Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-28, 17:07
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Handen på hjärtat, våld är det enda ryssen lyssnar på.. Ryssen är den enda som hotat med och just nu i praktiken utövar "köttgrejor" i Ukraina.

Inte vi, eller hur? Men den balansen att ryssen ska kunna bete sig som barnet och väst den vuxna i rummet är absolut inte givet.

Tappar vi det pga ryssen så låt så vara. Hellre död än röd. Synd om dig.
Nä, ryssarna gjorde det klart för Nato att egentligen från början - Nato skulle aldrig utvidgas in i Warszawa-paktens fd områden. Men det sket sig och blev eftergift, nästa röda linje var att Ukraina skulle vara fritt från Nato och från kärnvapen, och fredligt.

Men det kunde inte Soros & Co hålla sig från. Du lyssnade på vad Merkel sade va? Eller är du så okunnig? Det är inte ryssen som felar. Det är västs korrupta ledare. Man måste vara väldigt påläst för att förstå vad som händer. Du är det inte. Sedan måste man se när det egna lägret gör fel. Man måste vara så pass skärpt. Du är det inte.
Citera
2025-04-28, 17:41
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Nä, ryssarna gjorde det klart för Nato att egentligen från början - Nato skulle aldrig utvidgas in i Warszawa-paktens fd områden. Men det sket sig och blev eftergift, nästa röda linje var att Ukraina skulle vara fritt från Nato och från kärnvapen, och fredligt.

Men det kunde inte Soros & Co hålla sig från. Du lyssnade på vad Merkel sade va? Eller är du så okunnig? Det är inte ryssen som felar. Det är västs korrupta ledare. Man måste vara väldigt påläst för att förstå vad som händer. Du är det inte. Sedan måste man se när det egna lägret gör fel. Man måste vara så pass skärpt. Du är det inte.

1) Varför tror du att Rysslands grannländer ville bli medlemmar i Nato?

2) Vad gav ryssen rätt att bestämma att de inte får vara det?

Svara utan whataboutism, tack.
Citera
2025-04-28, 18:12
Bra.

Vi i den fria världen brukar kalla dem Freedom Birds för att de försvarar vår frihet.

Tack Frankrike.
Citera
2025-04-28, 19:25
Medlem
aztlans avatar
Vive la France 🚀
Citera
2025-04-28, 20:00
Medlem
En signal om att Frankrike möjligtvis menar allvar. Vilket vore bra. Men Sverige borde skaffa egna kärnvapen.
Citera
2025-04-28, 20:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
1) Varför tror du att Rysslands grannländer ville bli medlemmar i Nato?

2) Vad gav ryssen rätt att bestämma att de inte får vara det?

Svara utan whataboutism, tack.
Spelar ingen roll. Ord skall hållas. Hålls inte orden blir det skit. Precis som det blivit.
Det var Nato och västvärlden som gav löftet.

Jag skiter i om du är en lögnare som tycker att man kan bryta löften hit och dit. Dvs en svajballe vars ord inte betyder något. Mitt ord är värt guld däremot. Its a class-issue så att säga.
Citera
2025-04-28, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Frankrike börja nu ta täten i Nato sen Trump tramsat.
Nu testas franska bombplan här i Sverige med skarpa bomber.

Vad tycker vi om det?
Själv tycker jag det är lysande och ett bra svar på Trumps velande om Nato och artikel 5

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAj9X5/karnvapenplanen-bombar-i-norrbotten-en-signal-till-putin

Vela och vela, vad är alternativet, WWIII?

Men med det sagt så ska Putler ha jvligt klart för sig att gränsen går vid Ukraina, muckar han med NATO så är det kört för honom. Därför är detta mycket positivt.
Citera
2025-04-28, 20:48
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Ord skall hållas. Hålls inte orden blir det skit. Precis som det blivit.

Jag skiter i om du är en lögnare som tycker att man kan bryta löften hit och dit. Dvs en svajballe vars ord inte betyder något. Mitt ord är värt guld däremot. Its a class-issue så att säga.

Nato och västvärlden? Oj, det var inte illa det. Var finns avtalen? De måste väl vara offentliga?

Jag förstår att du inte menar hela västvärlden, men jag antar att åtminstone USA, Frankrike, Västtyskland och Storbritannien, samt förstås Nato som organisation, skrev på?

Jag kan inte för mitt liv begripa att varje gång jag frågat pro-ryssar om detta avtal, börjar de svamla om att några västerländska diplomater, sedan länge irrelevanta, ska ha sagt si eller så i möten men utan att ge några officiella löften eller skriva under några avtal.

Jag menar, man måste ju ha bra låg IQ för att inte fatta att vad enskilda diplomater sagt i samtal inte kan vara bindande för hela Nato och västvärlden. För att räknas som ett löfte krävs det ju att man skriver under avtal, som sagt. Det fattar ju till och med en komplett idiot. Annars kunde ju vilken diplomat som helst binda hela Nato och västvärlden genom att häva ur sig något i ett samtal, vilket förstås vore helt skrattretande.

Men du är ju bättre informerad än oss russofober (en class-issue så att säga), så nu förväntar jag mig att du levererar och länkar till avtalet.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-04-28 kl. 21:21.
Citera
2025-04-28, 20:55
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Ord ska hållas. Ja men då ska fanskapet Putin också hålla sina löften. Ryssland lovade att säkra Ukrainas säkerhet samma dag de överlät kärnvapen till Ryssland. Rent jävla skitsnack va det.
Förresten så hade inte Ukraina några ambitioner att gå med i Nato innan Rysslands annektering av Krim 2014.

Sanningen är den att om Ukraina haft egna kärnvapen så hade inte miffot vågat ett piss.
Kriget hade aldrig startat och världen hade varit en säkrare plats.
Detta är helt Putins fel. Tack vare Putin, men också Trump så känner sig fler länder tvungna att ta kärnvapenfrågan mer seriöst för sin egen säkerhet.
Så blir det när autoritära ledare tror sig med våld kunna diktera över andra länder.
Citera
2025-04-28, 21:08
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ord ska hållas. Ja men då ska fanskapet Putin också hålla sina löften. Ryssland lovade att säkra Ukrainas säkerhet samma dag de överlät kärnvapen till Ryssland. Rent jävla skitsnack va det.
Förresten så hade inte Ukraina några ambitioner att gå med i Nato innan Rysslands annektering av Krim 2014.

Sanningen är den att om Ukraina haft egna kärnvapen så hade inte miffot vågat ett piss.
Kriget hade aldrig startat och världen hade varit en säkrare plats.
Detta är helt Putins fel. Tack vare Putin, men också Trump så känner sig fler länder tvungna att ta kärnvapenfrågan mer seriöst för sin egen säkerhet.
Så blir det när autoritära ledare tror sig med våld kunna diktera över andra länder.

Ja, och det märkliga är att dessa löften skrevs under av Ryssland som stat. Ryssland bröt förstås sina löften, men de skrevs under och finns tillgängliga på FN:s hemsida.

Så då måste ju det här berömda löftet där Nato och västvärlden gemensamt lovar att Rysslands forna vasallstater aldrig ska tillåtas bli medlemmar i Nato också finnas tillgängligt. Märkligt nog har ingen av de pro-ryssar jag diskuterat med kunnat länka till det, så man kunde nästan få för sig att ryssarna ljuger när de säger att det funnits ett sådant avtal.

Men Oh-be-wan kommer säkert att länka till det, istället för att länka till efterblivna redogörelser för hur diplomater sagt saker i samtal med ryssarna, som man måste vara en totalt efterbliven idiot med IQ i nivå med en mongoloid valross för att tro att det utgör ett bindande löfte från "Nato och västvärlden". För han är så mycket kunnigare än vi russofober. En class-issue, liksom.
Citera
2025-04-28, 21:12
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Du är ute och cyklar med det här resonemanget. Uppskrämd och hjärntvättad av vänsterbliven MSM som SVT, TV4 och Aftonhoran. Den riktiga fienden finns och opererar redan här inom landets gränser.

Och det innebär alltså att vi ska låta bli att möta en yttre fiende? Du kan inte ha två tankar i huvudet samtidigt?
Citera
2025-04-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Frankrike börja nu ta täten i Nato sen Trump tramsat.
Nu testas franska bombplan här i Sverige med skarpa bomber.

Vad tycker vi om det?
Själv tycker jag det är lysande och ett bra svar på Trumps velande om Nato och artikel 5

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAj9X5/karnvapenplanen-bombar-i-norrbotten-en-signal-till-putin
Det är ju för fan de europeiska Nato-länderna som tramsat. De har åkt snålskjuts på USA i 40 år nu och alla visste att bägaren till slut skulle rinna över.
Trump är långt ifrån ensam, eller den första att kritisera syltryggarna i Europas ledarskikt.

Jag tror folk har en rätt skev uppfattning om kärnvapen - folk verkar tro att det krävs en B52:a för att bära dem. De finns (fanns) i alla storlekar - från enorma saker ner till i princip axelburet (davy crockett). Man skulle enkelt kunna hänga kärnvapen på FPL39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in