2025-04-26, 21:17
Medlem
Jag ska såga ner några träd som står i vägen och behöver en bra och billig elsåg.
Dom står på grannens tomt typ 80m från hans hus så kommer göra det på natten.

Något förslag?
En grovtandad handsåg skulle också funka kanske
Citera
2025-04-26, 21:24
Medlem
https://www.clasohlson.com/se/Ryobi-...QaAiwQEALw_wcB

Funkar jävligt bra vid hemmabruk om du bor i bostadsområde och behöver såga något ibland och inte vill störa grannarna.
Rekommenderar att köpa till en snäppet grövre sågkedja till den.

Batteriet räcker att fälla några träd i storlek större. (som svärdet inte når genom)
Senast redigerad av Noccofocus 2025-04-26 kl. 21:29.
Citera
2025-04-26, 22:14
Medlem
sommarlovs avatar
Vill du har tips på bra motorsåg, eller hur man är sämst på att vara granne?
Citera
2025-04-26, 22:25
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
https://www.clasohlson.com/se/Ryobi-...QaAiwQEALw_wcB

Den är nog ok men den drivs av batterier. Finns åtskilliga modeller som drivs via nätsladd och kostar kring tusenlappen. Om man ändå bara ska såga på tomten inom 20 meter från ett eluttag kan man lika gärna skippa batterierna och få mer kraft på köpet.

Tex denna: https://www.jula.se/catalog/tradgard...djesag-010582/

Obs! Om du inte är van vid att använda en motorsåg är det en bra idé att öva lite på redan fällda stockar innan du ger dig på att fälla riktiga träd. Titta även på några Youtube videos om hur man fäller träd med motorsåg. Det finns fler fallgropar än man kan tro och det tar bara ett par sekunder att såga av sig benet om man inte vet vad man gör - det är kraftfulla grejer.
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-04-26 kl. 22:38.
Citera
2025-04-27, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Den är nog ok men den drivs av batterier. Finns åtskilliga modeller som drivs via nätsladd och kostar kring tusenlappen. Om man ändå bara ska såga på tomten inom 20 meter från ett eluttag kan man lika gärna skippa batterierna och få mer kraft på köpet.

Tex denna: https://www.jula.se/catalog/tradgard...djesag-010582/

Obs! Om du inte är van vid att använda en motorsåg är det en bra idé att öva lite på redan fällda stockar innan du ger dig på att fälla riktiga träd. Titta även på några Youtube videos om hur man fäller träd med motorsåg. Det finns fler fallgropar än man kan tro och det tar bara ett par sekunder att såga av sig benet om man inte vet vad man gör - det är kraftfulla grejer.

Håller med. Är du inte van vid att fälla hyfsat stora träd, är nattetid och grannens tomt rejält riskfyllt tillfälle att börja. Ställ din tant strategiskt med första-hjälpen låda, så hon kan både varna för väckt granne och rycka in vid allvarligare blödning, kläm- eller kross-skada ..
Citera
2025-04-27, 09:21
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag ska såga ner några träd som står i vägen och behöver en bra och billig elsåg.

Något förslag?
Vad säger din förmyndare om du sågar ner grannens träd på nattetid när du förväntas sova? Blir väl knas med veckopengen tänker jag
Citera
2025-04-27, 09:50
Medlem
Citat:

Något förslag?

Jag skulle rekommendera denna.
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.h..._id=6i5rio3tat

Mest för att jag tänker på tysthet då det ska utföras på din grannes tomt, men även för din egen säkerhet så du inte råkar såga dig i magen av misstag.
Visst finns risken även med denna, men skadorna blir inte lika illa.
Citera
2025-04-27, 09:55
Medlem
Jag skulle nog titta efter ett bra juridiskt ombud istället för en motorsåg.
Din granne har troligen övervakningskameror uppsatta där man kan se dig komma smygandes i pyjamas och motorsågen i högsta hugg.

Idén att såga ner ett träd nattetid är dumt.
Troligen har du ingen erfarenhet av att fälla träd då du vill ha förslag på en bra motorsåg. Du kommer fälla trädet så det lägger sig över grannens hus, eller ditt eget hus.
Du kommer såga i dina egna kroppsdelar så grannen får ringa en ambulans eller att du blir hittad död på morgonkvisten.

Prata med din granne istället. Vill denne inte fälla trädet så är det väl så.
Det är din grannes tomt, inte din.
Dina grannar har säkert åsikter om saker på din tomt men inte fan smyger de runt på natten o gör dumma saker.

Det är så här krig startar, för att man inte pratar med varandra.
Citera
2025-04-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag skulle nog titta efter ett bra juridiskt ombud istället för en motorsåg.
Din granne har troligen övervakningskameror uppsatta där man kan se dig komma smygandes i pyjamas och motorsågen i högsta hugg.

Idén att såga ner ett träd nattetid är dumt.
Troligen har du ingen erfarenhet av att fälla träd då du vill ha förslag på en bra motorsåg. Du kommer fälla trädet så det lägger sig över grannens hus, eller ditt eget hus.
Du kommer såga i dina egna kroppsdelar så grannen får ringa en ambulans eller att du blir hittad död på morgonkvisten.

Prata med din granne istället. Vill denne inte fälla trädet så är det väl så.
Det är din grannes tomt, inte din.
Dina grannar har säkert åsikter om saker på din tomt men inte fan smyger de runt på natten o gör dumma saker.

Det är så här krig startar, för att man inte pratar med varandra.

Jävla massa antaganden du kommer med.

Nej,min granne har inga kameror,han är 79 år gammal och och kan knappt med sin telefon ens,ås hur I helvette han skullenlycksts montera kameror vet jag inte,ser då inga heller på tomten.

Har såklart anvöndt motorsåg förut och fällt några träd på mitt sommarställe och här hemma,så jag är inte helt cp på detta.
Sen,hur ska trädet falla över mitt eller grannens hus då trädet är 10 meter högt men mitt och grannens hus är 50-80m från trädet?
Citera
2025-04-27, 13:12
Medlem
Citat:
Jävla massa antaganden du kommer med.

Nej,min granne har inga kameror,han är 79 år gammal och och kan knappt med sin telefon ens,ås hur I helvette han skullenlycksts montera kameror vet jag inte,ser då inga heller på tomten.

Har såklart anvöndt motorsåg förut och fällt några träd på mitt sommarställe och här hemma,så jag är inte helt cp på detta.
Sen,hur ska trädet falla över mitt eller grannens hus då trädet är 10 meter högt men mitt och grannens hus är 50-80m från trädet?

Läste 80 cm och inte 80 meter.
Nåja. då slipper du dessa skador.

Varför skall du såga trädet just på natten och med elmotorsåg om det inte skall ske i lönndom?
Om detta träd står så långt från ditt hus varför fälla det?
Kan du inte bara sätta en snara runt trädet o dra ned det med en vinsch?

Vilken elmotorsåg som helst duger väl till detta jobb. Köp en billig och lätt motorsåg. Eller skall du kapa upp trädet efter du fällt det? Om det bara är fällningen det handlar om så köp den lättaste sågen du kan.
Du behöver inte mycket batterikapacitet till en sågning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in