2025-04-27, 17:42
Medlem
Sladdarens avatar
Med brist på kanske en roligare tråd att skapa...men nu kom den

Dvs hur du fördelar mängden ingredienserna i en hemmagjord snabbmatsrätt hemma, med tex andelar, gram, procent eller som du vill i vikt gram, ögonmått, hand, näv-mått, skopmått etc mm men hur och förklara detta är vad tråden går ut på ? :-) och i vilken ordning

Det kan ju alltid va eller bli en intressant tråd om man ens tänker på mängden andelar av innehåll i nån hemgjord "streetfood (snabbkäk)" maträtt, macka eller allt annat du kan köpa ute fast du gör det hemma.

Eller så sker det undermedvetet hur mycket du lägger på av olika ingredienser när man bygger den och i vilken ordning man bygger den eller att man har fasta preferenser. Det är oftast en högst personlig smaksak eller att man följer nån stil med det som man tagit efter, eller hittat eller fått tips om eller härmat ifrån nåt ställe

I princip varenda gatukök eller snabbmats restaurang du varit på har fasta proportioner på allt
Dvs mängden andelar på en tacos av olika slag, hamburgares topping, kebabtallrik, kebabrulle, kebab i pitabröd, mängden toppings på en pizza i förhållande till basen som kan vara gräddad deg (pizza) eller bröd eller ris eller pommes mm till mängden kött, grönsaker, sås, smaksättare mm

Som ex mängden sås, sallad, gurka, eller grönsaker överlag till mängden bröd, kött, ost.
Sånt sker hela tiden på vilken Restaurang som helst men nu pratar vi mer om "street food" Gatumat liksom med de fetade ovan och sådana rätter

För att bryta ner det ännu mer i förklaringen så kan tex en tacos smaka helt optimal till mängden salsa, ost, sås, kött, grönsaker i en specifik tacos som du kanske tyckte var jättegod när du åt den ute
men fick aldrig till den när du var hemma fast du hade exakta receptet som blev exakt, men du avvägde felaktiga andelar till hela smakbilden och upplevelsen

Så vad har ni för proportioner på er hemlagade streetfood varianter ? :-D och i vilken ordning bygger ni den med tillbehören
Citera
2025-04-27, 18:05
Medlem
tastass avatar
Brukar ta en knapp tesked bostongunka och stryka ut i botten av ett korvbröd, adderar en-två nypor rostad lök innan jag applicerar exakt en stekt korv och toppar den med en rak linje sötstark senap.
Alltid lika mängd "tillbehör" även om storleken på korv diffar med modell och fabrikat.
Citera
2025-04-27, 18:30
Medlem
grungewhores avatar
Andelen i snabbmatsköket är ju ekonomiskt uträknad, så det behöver man ju ej ta hänsyn till hemma.

Tunnbrödrulle hemma körs med äkta mos (så mycket som får plats), fransk senap och hamburgerdressing samt grillkrydda galore på moset. Nu brukar jag förvisso be om det ute också, men jag kör extra allt.
Citera
2025-04-27, 18:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Brukar ta en knapp tesked bostongunka och stryka ut i botten av ett korvbröd, adderar en-två nypor rostad lök innan jag applicerar exakt en stekt korv och toppar den med en rak linje sötstark senap.
Alltid lika mängd "tillbehör" även om storleken på korv diffar med modell och fabrikat.

Trevligt, du har fatta precis vad jag menar

Tex som bara nåt exempel. Tacos i ett tacosskal kan vissa lägga kött i botten men hur mycket ?
Eller lägger de kött både i botten och i nåt mellanlager och eller på toppen. Vad har de på
och till vilken mängd och vilken typ av salsa man gjort eller köpt. Det är begränsat med utrymme för att få hela balansen med övriga toppings så man får en fulländad smak i varje tugga. Kanske köttet är felplacerat, det kanske blev för mycket av nåt eller för lite av nåt för att få perfekt harmoni av ingredienserna.. :-)

Ja iaf är tråden skapad för proportioner av ingredienser av "lager på lager" - gatumat. Man få va så detaljrik som man vill och orkar
Citera
2025-04-27, 18:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Andelen i snabbmatsköket är ju ekonomiskt uträknad, så det behöver man ju ej ta hänsyn till hemma.

Tunnbrödrulle hemma körs med äkta mos (så mycket som får plats), fransk senap och hamburgerdressing samt grillkrydda galore på moset. Nu brukar jag förvisso be om det ute också, men jag kör extra allt.

Okej du gillar alltså mycket mos men en liten långsmal eller stor tjock korv ?

Vet inte men jag tror gatuköken kör med 3 skopor av mos för smalare korvar för att de tycker den balansen passar sen har jag ingen aning om de är en bra balans för kunder överlag. Vet inte hur stora skopor de har heller

De feta. Det är iofs sant, men långt ifrån hela sanningen. Den är balanserad ochså för att få ut så god smak ochså som möjligt av de innehåll de använder för rätten så de ska hitta en väg som funkar för alla så länge du inte säger till att jag vill ha mer av ditten och datten. Med syfte att kunden ska tycka att det vart en perfekt blandning av allt i munnen

Tex kan en sån där macka på en ok q8 mack typ kycklingcurry såsmacka som är inplastad och överlag äcklig tror jag, vara totalt felbalanserad. Det är enormt med däst bröd som inte är luftigt och mycket sås säkert och ingen kyckling som troligen är äcklig ochså.

Sen ett salladsblad men inget vattnigt fräscht och krispigt som gurka och tomat elelr kanske picklad gurka eller lök som troligen blir värdelöst vattnigt iaf om den få stå ett tag i mackan och lida i nån glasmonter.

Däremot om du åker till Subway så pekar du på vad du vill ha i mackan liksom eller följer deras förslag och andelar och vad de brukligen brukar köra med och i vilken ordning

Har varken ätit en macka på subway eller ok q8 på evigheter men man minns ju sen senast man gjorde det iaf
Citera
2025-04-27, 20:02
Medlem
Onanikrems avatar
Sällan eller aldrig jag ätit den "perfekta" snabbmaten, pizza/burgare/kebab osv. ute på snabbmatshak/turkpizzerior. Pizzor blir ofta bättre än mina hemgjorda, men det beror på att jag får inte upp 3-400 grader i min hemmaugn. Toppingen här hemma blir givetvis bättre då jag använder riktig ost, stora inlagda oliver osv.

Minns en av sista gångerna jag åt en kebabrulle hos den lokala turken, det var en rulle med isbergssallad och lök och kanske spår av kebab i. (säkert åtta år sedan) Burgarna jag flippar hemma bli mycket godare än donken, MAX osv. Visst, det finns ju "finburgarhaken" och de kan faktiskt vara goda, men då kostar de därefter också.

Den perfekta burgaren: Köttpuck från Lidl (deras bruna fyrkantiga lådor som bara finns ibland) eller så rullar jag bollar av köttfärs, gärna blandfärs som jag plattar ut i pannan. en skiva cheddar, brukar köpa Icas, de lite större färdigskurna hamburger-osten cheddar, absolut inte "plastosten" Steker eller rostar brödet, smörjer ett tunt lager Kavlidressing på bottenplattan, en skiva hamburgargurka, den snedskurna sorten, på med köttpucken, osten har fått smälta på pucken i pannan den sista minuten, en rejäl skiva rå gul lök som jag pillar ut ringarna från och fördelar jämt och sedan locket på. Sallad och tomater skiter jag i. Bröden brukar vara antingen Korbrödsbagarens eller Garants med sesamfrö på. Absolut inte MAX Friscobröd som jag hatar! Eller Lidls som jag tycker är för söta.
Förjävla gott med en kall öl till!

Ibland byter jag ut dressingen till gurkmajo som också breds tunt på bottenplattan, då skippar jag hamburgargurkan..
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-27 kl. 20:17.
Citera
2025-04-30, 18:35
Medlem
Bertil85s avatar
Nä friterade gräshoppor är svårt att få till här hemma. Svärdfisk likaså. In n' outs animalstyle har man kopierat hemma med god aptit.

Den här killen kan! https://www.youtube.com/c/albertcancook_en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in