2025-04-26, 19:56
  #49
Medlem
raraKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Den här gick för 160 000 kr.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-sparreholm-tatort-flens-kommun-nygatan-36-7623489611699246499

Hyra ut för 4 700 kr per mån minus avgift 1 991 kr/mån samt driftskostnad 2 797 kr/år = 2476 kr profit per månad. För en investering på 160 000 kr. Förutsatt att inga dolda fel eller stora renoveringsbehov finns? Lite tapeter och ett vinylgolv. Man lägger ner 10 000 - 20 000 kr på att få lägenheten fin. Säg 180 000 kr investering.

12% ROI på ett år, okej avkastning?? Låg investering.

1900 kr cashflow per mån. Måste jag skatta 22% på vinsten från hyresinkomsten?
Det du köper när du köper en bostadsrätt är rätten att bo där. Du har inte någon självklar rätt att hyra ut lägenheten. De flesta bostadsrättsföreningar har rätt omfattande regler när det gäller uthyrning. Väldigt få föreningar godkänner att man köper en lägenhet som man inte har några planer att bo i.
Citera
2025-04-26, 23:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nja - Filipstad har helt enkelt bara minskat i befolkning stadigt sedan 1975.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filipstad#Befolkningsutveckling

Det betyder att det finns mer bostäder än det finns efterfrågan för - då sjunker priset.

En ort fylld med invällare.
Citera
2025-04-27, 01:34
  #51
Medlem
Det här med "bostadsbrist" är ju en högst lokal fråga och gäller knappast i hela landet. Tre största städerna (främst sthlm) och universitetsstäderna i princip. Men alla andra hålor går det hyfsat lätt få tag i boende (var värre under flyktingkrisen) och kan man tänka sig pendla en bit så är det ju knappast brist i storstadsområdena heller. Går pendla från södertälje till sthlm exempelvis.. Filipstads glansdagar är förbi sedan länge, många lägenheter kom till när folk flyttade in från byar/gårdar för att jobba på industrier under 50-70-talet, sedan har befolkningen minskat på många håll, antalet industrianställda likaså. En del orter river kåkar för att slippa social dumpning (läs invandrare och andra socfall)
Citera
2025-04-27, 01:35
  #52
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-selater-stromstads-kommun-styrbordsvagen-4,-vecka-12-22-18893215

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-bergslagstorget-filipstads-kommun-bergslagstorget-2a-21407184

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-bergslagstorget-filipstads-kommun-bergslagstorget-2a-21407184

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-are-strand-are-kommun-are-strand,-5b3-v,35-eller-v,36-21517431

Vad är haken, hur kan de vara så billiga? Är det nya auktioner som kommer stiga i pris?
För att ingen vill bo där och förmodligen tangerar månadsavgifterna hyrorna.
De kommer förmodligen inte säljas alls.
Sedan har du fått med typ timeshare lägenheter.
Citera
2025-04-27, 01:53
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du blandar ihop 2 saker - avfolkningsorter och invandrare.

De behöver inte beröra varandra.

Avfolkningsorter är mindre orter som sett en långvarig befolkningsminskning - de unga har flyttat - kvar är bara äldre som dör en efter en och befolkningen minskar. Det finns exempel på såna orter där det inte bor några invandrare.

Invandring kan också påverka priserna negativt men på ett annat sätt - i t ex Stockholm som har de största utanförskapsområderna så ser vi samtidigt de högsta priserna på bostäder. Priset på bostäder I utanförskapsområderna är till och med högre än på många andra ställen i Sverige.
Finns väldigt få orter idag som inte har invandrare (ska vara norrland då), främst åren runt 2015 med alla syrier påverkade mkt. Vet i mina gamla hemtrakter orter på ca 10000 som tog emot nästan 1000 syrier, dvs 10%. Det påverkar MYCKET.

De flesta städer har/hade miljonprogramsliknande lägenheter, kanske bara några kvarter/längor men blir ganska påtagligt ghetto ändå. Så även i små orter som man kan se som avfolkningsorter eller iaf plusminusnoll blir det stora prisskillnader på en lägenhet i ghettot och fina delar. Eftersom ghettona främst är hyresrätter (kommunen betalar) så trissas priserna upp på bostadsrätter som de allt färre svenskarna flyr till.

Sen trissas ju såklart priserna i sthlm upp mycket mer av,befolkningsökningen, högavlönade jobben finns där och största arbetsmarknaden samtidigt som arbetslösa araber vill bo med sina släktingar i Rinkeby, Tensta osv.

Men visst är det frågan om läget OCKSÅ, du kan få ett hus för någon mille på landsbygden så fort du kommer någon timme från storstäderna.
__________________
Senast redigerad av Villekulla90 2025-04-27 kl. 01:56.
Citera
2025-04-27, 03:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Okej är det ett ghettoområde eller finns det inga jobb i närheten? Varför så dåligt ställe?

Ont om jobb! De som kan flyttar därifrån! Har fått rubriker om att rika kommuner skickar iväg fattiga och hemlösa till Filipstad, som har lediga bostäder = låga skatteinkomster för Filipstad (och liknande orter).
Vilka bor där i övrigt och vilka satsningar vill/kan kommunstyrelsen göra?
Andelen arbetslösa och sjukpensionärer? Andra med bidrag? Brottsstatistik?

Där har du orsaken till svårsålda billiga bostadsrätter och villor.
Citera
2025-04-27, 03:58
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Hehe okej, ja det såg väldigt deprimerande ut i Filipstad. Täby då? Den här skulle man väl kunnat gjort något fint av och ta närmare 10 000 sek i mån för att hyra ut?

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-nasby-park-taby-kommun-kryssarvagen-16-5099908197439953640

Eller nja, det finns ingen dusch...


Hur kommer det sig att så många billiga lägenheter saknar bilder på Hemnet?

Lägenhet i källaren! Fönstrena är bakom buskarna så inifrån har du bara folks fötter och råttor som utsikt! Undrar vilken stackare som köpte?
Citera
2025-04-27, 06:07
  #56
Medlem
rostsyntess avatar
Vem vill köpa en lägenhet i Åre nu när snön i de svenska fjällen snart är ett minne blott?
Citera
2025-04-27, 09:24
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
En ort fylld med invällare.

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/InrUtrFoddaRegAlKon/sortedtable/tableViewSorted/?loadedQueryId=130533&timeType=top&timeValue=1

Enligt denna ska det vara runt 1600 utrikes födda i Filipstads kommun och det bor runt 10500 totalt i kommunen - dvs runt 10%.

Tror inte detta är särskilt högt - snarare långt under medel. I Sverige är 20% utrikes födda.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda-i-sverige/

Citat:
År 2024 var över 2 miljoner personer utrikes födda, vilket är 20 procent av befolkningen.
Citera
2025-04-27, 10:52
  #58
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ont om jobb! De som kan flyttar därifrån! Har fått rubriker om att rika kommuner skickar iväg fattiga och hemlösa till Filipstad, som har lediga bostäder = låga skatteinkomster för Filipstad (och liknande orter).
Vilka bor där i övrigt och vilka satsningar vill/kan kommunstyrelsen göra?
Andelen arbetslösa och sjukpensionärer? Andra med bidrag? Brottsstatistik?

Där har du orsaken till svårsålda billiga bostadsrätter och villor.

Okej, jag förstår. Det här jag var inne på med att hitta något billigt för runt 200 000 för att få positivt cashflow på 2000-3000 sek per mån kanske inte riktigt går ihop i praktiken. Men jag gillar idén att hyra ut något som business. Gärna med lite kundkontakt.


Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Lägenhet i källaren! Fönstrena är bakom buskarna så inifrån har du bara folks fötter och råttor som utsikt! Undrar vilken stackare som köpte?

Källarlägenhet har jag själv testat på och det är inga som helst problem. Går att få det riktigt mysigt. Många karlar som inte bryr sig om utsikten bara de får bo i ett bra område nära till allt. Varm sovplats och tak över huvudet kommer man långt på.
Citera
2025-04-27, 10:58
  #59
Medlem
Det kan bli så att man har byggt för mycket och för dyrt. Folk har inte råd att bo själva utan bidrag där, vilket försätter oss i ett lite lurigt läge.

Anta att man har råd bo i nybyggt, men grannarna är folk som fått boende med hjälp av sociala. Kan bli knasig situation som inte lockar.

När en bostadsrättförening oavsett gammal eller ny, börjar få flera bostäder som ej är uthyrda, då kan det förekomma att man dumpar försäljningspriset.

Vanligare i mindre orter där man helt enkelt ger upp att få sålt för högre pris.

Men när ni ser sådana tillfällen, kolla noga upp ekonomin i bostadsrättsföreningen och om det är många bostäder som är outhyrda i den föreningen. Det sista du vill är att förlora alla dina pengar när bostadsrättföreningen går i konkurs eller att åka på stora hyreshöjningar.

Det här med andelsrätter, att man äger en bostadsrätt men bara har tillgång till bostaden ett par veckor om året, det är väl något som bara funkar inom turism och sommarledigheter i vissa attraktiva områden?
Citera
2025-04-27, 19:55
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/InrUtrFoddaRegAlKon/sortedtable/tableViewSorted/?loadedQueryId=130533&timeType=top&timeValue=1

Enligt denna ska det vara runt 1600 utrikes födda i Filipstads kommun och det bor runt 10500 totalt i kommunen - dvs runt 10%.

Tror inte detta är särskilt högt - snarare långt under medel. I Sverige är 20% utrikes födda.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda-i-sverige/
Okej. Orten är likt Bengtsfors ett ställe som svenskar flyttar ifrån. Därmed finns det många bostäder lediga, vilket brukar locka myndigheter att hyra ut till icke-svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in