• 1
  • 2
2025-05-12, 14:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Nya bergrum bör sprängas ut på nya platser, för de gamla är redan karterade av fienden. Man kan tänka sig att återanvända gamla bergrum för mindre strategiskt viktiga uppgifter, som hemvärn, skyddsrum, krigssjukhus etc.
Citera
2025-05-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nya bergrum bör sprängas ut på nya platser, för de gamla är redan karterade av fienden. Man kan tänka sig att återanvända gamla bergrum för mindre strategiskt viktiga uppgifter, som hemvärn, skyddsrum, krigssjukhus etc.

Jag förstår inte riktigt.
Menar du att någon har idén att man skall spränga nya bergrum på gamla platser? Varför det?

Det finns inget som stöder tanken att alla platser är kända av fienden.

Varför skulle man ha ett krigssjukhus i ett bergrum?
Citera
2025-05-14, 18:00
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Jag förstår inte riktigt.
Menar du att någon har idén att man skall spränga nya bergrum på gamla platser? Varför det?

Det finns inget som stöder tanken att alla platser är kända av fienden.

Varför skulle man ha ett krigssjukhus i ett bergrum?
"Staten" har den idén. Jag känner till två anledningar, den ena är att bergrum är kända av fienden, den andra är att befintliga bergrum kan vara olämpligt utformade för aktuella uppgifter.

Ingen har vad jag vet påstått att alla bergrum är kända av fienden.
Citera
2025-05-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
"Staten" har den idén. Jag känner till två anledningar, den ena är att bergrum är kända av fienden, den andra är att befintliga bergrum kan vara olämpligt utformade för aktuella uppgifter.

inlägg nr 13 gjorde gällande att bergrummen redan är kända.
Citera
2025-05-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Man kan ju tänka sig att använda det gamla inslaget och några meter till för att senare "vika av" och bygga nytt.

På det sättet kan man kanske kamouflera vht som ett omtag av miljöhänsyn?
Citera
2025-05-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Ja tror att du har helt rätt här, det är snabbare, bättre men framförallt billigare.

Jag tror inte det är helt fel ändå att rusta upp gamla bergrum, fastän det är röjt.
Det finns ju massa försvarsanläggningar som inte är hemliga och ändå klassas som väldigt starka befästningar.
Det är ju ändå som så att det ska ju gå att intas och säkert är det inte det enklaste ändå.
Sedan behöver man ju inte heller gå ut med vilka som man ämnar fixa till.
Det stora problemet som jag ser är att många har varit övergivna i decennier och är så fullkomligt nergångna och rent sanitärt ohälsosamt att vistas i att ska man rusta upp dem igen, så måste man först börja med att rensa ut allt bråte och svartmögel, sedan därifrån göra nytt.
Detta kan bli långt mer kostsamt och besvärligt jämfört med att bara göra helt nytt från allra början.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-05-15 kl. 12:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in