Citat:
Ursprungligen postat av
herrgurka
På YouTube finns det hundratals reaktionsvideos från folk från hela världen som verkligen älskar låten. På Tiktok finns det hur många videos som helst på folk som gjort egna covers på låten. Hårdrocksversion, bröllopsversion, balladversion, techo m.m. Flera har gjort egna översättningar till sina egna språk. Bögarna älskar den. Hela världen älskar låten.
This Year's Eurovision Winner? Vocal ANALYSIS of KAJ's "Bara Bada Bastu" and now I want a sauna!
https://youtu.be/SM6WhtpeiCg?si=_UjW-fjznu9vPAmH
Jag analyserade situationen rätt hårt. Och det finns en STOR baksida med dessa reactionists. De som redan gillar låten är folk som vill se andra reagera, och därmed tvingas kanalerna att vara överväldigande positiva och optimistiska till innehållet. Allt är inte så, men när det gäller musik är det så. Bara business as usual, men tittarna förstår inte att det är ett måste för att dra in folk.
Ingen annan än Svenskar fattar ett skit av vad som sjungs. Trots det fick den en 4de plats och jag tycker det var riktigt bra för den här typen av låt. Alltså, typ, högsta poäng inom kategorin.
Efter att ha läst den här tråden för några veckor sedan så tvingades jag tänka lite. Men det kändes verkligen som ett urbota dumt bet att göra. Inte nog med hur många andra som tävlar, utan även för att massmedias lilla hjärntvätt påverkar de flesta svenskars tro om hur bra låten kommer gå. För humorn går inte helt hem i andra länder, det borde man förstått. Bastu är dessutom mer populärt i kallare länder (Sverige, Finland, Norge, Ryssland, Kanada). Sedan det sista är att KAJ själva sa att låten var viral i flera länder. Trots det reflekterandes inte detta i antalet lyssningar. De flesta lyssningarna kommer så klart från Sverige och det är en mycket mindre del från utlandet (men det överdrevs).
Notera att allt detta förstod jag innan kvällens förlust. Det är inte någon eftertanke. Jag förutspådde en femte plats, så inte illa pinkat.