2006-08-28, 20:00
Medlem
glemmys avatar
Blir nog min första tråd här på flashback tror jag.

Igår kväll föll jag och landade på ansiktet. Tänderna i underkäken skar in i underläppen. I morse hade det svullnat rejält så jag ringde sjukvårdsupplysning men sköterskan jag talade med sa att man inte gör något åt sådana skador. Jag blev tipsad om en antibakteriell gel jag kunde köpa på apoteket. Köpte istället munskölj som skulle vara lika bra.

Såret i munnen är 2 cm brett och på ena sidan sitter det en bit som liksom gröpts ur från läppen. Den ser nu ut som en boll som är cirka 5mm i diameter till följd av svullnaden.

Jag har bara kunnat äta flytande föda och det gör rätt ont hela tiden.

Så nu undrar jag vad ni tycker om det hela. Hur lång tid kan det ta för läkning? Kommer den lösa biten växa fast? Bör jag vidta några speciella åtgärder, eller undvika något?

Tacksam för svar!
MVH glemmy
Citera
2006-08-28, 20:30
Medlem
inte mycket att göra i munnen skulle jag tro..bara att vänta ut
Citera
2006-08-28, 20:43
Medlem
Lägg ut en bild på såret här.
Citera
2006-08-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Blir nog min första tråd här på flashback tror jag.

Igår kväll föll jag och landade på ansiktet. Tänderna i underkäken skar in i underläppen. I morse hade det svullnat rejält så jag ringde sjukvårdsupplysning men sköterskan jag talade med sa att man inte gör något åt sådana skador. Jag blev tipsad om en antibakteriell gel jag kunde köpa på apoteket. Köpte istället munskölj som skulle vara lika bra.

Såret i munnen är 2 cm brett och på ena sidan sitter det en bit som liksom gröpts ur från läppen. Den ser nu ut som en boll som är cirka 5mm i diameter till följd av svullnaden.

Jag har bara kunnat äta flytande föda och det gör rätt ont hela tiden.

Så nu undrar jag vad ni tycker om det hela. Hur lång tid kan det ta för läkning? Kommer den lösa biten växa fast? Bör jag vidta några speciella åtgärder, eller undvika något?

Tacksam för svar!
MVH glemmy

Vet inte du om med "den lösa biten" menar att denna skulle vara avskild från läppen, eller om du menar att det bara är som ett hack i den? Har du inget som hänger löst, så ska du väl kunna låta det läka av sig självt(gott läkkött f. ö i munnen).
Värre, antar jag, om biten är separerad från sitt ursprungliga ställe.....som då mer än att det "endast är ett märke i den"; då måste det väl ses till att biten kommer att läka tillbaka på sitt rätta ställe.
Citera
2006-08-28, 20:49
Medlem
Gott&Blandats avatar
Vad är en fläskläpp att ringa sjukvårdsupplysningen om? inte konstigt att det är så långa telefonköer. sist ja bet mig i läppen så tappa ja en såpass stor flis ur ena tanden att ja fick fila bort en kant på den för att inte skära tungan när ja pratade. inte fan ringer ja och stör massa folk för det
Citera
2006-08-28, 20:56
Medlem
Hände samma sak för mig i för nå år sedan då jag skulle slå en sidovolt i på en madrass, gick inte som väntat och jag slog underläppen i knäet så en av framtänderna gick igenom underläppen och in i knäet så jag började blöda där..
De svullnar upp och gör ont som fan men det är bara att låta de vara så läker det.
Citera
2006-08-28, 21:06
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Lägg uten bild på såret här.
Var svårt att få till en bra bild men jag hoppas den hjälper något.
http://www.frm.nu/dump/176/skadan.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Vet inte du om med "den lösa biten" menar att denna skulle vara avskild från läppen, eller om du menar att det bara är som ett hack i den? Har du inget som hänger löst, så ska du väl kunna låta det läka av sig självt(gott läkkött f. ö i munnen).
Värre, antar jag, om biten är separerad från sitt ursprungliga ställe.....som då mer än att det "endast är ett märke i den"; då måste det väl ses till att biten kommer att läka tillbaka på sitt rätta ställe.

Som du kanske kan se på bilden är det som en liten kula som sitter fast endast i underkant. Den har svullnat upp men har en plats bakom sig där den passar ganska bra i. Hade den inte svullnat hade den säkerligen legat i sin grop. Tandköttet trycker den mot läppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gott&Blandat
Vad är en fläskläpp att ringa sjukvårdsupplysningen om? inte konstigt att det är så långa telefonköer. sist ja bet mig i läppen så tappa ja en såpass stor flis ur ena tanden att ja fick fila bort en kant på den för att inte skära tungan när ja pratade. inte fan ringer ja och stör massa folk för det

Tja, det var min första fläskläpp och jag tänkte att det kunde vara bra att ringa efter lite råd. Vill inte att jag ska förvärra något.
Har man värre skador tror jag man vänder sig till en akutmottagning istället.

Dessutom såg jag det som ett bra tillfälle att få valuta för de 10-tusentals kronor jag fick betala i skatt efter mitt sommarjobbande.
Citera
2006-08-28, 21:11
Medlem
Citat:

Dessutom såg jag det som ett bra tillfälle att få valuta för de 10-tusentals kronor jag fick betala i skatt efter mitt sommarjobbande.

Uack xD Såg lite gross ut... ^^

Rösta på moderaterna så kan kanske vi slipper dom satans soccarna då^^
Då kanske vi får betala lite mindre..
Citera
2006-08-28, 21:12
Medlem
Citat:

Som du kanske kan se på bilden är det som en liten kula som sitter fast endast i underkant. Den har svullnat upp men har en plats bakom sig där den passar ganska bra i. Hade den inte svullnat hade den säkerligen legat i sin grop. Tandköttet trycker den mot läppen.

Tja, det var min första fläskläpp och jag tänkte att det kunde vara bra att ringa efter lite råd. Vill inte att jag ska förvärra något.
Har man värre skador tror jag man vänder sig till en akutmottagning istället.

Sett bilden nu och kan bara prata för mig själv: Hade det där varit MIN fläskläpp, så hade jag nog låtit den läka i lugn och ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in