måste inte vara lycklig för att man inte är troende och vice versa. Lycka kommer i många former för olika människor. För vissa är gud synonymt med lycka, så att söka gud är att söka lycka och det gör dom lyckliga. Allt handlar ju bara om hur du hanterar dina tankar i ditt eget huvud och vad som hjälper dig att hitta inre frid och sann glädje i det liv du lever.

Ingenting är off-limits, ingen bryr sig om 100 år men du bryr dig precis nu. Gör vad du måste för att ställa ditt huvud rätt, tro på gud, tro på öl, tro på ingenting. Men försök inte ogiltigförklara andras väg till lycka bara för att det inte är din väg.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in