Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
Belize är inte en ö-nation utan ett land som är förbundet med Mexiko via landväg. Eftersom det har en gräns mot Mexiko, är brottsligheten hög.
Det jag pratar om är ö-nationer i Stilla havet, som Fiji, Palau och Samoa. Eftersom de är öar finns det ingen gängbrottslighet och de är mycket säkra.
Enligt brottsstatistik är dessa länder också bland de säkraste. Jag tror att människor som driver små hotell eller pensionat på sådana platser är de lyckligaste i världen.
Jag tvivlar inte på att de som har väl fungerande verksamheter och bra lönsamhet i en underbar vacker miljö är lyckliga. Det som gör att befolkningen i dessa öar inte hamnar högst på lycklighets-indexen är när man tar hänsyn till hela befolkningen och dess livsvillkor i samhället.
Alltså, det finns jättelyckliga människor i alla länder, men är alla lyckliga?
Just att det är någorlunda jämnt fördelat i nordiska länder så hamnar man högt på skalan. Ingen är otrygg i ekonomin ens om de är sjuka eller arbetslösa, medan i andra länder smäller det direkt med ingen mat på bordet, tvingas lämna hemmet eller bo någonstans med väldigt låg standard.
Jag var på Madeira där många turister kommer och mycket folk jobbar inom turistnäringen. Fint, men så fort man lämnade turistområdet och kom till områden där de bodde så sjönk standarden enormt.
Så har det varit på nästan alla ställen jag besökt i världen och det märker man inte som turist, men är man utforskare som jag och upptäcker områden mer aktivt så ser man mycket elände.
På öarna som nämns, Fiji, Samoa etc så har de stora problem med droger. Mer än genomsnittet. Bara en sådan grej antyder ännu större underliggande problem.