• 3
  • 4
2025-04-30, 19:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Hur många watt drar servern? Elkostnaden är inte direkt billig i Sverige numera, så att ha en server som körs 24/7 lär ju kosta några tiotals kronor i månaden.
Personligen har jag det så gott ställt att elen ingår i brf-avgiften, men det är ju mycket ovanligt om jag förstår det hela rätt. Men ja elen är ju inte 0 kr, det har du rätt i.
Citera
2025-05-01, 17:56
Medlem
Varför skulle detta ske?

USA har ju en maktfaktor i att datat på molntjänsterna är för deras myndigheter är indexerat och sökbart om de önskar intel om något. Tro därmed ej att man kommer "släppa" EU - detta finns det för mycket att förlora på.

Mera sannolikt: Man gör så att de till synes/på pappret följer lagen i EU men det är de facto fortfarande direktlina till Pentagon.

Och de nissar och tomtar som säger i tråden att det är billigare och bättre att köra ett privat moln på en burk hemma: varaktigheten i datat blir tveksam på det sättet. Bättre om man har nån uppsättning med spegling på två fysiska platser förstås, men det kräver kunskap, logistik och övervakning.

Finns klientsideskryptering av filer att använda om man har data som är extremt känslig men ändå vill lagra datat i kommersiella stormoln.
Citera
2025-05-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
1 TB för $5/månad eller 16 TB som står i min garderob gratis redan nu?
Men han där sa ju att han betalade 0 kr och hade dessutom till synes enorma mängder lagring då han påstod sig fylla 1 TB på 8 timmar.
Skillnaden är att på nätet så ingår backups. När disken som dina 16 TB ligger på går sönder så är det kört.
Citera
2025-05-02, 12:41
Medlem
brianmolkos avatar
iCloud, har man telefon och fotograferar ofta var har de tänkt fotona ska hamna ?
koppla till datorn och föra över....
Sen andra sidan de andra googledrive och one drive är ju baa för temp lagring, eller något, man kan lagra filer hemma..
För lite utrymme på de andra, men folk vill väl inte äga filer för "allt2 finns ju på nätet och kommer finnas i evighet där, yeah right..
Citera
2025-06-07, 20:58
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Hittills så har jag inte betalat en enda krona för mitt moln. Och jag lämnade OneDrive, Box & Drive för över 5 år sedan. Ni betalar 100 spänn i månaden för 1TB, medan jag har 800TB för 0kr i månaden, år efter år, och med fler funktioner än er.

Jag vet att jag är spydig så vad jag skriver nu spelar ju ingen roll men: Jag ville inte vara spydig, det var inte det som var poängen. Jag blir bara så less när folk fortsätter upprepa sånt som läst på internet för 10 år sedan, att det skulle vara dyrt att sätta upp ett eget cloud. Alltså för en IT-människa så betyder det ingenting. "Fan vad dyrt det är att sätta upp en FTP-server"... Jaha? Eller va? Varför är det dyrt? Vad är det som är dyrt? Det är ju för fan gratis!!!
Hur fick du en 800tb disk gratis?
Citera
2025-06-08, 09:48
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Det verkar som att amerikanska molntjänster som Google Drive, OneDrive & iCloud kan bli olagligt i EU:

Källa: https://www.realtid.se/it-tech/error...igt-i-sverige/

Frågor:
1 - Hur stor sannolikhet är det att dessa tjänster faktiskt förbjuds?
2 - Vore det rätt av EU att förbjuda de amerikanska molntjänsterna?
3 - Vilka alternativ finns till dem amerikanska molntjänsterna?
Jag tror dem löser det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in