2025-06-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Almgren var i Stockholm 12 sekunder snabbare sista km än Kejelcha i dag.
När det var två varv kvar hade jag börjat oroa mig han skulle slå Almgrens tid med marginal men därefter gick det raskt utför och man förstod att det inte skulle gå.
Citera
2025-06-21, 21:00
Avstängd
Tog lite stopp för Kramer efter ca 200 m. Annars gjorde han det bra. Tvåa inför upp,löper. Höll i 720 m. Han ligger på 1.43.5-144.1 nu vilket är en klar förbättring jmf med andra år. Annan nivå. Nu gäller det att få till det sista för att hänga med under 1.43. Lättare sagt än gjort men det skall nog gå..
Citera
2025-06-21, 21:02
Avstängd
Pihlström skulle valt 1500 m i Paris igår..3.28 på Mills..som han slog på Bauhaus-galan.
Citera
2025-06-23, 00:19
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Enligt zalar ska det inte vara så mycket skillnad i materialet. Vilket jag dock motsätter mig. Bättre skor, bättre banor, antagligen lättare stavar och bättre träning osv osv. Bubka hade sannolikt varit på mondos nivå om han varit aktiv idag. Kanske t o m ännu bättre än Mondo.

Hade carl lewis sprungit på 9.58 om han haft dagens skor och banor?
Inget vet, och jag ser inte att dagens 100 meters löpare oftare springer så extremt mycket fortare än vad man gjorde för 20-30 år sedan.
Något som kritiserats är skorna och visst är det misstänksamt att keving youngs 400m häck rekord nu slagits flera gånger på bara nåt år.

Mondo borde testa hoppa med 90 talets skor och stavar.
Skulle han ändå hoppa 6.15 rätt lätt får man ju kanske tro att mondo ändå är bättre än vad bubka var.
Citera
2025-06-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Inget vet, och jag ser inte att dagens 100 meters löpare oftare springer så extremt mycket fortare än vad man gjorde för 20-30 år sedan.
Något som kritiserats är skorna och visst är det misstänksamt att keving youngs 400m häck rekord nu slagits flera gånger på bara nåt år.

Skulle han ändå hoppa 6.15 rätt lätt får man ju kanske tro att mondo ändå är bättre än vad bubka var.

Men så är det alltid. Lewis hade bättre skor än jesse Owens osv

Dock tror jag bolt är ett extremt unikum. Just den kroppstypen, utväxlingen osv har aldrig skådats tidigare. Zalar har också sagt att han tror bolt var ren. Just pga den extrema genetiken o att han som 18 årigt underbarn sprang extremt bra på 200 m. Eller var det som 15 åring minns ej men poängen var att han sannolikt inte dopat sig i den unga åldern och ändå sprang på extrema tider. Men det är ju öppet för spekulation. Det är även möjligt att dopingen var lite, lite mer utbredd för 20-30 år sen... även om jag tror att de flesta i toppen dopar sig även idag... tyvärr.

Dagens 100 m (de är lite bättre på 200 m) har inte riktigt de stora löparna som bolt, Lewis mfl var. Lyles är bra men inte bolt nivå och snackar extremt mycket "blaja"...han fegade ur racet mot terek hill. Eller vad han nu heter...

Möjligt att gout gout kan lyfta sprint ffa på 100 m igen. Sånt går ju i vågor.

Annars håller jag med dig om att det vore ett intressant experiment om Mondo gjorde det. Fast då ska man ju även göra det på en gammal tartan bana och inte på Mondo banor. Så det är många faktorer som påverkar...
Och Mondo har ju bara att förlora på det så kommer knappast att ske. Men om 20-25 år kommer troligtvis en ny bubka/Mondo och charmar oss mha ny teknik mm och vi kommer ställa oss samma frågor, hade han varit lika bra eller bättre med mondos utrustning?

Puss och kram
Citera
2025-06-28, 16:25
Medlem
Ser fram emot Eugene om en vecka då duell Trayvon Bromell mot Kishane Thompson stundar. Det har varit väldigt många starka 100 m tider för att vara så tidigt på året, men misstänker tveksam vindmätning i flera fall. Bromells 9.84 i +1.1 från DL Rom finns ingen anledning att misstänkliggöra och toppade årsbästalistan fram till nattens Jamaicanska final då Thompson stormade in på 9.75 i +0.8 efter en ruskig acceleration.

Undrar vad Lyles tänker?
Citera
2025-07-05, 19:32
Medlem
Alkibiadess avatar
I herrarnas slägga som inleder kvällens Diamond Leugue-gala i Eugene så har Rudy Winkler tagit ledningen med 83.16.
Citera
2025-07-05, 20:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Ståhl mot Alekna och Mattis bla. Ståhl börjar med 65.38, Alekna tar ledningen med ett kast en bra bit över 69 meter.

68.59 av Ståhl i tredje omgången medan Alekna har kastat 70.97.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-07-05 kl. 20:15.
Citera
2025-07-05, 22:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Bra kultävling för damer. Fem över 20 meter och Chase Jackson bäst med 20.94. Bra tävling av Fanny Roos som blev sjua med 19.27 och hade fyra av fem stötar över 19 meter.
Citera
2025-07-05, 22:19
Medlem
Ezzelinos avatar
Jamaicas Kishane Thompsom torde bli rätt svår att beröva VM-guldet på 100 meter i Tokyo i september. Men visst, han kan ju misslyckas med formen där.

Tsegay stumnade verkligen brutalt drygt 200 meter från mål i 5000-metersloppet, när Chebet sprintade ifrån och satte världsrekord.
Senast redigerad av Ezzelino 2025-07-05 kl. 22:39.
Citera
2025-07-05, 22:59
Medlem
Medaljbehängd?

Jeng utvecklar begreppet välhängd
Citera
2025-07-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Carl Lewis var väl dopad så svårt att bedöma hans kapacitet jämfört med dagens sprinters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in