2025-04-26, 12:57
Medlem
Gott folk,

Jag har 2 släp som båda strular med el/belysning. Har ruttnat på att fixa trasiga kablar och skit som inte funkar. Vill ha batteridrivet trådlöst med magnetfäste och kan då som bonus bara flytta det mellan de båda släpen.

Men, de kit jag hittar saknar positionsljus - vitt ljus framåt. Därmed kan de inte bli godkända i besiktning.

Någon som har erfarenhet av sånt här? Andra smarta lösningar?
Citera
2025-04-26, 13:47
Medlem
Kommer det bli godkänt på besiktningen om du har trådlöst styrning? Vad säger besiktningskraven om trådlöst?
Jag gissar på att det inte är tillåtet för annars skulle det nog finnas ett system redan för detta.

Dra nya kablar. Det är på en släpkärra så det kan inte vara direkt jobbigt.

Känns mer jobbigt att försöka integrera någon slags styrenhet till din bil än att bara lösa det kabelproblem som du har.
Citera
2025-04-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kommer det bli godkänt på besiktningen om du har trådlöst styrning? Vad säger besiktningskraven om trådlöst?
Jag gissar på att det inte är tillåtet för annars skulle det nog finnas ett system redan för detta.

Dra nya kablar. Det är på en släpkärra så det kan inte vara direkt jobbigt.

Känns mer jobbigt att försöka integrera någon slags styrenhet till din bil än att bara lösa det kabelproblem som du har.

Det är fullt godkänt. Finns här till exempel men då som sagt utan positionsljus, Släp bredare än 160cm MÅSTE ha positionsljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...ste-2000046997
Citera
2025-04-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intesomandra
Det är fullt godkänt. Finns här till exempel men då som sagt utan positionsljus, Släp bredare än 160cm MÅSTE ha positionsljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...ste-2000046997

Har du läst besiktningskraven? För det lär finnas sådana.

Har du skyltbelysning?
Det där som säljs ser mer ut som tillfällig belysning för traktorkärror och inte för en typgodkänd släpkärra.
Citera
2025-04-26, 14:21
Medlem
Så här säger företaget Bilprovningen.

Citat:
Elsystemet på min släpkärra har brunnit. Kan jag lagligt använda den belysning som används till obromsad båttrailer?

Det går bra att använda belysning som är avsedd för obromsade släpvagnar under förutsättning att den är godkänd (E-märkt) och att det finns stoppljus i lyktorna baktill. Om släpvagnen är bredare än 160 cm och är av årsmodell 1977 eller nyare måste det finnas positionslyktor framtill. Vid kontrollbesiktningen kontrolleras inte om belysningen är E-märkt utan endast att belysningen finns, fungerar och har rätt färg.

https://www.bilprovningen.se/arkiv/f...sad-battrailer

Vad som står i besiktningskravet vet jag inte men tydligen så verkar det inte finnas något krav för hur själva informationsöverföringen går till, bara att den sker.

Frågan är hur du skall få bromsljusen att tändas när du bromsar och liknande? Är det någon enhet som sätts in i ODB2-uttaget och sänder allt detta?
Citera
2025-04-27, 12:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intesomandra
Gott folk,

Jag har 2 släp som båda strular med el/belysning. Har ruttnat på att fixa trasiga kablar och skit som inte funkar. Vill ha batteridrivet trådlöst med magnetfäste och kan då som bonus bara flytta det mellan de båda släpen.

Men, de kit jag hittar saknar positionsljus - vitt ljus framåt. Därmed kan de inte bli godkända i besiktning.

Någon som har erfarenhet av sånt här? Andra smarta lösningar?
Vitt positionsljus?

Tejpa på ett par cykel-lyktor vetja!

Måste det vara reflex,så limma fast ett par sådana också...

Gidkänt? Ingen aning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in