2025-04-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du tror inte som Trump att kriget kommer vara slut nästa vecka?

Spelar ingen roll om kriget tar slut eller inte rent strategiskt. Europa kommer rusta ändå. 100%. Europa kommer inte kunna lita på USA. Det är DÅLIGT för USA att slå in på denna väg strategiskt men det är ändå det som sker nu och Europa MÅSTE hantera detta. Näst-nästa president kanske monterar ned NATO. Trump kanske gör det imorgon. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-04-26, 17:12
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, jag tror att USAs folk skulle få svårt att acceptera att en "genomsnäll man" som Bernie Sanders, skulle bli tvungen att skära i statsfinanserna.
Hans popularitet skulle snabbt försvinna.
Sanders skulle rentav få utstå ett värre gatlopp än vad Trump nu får utstå.
Bernie förtjänar att få pensionera sig i lugn och ro, skulle hata om han blev president och folkmassor skrek "lock him up".
Sedan vill jag se honom lämna offentligheten innan han blir som grönsaken Biden.
Har inte Bernie några barnbarn som skulle kunna ta över, hellre det än att Donald Trump jr blir president som han har antytt att han funderar på.

Citat:
I modern tid sedan 1960-talet så är det ingen demokratisk president som behandlats särskilt väl av USAs allmänhet när det är kristider.
Tex Jimmy Carter. Eller för den skull, Barack Obama, behandlades med silkesvantar av MSM. Men knappast av USAs folk, kritiken var benhård ibland trots att han var svart.
I synnerhet kritik från sina egna då.
Hoppas du inte räknar in Fox News som MSM för dom slängde silkesvantarna och tog på boxhandskarna när Obama blev president...

Citat:
Bernie Sanders är ingen person som skulle känna sig bekväm med tuffa beslut.
Kanske när han var yngre, han har ju fått några utbrott där han sett verkligt upprörd ut.

Citat:
Annat var det innan 1960-talet, då var amerikanerna härdade, och accepterade
åtstramningar med nöjsamhet. Men då var ju också större delen av befolkningen bönder eller som man idag skulle kunna kalla lantisar.
Tror hela GOP idag skulle tro att det var fake news om man drog upp att det var President George H.W. Bush som 1989 stoppade importen av halvautomatiska gevär och att Reagan stödde Bill Clintons åtramning av vapenlagarna 2004.

Citat:
Samtidigt så finns det ju enorma utrymmen i USAs finanser, tänk på tex AI-satsningen.
Och nu är tex NVidias kraftiga nedgång på börsen helt bortglömt, konstigt nog ??
NVidia kommer klart att återhämta sig, de har unika produkter som bara AMD och Intel har
men kan just nu inte konkurrera inom riktigt samma fält.
Men jag är inte lika positiv till AI, tycker mest det används som ett sätt att motivera nedskärningar av personalstyrkan på företag, samt är ett effektivt verktyg för bedragare som lurar av äldre deras besparingar.

Citat:
AMD och i synnerhet Intel har en enorm produktpotential inom all kretslösning och IT.
Fast det kan väl gå åt hellvete om Trumpen lyckas övertyga Kina om att han är svag och inkompetent nog för att låta kineserna ta över Taiwan, (jag antar att dessa företag använder halvledare m.m. därifrån).

BTW har Trumpen verkligen pratat om att betala av på statskulden genom höjda tariffer, tycker mest att han pratat om skattesänkningar och ökade försvarsutgifter vilket är raka motsatsen till vad USA behöver.
Citera
2025-04-26, 17:22
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Det är inte inte så jag menade. Man brukar säga att något är en guldgruva när man finner ett intresse och ett värde. För vapenindustrin kommer mellanöstern bli en ny guldgruva snart igen.
Vad jag hört så har bl.a Saudiarabien inte justerat ned mängden på oljan dom påstår sig ha kvar i marken på många decennier.
Allt för att hålla uppe värdet på det statliga saudiska oljebolaget Saudi Aramco.

Kronprinsen försökte ju sälja av några andelar av företaget för några år sedan men ingen var intresserad såvitt jag minns.
Kanske är Mellanösterns glansdagar på väg att ta slut för vad har dom annars som är eftertraktat?
Inte ens deras sand duger, Gulfstaterna brukar köpa sand från bl.a Danmark till cementen dom använder för att bygga sina skrytbyggen.
Citera
2025-04-26, 17:24
Medlem
Amerikanska MIC är redan körd efter Trumps stunts. Väldigt få litar idag på Amerikanska MIC. Det är väl typ Polen och UK som fortfarande tror att Trump är deras polare.

Framtiden för Amerikanska MIC är väl Ryssland, Mellanöstern och Afrikanska krigsherrar.
Citera
2025-04-26, 17:26
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Det gäller en mexikansk medborgare, Eduardo Flores-Ruiz, som står inför tre fall av misshandelsbrott som härrörde från ett inhemskt slagsmål, enligt domstolsdokument som
lämnats in i fallet av FBIs utredare.
Vad betyder ett "inhemskt" slagsmål?
Var det inhemskt i USA eller Maxiko?
Citera
2025-04-26, 17:26
Medlem
Citat:
Det är detta jag menar. Om Trump säger "Nej du Zelensky! Inge mer stöd till dig!". Då är det många inom rostbältet som går arbetslösa.

Alltså skjuta sig själv i foten. Vilket Trump har gjort med tullarna. Den dumme fan.

Vad menar du med "om" ? Trump har redan nekat Ukraina att köpa vapen.
Citera
2025-04-26, 17:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vad menar du med "om" ? Trump har redan nekat Ukraina att köpa vapen.

Alltså betyder det att Trump går emot sin egen filosofi att gynna amerikanska näringslivet?
Citera
2025-04-26, 17:29
Medlem
Citat:
Alltså betyder det att Trump går emot sin egen filosofi att gynna amerikanska näringslivet?

I alla fall när det kommer till hans MIC.
Citera
2025-04-26, 17:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
I alla fall när det kommer till hans MIC.

MIC? Microphone?
Citera
2025-04-26, 17:33
Medlem
Citat:
MIC? Microphone?

Military–industrial complex (MIC)
https://en.wikipedia.org/wiki/Milita...strial_complex
Citera
2025-04-26, 17:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Military–industrial complex (MIC)
https://en.wikipedia.org/wiki/Milita...strial_complex

Okej. Denna vill ha motverka....eller är det företagen han vill motverka?
Som jag tolkar MIC så är detta en del av USAs näringsliv. Tar man bort MIC så tar man bort en stor del av USAs näringsliv.
Citera
2025-04-26, 17:40
Medlem
Citat:
Okej. Denna vill ha motverka....eller är det företagen han vill motverka?
Som jag tolkar MIC så är detta en del av USAs näringsliv. Tar man bort MIC så tar man bort en stor del av USAs näringsliv.

Han är bara korkad och förstår inte att hans handlingar kan få en motsatt reaktion till den han ville att det skulle få.
Action - Reaction.
Han tror att genom att stänga av satellitstöd, vapenunderhåll och targeting för vissa system så visar han landet att det är han som bestämmer. I det här fallet Ukraina. Men han verkar ha missat att det är fler än Ukraina som använder amerikanska vapen och när han gjorde det så började dessa länder att leta efter alternativ då deras vapen inte längre är säkra att använda vid en konflikt om USA inte är 100% på deras sida. Och eftersom USA närmar sig Ryssland och deras största kunder är Rysslands fiender så finns det liksom inte så många anledningar till att dessa fortsätter köpa vapensystem från USA längre.
Senast redigerad av Kratatch 2025-04-26 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in