2025-04-26, 10:17
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Hej!
Grannen har ett staket/plank på 1,8 m i höjd x 6 m bredd. Baksidan är emot vår trädgård, så det är mindre vackert.

Har ni en idé på vad man kan göra för att dölja staketet?

Först tänkte vi om vi enkelt bara kunde bara spika på lite brädor på hennes staket (har frågat om lov och det var helt okej). Men tveksamt om det håller för våra plankor också och vi vill ju inte råka förstöra det.

Sedan tänkte vi om vi kunde sätta upp ett eget staket. Men efter att ha räknat på det blev det för dyrt. Vi hade ju inte tänkt bo här i all evighet så det känns onödigt att lägga allt för många tusen på det då.

Idag fick jag en idé om en spaljé med murgröna på. Det skulle ju funka? Men hur många murgröna kan man behöva på 1,8 m höjd och 6 m bredd? Och hur lång tid kan det ta innan murgrönan täcker?
Citera
2025-04-26, 10:22
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Hej!
Grannen har ett staket/plank på 1,8 m i höjd x 6 m bredd. Baksidan är emot vår trädgård, så det är mindre vackert.

Först tänkte vi om vi enkelt bara kunde bara spika på lite brädor på hennes staket (har frågat om lov och det var helt okej). Men tveksamt om det håller för våra plankor också och vi vill ju inte råka förstöra det.

Sedan tänkte vi om vi kunde sätta upp ett eget staket. Men efter att ha räknat på det blev det för dyrt. Vi hade ju inte tänkt bo här i all evighet så det känns onödigt att lägga allt för många tusen på det då.

Idag fick jag en idé om en spaljé med murgröna på. Det skulle ju funka? Men hur många murgröna kan man behöva på 1,8 m höjd och 6 m bredd? Och hur lång tid kan det ta innan murgrönan täcker?

Borde räcka med en om den är 6 m bred och 1,8 hög.

Ska du odla murgröna så rekomderar jag stabilt Gunnebo stängsel med tvärslå högst upp för blir ordentligt tungt.

Brukar väll annars räkna en planta var 40 cm typ, och skulle satsa på större kraftigare plantor så växer de snabbare. Kanske blanda upp med lite klängroser och kaprifol så blir det fint
Citera
2025-04-26, 10:29
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Borde räcka med en om den är 6 m bred och 1,8 hög.

Ska du odla murgröna så rekomderar jag stabilt Gunnebo stängsel med tvärslå högst upp för blir ordentligt tungt.

Brukar väll annars räkna en planta var 40 cm typ, och skulle satsa på större kraftigare plantor så växer de snabbare. Kanske blanda upp med lite klängroser och kaprifol så blir det fint
Smart! Att sätta ett stängsel hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipsen på växter!
Citera
2025-04-26, 13:39
Medlem
Klätterbenved täcker fint.
Citera
2025-04-26, 14:43
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Sätt 3 hedera på sex meter så lär det växa igen tids nog..
Citera
2025-04-26, 20:39
Medlem
Kan en granne råka se att man klipper gräset naken kan man lika gärna bo i lägenhet, Varför ska man annars ha ett hus? Grina om grannens staket bevisar bara min poäng.
Citera
2025-04-26, 22:06
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Smart! Att sätta ett stängsel hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipsen på växter!
Det vanliga när det gäller murgröna är att man använder ett armeringsnät som spalje.
Tänk bara på att murgrönan lätt sprider sig som ogräs.
Citera
2025-04-27, 10:31
Medlem
Citat:
Hej!

Jag skulle satsat på att odla humle där. Den är snabbväxande och blir stor. +att du kan skörda humlen och ha i te. Däremot är murgrönan fin på vintern så några plantor extra med såna kan du ju sätta och hoppas de hinner växa upp tills dess.
Citera
2025-04-27, 16:25
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Kan en granne råka se att man klipper gräset naken kan man lika gärna bo i lägenhet, Varför ska man annars ha ett hus? Grina om grannens staket bevisar bara min poäng.
Va? Jag skrev att baksidan av hennes staket är fult och vi vill dölja det. Har inga problem med att grannen ser in i trädgården. Hennes staket är bara kanske 1/10 av trädgården, resten blommor och buskar. Men som sagt är baksidan av staketet hitåt och inte snyggt. Det är du som lipar.
Citera
2025-04-27, 16:26
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Tack för era tips!
Citera
2025-04-28, 19:32
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Tack för era tips!

kör inte med hedera (murgröna)
satsa på bokhara binda. den är otroligt växtvillig, men absolut inte invasiv.
Går lätt att klippa ner väldigt brutalt, alltså precis där du vill ha den. I folkmun kallas den 'arkitektens våta dröm'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in