• 2
  • 3
2025-04-27, 03:02
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
Ett annat är att i ett hyreshus kanske det bor 100 personer. Så din hyresvärd kan säga något i stil med: Om ni renoverar köken själva så sänker jag hyran med X. Effekten blir att hyresvärden får 100 x 50 000 i renoveringsbidrag.

Bra exempel. Skulle öppna en dammlucka med fuskande.
Citera
2025-04-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja ok, kanske lagen ser ut så nu, men frågan är varför den är konstruerad på det viset, varför den inte ändras efter 15 år och varför sossarna ens inte gjorde något åt det?
Moderater på forumet påstår ju ROT kom till för att få bort svartjobben. Varför vill de inte ha bort svartjobben i hyresrätter? Eller hyresgäster kanske är skräp som lika gärna kan ha en brottsdom för köp av svart hantverkare och är så ledes inget problem?

Det är inte fördelningsaktigt rättvist och rimligt att missgynna i genomsnitt fattigare hyresgäster inkl slemhog med bara ett par fjuttiga miljoner i besittning.

Sossarna har inte haft majoritet i Riksdagen sedan 2006. Så att de inte ändrat på något på 15 år är väl iof inte så konstigt....
Citera
2025-04-27, 08:52
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ja ok, kanske lagen ser ut så nu, men frågan är varför den är konstruerad på det viset, varför den inte ändras efter 15 år och varför sossarna ens inte gjorde något åt det?
Moderater på forumet påstår ju ROT kom till för att få bort svartjobben. Varför vill de inte ha bort svartjobben i hyresrätter? Eller hyresgäster kanske är skräp som lika gärna kan ha en brottsdom för köp av svart hantverkare och är så ledes inget problem?

Det är inte fördelningsaktigt rättvist och rimligt att missgynna i genomsnitt fattigare hyresgäster inkl slemhog med bara ett par fjuttiga miljoner i besittning.

För hyr du ska du inte behöva står för några kostnader, och bygger du nåt i lägenheten så kan du bli betalningsskyldig för återställandet
Citera
2025-04-28, 11:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Man äger inte en bostadsrätt utan en andel i en ekonomisk förening med nyttjanderätt till lägenhet, precis som min båtklubb där jag betalat inträde och månadsavgift och får nyttja en viss plats samt delta i städdagar med grillad korv. Ny ordförande försökte få mig byta plats till en mindre med sämre utsikt och jag röt ifrån och fick ha kvar den.

En vanlig missuppfattning

Det är just bostadsrätten som man äger, rätten att bo, man äger inte lägenheten, man äger rätten att bo i den.
Det är bostadsrätten man köper och säljer, inte medlemskapet i föreningen och inte lägenheten.
Efter att bostadsrätten har övergått till köparen skall denne söka medlemskap i bostadsrättsföreningen.

https://lagen.nu/1991:614
Senast redigerad av trottwell 2025-04-28 kl. 12:33.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in