Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 11:55
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag tror playstation 3 var den sista Sony konsollen som accepterade playstation 1 skivor.
Okej, ja synd att de gjort som de har gjort men det är väl en pengafråga. Saknar hur det var innan, när man liksom ägde spelet själv, hade det i handen. En helt annan känsla.
Citera
2025-04-26, 12:00
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Det var inte ämnet, ALLA vet att man kan emulera PS1 på en datamaskin eller smart telefon.
Nja jag hade inte riktigt koll på det. Men jag vill hellre spela tv-spel när det är ett tv-spel från början.
Citera
2025-04-26, 12:52
Medlem
Jag spelade Playstation-spel redan sent 90-tal eller tidigt 2000-tal utan att ha en Playstation. Hur? Jag hade emulator på PC och en gamepad. Det borde funka idag också...
Citera
2025-04-26, 12:58
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Det var inte ämnet, ALLA vet att man kan emulera PS1 på en datamaskin eller smart telefon.

Okej, men det är ett sätt att "Spela gamla gamla Playstation-spel".
Citera
2025-04-26, 13:03
Medlem
Tavastehuss avatar
Skaffa en PS One (den senare modellen för den är snyggare) och modda den för HDMI och regionsfri.

Då kan du uppleva spelen som du minns dem fast på en modern tv.
Citera
2025-04-26, 13:15
Medlem
Bassplays avatar
Nej det kan du inte.

Det enklaste är att skaffa en moddad playstation mini och spela dessa spel , eller bara emulera på datorn.
Citera
2025-04-26, 13:21
Bannlyst
Citat:
Nä.

Men du kan ladda ner PS1 spel och spela om du abonnerar på Psn + premium.
Ps1 spel till vilken konsol då tänker du?
Citera
2025-04-26, 13:21
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Okej, ja synd att de gjort som de har gjort men det är väl en pengafråga. Saknar hur det var innan, när man liksom ägde spelet själv, hade det i handen. En helt annan känsla.

PS5 har fortfarande fysiska spel. Så just det är ej ändrat.

PS5 har helt annan hårdvara, så PS1-spel hade krävt emulering.
Citera
2025-04-26, 13:23
Du kan antingen emulera PS1 på en massa olika sätt (googla ps1 emulator så hittar du), eller så köper du en beg. ps1 eller ps2 konsoll (brukar finnas billigt på auktionssiter).

Det enklaste och kanske bästa sättet om du har tänkt spela mycket och inte är så tekniskt bevandrad, är att du köper en beg. ps2 konsoll på typ tradera. De kostar nästan ingenting. Sen är det bara att plugga in den i TVn och tuta och köra.

-foul
Citera
2025-04-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
PS5 har fortfarande fysiska spel. Så just det är ej ändrat.

Och dessa kräver inte internet uppkoppling för att fungera? Har du källa på att alla PS5 spel går att spela offline?

Jag har själv en gammal Xbox 360 som är vadå 15 år gammal, och där finns en hel del spel som kräver att man laddar ned en uppdatering innan spelet ens går att starta, och saknas uppdateringar hos Microsoft så blir spelen obrukbara. Jag hade gissat det var liknande på alla nyare konsoler.....

Det är en trend just nu bland allt fler företag att allt ska vara online. Så företagen kan sälja abonnemang och även via internet bestämma när konsoller ska bli obrukbara. Google hade en tv dongle som helt nyligen blev obrukbar, utan anledning trots att de hade kunnat fungera tio år till....
Senast redigerad av PetterRetard 2025-04-26 kl. 13:36.
Citera
2025-04-26, 13:39
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Och dessa kräver inte internet uppkoppling för att fungera? Har du källa på att alla PS5 spel går att spela offline?

Jag har själv en gammal Xbox 360 som är vadå 15 år gammal, och där finns en hel del spel som kräver att man laddar ned en uppdatering innan spelet ens går att starta, och saknas uppdateringar hos Microsoft så blir spelen obrukbara. Jag hade gissat det var liknande på alla nyare konsoler.....

Det är en trend just nu bland allt fler företag att allt ska vara online. Så företagen kan sälja abonnemang och även via internet bestämma när konsoller ska bli obrukbara. Google hade en tv dongle som helt nyligen blev obrukbar, utan anledning trots att de hade kunnat fungera tio år till....

Syftade på känslan att hålla spelet i handen.
Men ja, för att moderna spel ska gå spela behöver de installeras på en SSD. En optisk skivläsare blir för långsamt.
Citera
2025-04-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag spelade Playstation-spel redan sent 90-tal eller tidigt 2000-tal utan att ha en Playstation. Hur? Jag hade emulator på PC och en gamepad. Det borde funka idag också...
Var spelen så dåliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in