Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Jag kommer att få gå igenom en sådan säkerhetskontroll för ett eventuellt jobb på en myndighet.
Jag har inget i belastningsregistret, ingen fyllecell, inte ens någon fortkörningsbot i hela mitt liv, men när man googlar lite och läser forum så hittade jag bland annat på familjeliv, hur någon också helt ostraffad, inte klarade säkerhetsprövningen vilket skulle kunna ha berott på sin bror.
En bror som personen inte haft kontakt med på 20 år, men som hamnat hos polisen.
Är det verkligen så hårt? Ska man missa en jobbmöjlighet för att någon släkting som man inte har kontakt med haft med polisen att göra?
Sitter själv i en sits där jag har en bror som jag inte haft kontakt med i större delen av mitt liv och samma sak med min far. Hade en kortare kontakt med brorsan för så där 8 år sedan eller nåt, men inget efter och inget före och inget alls med far sedan 6 års ålder.
Vad de håller på med har jag ingen aning om. Finns inget som indikerar att någon av dom hållit på med kriminella saker, men kan ju inte veta säkert, men om så vore fallet så är man körd eller?
Poliser har väl klass 3 men där finns det fler än ett fall där nära anhöriga varit kriminella.
För Säkerhetsklass 2 kommer de nog fråga lite ingående kring allt och så även din relation till far+bror samt kolla in eventuellt utländska kopplingar?
Jag hade nog lyft det själv om frågan ställts kring anhöriga osv.
I slutändan är det en bedömningsfråga.
Förhoppningsvis väger dina skills tyngre än deras farhågor kring far och bror.
Min erfarenhet kring säkerhetsprövningar är att de sällan/
aldrig säger varför man blir nekad en tjänst så familjeliv tråden är endast spekulationer i min värld.