Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Som på Land Rover med Storm-motorn, där impellern kan lossa från drivaxeln.
När BMW sålde Land Rover till Ford så satte den senare in sin egen motor, den s k Puman.
Ford har mindre otur än BMW när dom tänker.

BMW har likt i princip alla andra tillverkare mycket sällan ”otur” när de tänker, för det allra mesta som biltillverkarna skapar funkar generellt sett som tänkt, och bra. Dock har alla biltillverkare sina mer eller mindre tråkiga vurpor med saker som i vissa fall kan visa sig börja knasa i förtid.
T ex har BMWs M62 en tendens med att skruvarna till bottenlocket till oljepumpen kan börja gänga upp sig, vilket är obra… Detta verkar man ha fått bukt på M62TU om jag minns rätt, men ingen dum idé att kontrollera dessa.
En annan sak är att den hydrauliska kamkedjesträckaren inte hade låsning på axeln, så med klent oljetryck kan den tryckas tillbaka. Den kom senare en uppdaterad version som har tandad axel med låsning som alltså inte kan tryckas tillbaka av kedjan t ex när motorn startas och oljetrycket inte hunnit byggas upp, eller om motorn stått länge så oljetrycket försvunnit. Då kan det hända tråkiga saker när man startar motorn…
Jag bytte till den nya sträckaren på min 7-serie, kostnad ca 500kr och 10 min arbete…
Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
En oljepump har jag inte varit med om som gått sönder men helrenoverar man en motor och byter allt byter man oljepump också även om den kan gå 40.000 mil till och har man lågt oljetryck beror det ofta på andra orsaker
Ja, självklart ny oljepump om man helrenoverar och sådana finns att tillgå till aktuell motor