2025-04-27, 15:51
Medlem
Hej en vän till mig kan få ett bra jobb om hen klarar den fördjupade säkerhetskontrollen. Denna vän har en nära anhörig som åkt på ringa innehav, men det har gått mer än fem år så pricken är borta. Är det ett problem eller är det lugnt?
Citera
2025-04-27, 16:12
Medlem
Det tvivlar jag rätt duktigt på att det skulle ha någon betydelse. Typ alla idag känner någon som använt eller till och med använder cannabis. Har vederbörande bara åkt dit för eget bruk och inte har något övrigt kriminellt samröre borde det inte vara några problem alls.

Men det kan vara en fördel att nämna det.
Citera
2025-04-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det tvivlar jag rätt duktigt på att det skulle ha någon betydelse. Typ alla idag känner någon som använt eller till och med använder cannabis. Har vederbörande bara åkt dit för eget bruk och inte har något övrigt kriminellt samröre borde det inte vara några problem alls.

Tack för svar!
Citera
2025-04-27, 16:14
Medlem
Ja det kan absolut ställa till med problem…
Citera
2025-04-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaphiez
Ja det kan absolut ställa till med problem…
Om det enbart är det som TS nämner så är det ingen fara alls. Det krävs mer än så.
Citera
2025-04-27, 17:15
Medlem
m11080s avatar
Citat:

Jag håller dig där, det är bra om Ts nämner det för det visar på ärlighet.
Citera
2025-04-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Jag håller dig där, det är bra om Ts nämner det för det visar på ärlighet.
Så är det. Dock, beroende på omständigheter, så kan man lätt komma undan med att man helt enkelt inte kom ihåg det.

När jag gjorde en sådan intervju så svarade att jag inte vet på många frågor.
Citera
2025-04-27, 17:37
Medlem
eldrattans avatar
Nä det är något som inte ens behöver nämnas. Att någon anhörig har åkt fast för ringa är ju inget som denna vän ens behöver veta om. En annan sak om det finns kopplingar till något babbeluringnätverk.

Kan själv säga att jag flög igenom en riktig tung säkerhetskontroll med SÄPO involverat och hade en del i bagaget som överträffar det du nämner med hästlängder. Då var det iof ute ur registret när kontrollen gjordes och 20 år sedan.
Jag nämnde inte ens detta under intervjun och jag fick anställningen, så utgår från att det var inget de la vikt vid då iaf.
Citera
2025-04-27, 17:40
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Så är det. Dock, beroende på omständigheter, så kan man lätt komma undan med att man helt enkelt inte kom ihåg det.

När jag gjorde en sådan intervju så svarade att jag inte vet på många frågor.

Det jag hört är att man inte ska hålla något hemligt, eftersom de är väldigt duktiga på ta reda på sanningen ändåoch är det då något man inte berättat om så ligger man pyrt till om att bli godkänd
Citera
2025-04-27, 17:42
Medlem
Citat:
Det jag hört är att man inte ska hålla något hemligt, eftersom de är väldigt duktiga på ta reda på sanningen ändåoch är det då något man inte berättat om så ligger man pyrt till om att bli godkänd
Så är det. Jag erkände att jag suttit i fyllecell och testat cannabis, för det är saker som man rimligtvis minns, men jag kan ju omöjligt vara helt säker på att ingen nära anhörig varit dömd för brott.
Citera
2025-04-27, 19:12
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:

Visserligen men en bekants ringa narkotikabrott är inget som man automatiskt förväntas känna till eller som är något som direkt skulle påverka en säkerhetsprövning.

Hänger polaren med HA eller har varit nere och krigat för IS så är det saker man kanske förväntas ha koll på och skulle vara olämpligt.
Citera
2025-04-27, 19:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Arbetsliv och arbetsmarknad

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto