2025-04-25, 23:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han har ju redan sänkt Boeing en rätt bra bit. Massuppsägningar ligger på bordet. När eu nu tycker inhemsk produktion är säkrare än den i usa lär det gå kasst för usa. Utan mineraler från Kina lär produktionen halta, allt från brödrostar till F-35. Trump är lika korkad som uppfinnaren i lorry.

Dumt arrestera en domare.

Ja. Det är bra att EU trycker på så ryssarna kan få spö. Bara för att dom är felaktig ras.
Ja. Trump kanske är korkad? Eller?

Nja. En domare som vill hjälpa skitinvandrare ska också utvisas. Vem fan behöver babbar? Inte jag och inte du heller.
Citera
2025-04-26, 00:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja. Det är bra att EU trycker på så ryssarna kan få spö. Bara för att dom är felaktig ras.
Ja. Trump kanske är korkad? Eller?

Nja. En domare som vill hjälpa skitinvandrare ska också utvisas. Vem fan behöver babbar? Inte jag och inte du heller.

En demokrati bygger på ett samhälle med regler som alla kan acceptera och förstå. Trump vill köra eget regelverk för usa. Det kommer gå åt skogen. Kommer bli lika ostabilt som en knarkare med ADHD och osäkrad AK-47.
Citera
2025-04-26, 00:06
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Skulle tro att dom stora lantbruken vill ha billiga invandrare som jobbar för svältlön, fast å andra sidan kvittar det om ingen köper grödorna pga tullar.

Det sägs att USAs problem är statsskulden men Trump vill använda inkomsterna från tarifferna till att sänka skatten, det minskar ju inte statskulden utan minskar bara statens inkomster.

Jag börjar undra om inte Kamala förlorade med vilje så hon slapp ta ansvar när korthuset faller ihop.
Citera
2025-04-26, 00:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
En demokrati bygger på ett samhälle med regler som alla kan acceptera och förstå. Trump vill köra eget regelverk för usa. Det kommer gå åt skogen. Kommer bli lika ostabilt som en knarkare med ADHD och osäkrad AK-47.

Det kommer gå åt skogen för att Trump låter sig misshandlas av Ryssland och Kina. Dom blåser han. Inte att Trump rundar demokratin i USA. Sådant skiter jag i. 90% av USAs befolkning skulle behöva få en spark i arsle, bara för att känna sig nedtryckt så dom vet sin plats.
Citera
2025-04-26, 00:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Skulle tro att dom stora lantbruken vill ha billiga invandrare som jobbar för svältlön, fast å andra sidan kvittar det om ingen köper grödorna pga tullar.

Det sägs att USAs problem är statsskulden men Trump vill använda inkomsterna från tarifferna till att sänka skatten, det minskar ju inte statskulden utan minskar bara statens inkomster.

Jag börjar undra om inte Kamala förlorade med vilje så hon slapp ta ansvar när korthuset faller ihop.

Ska Trump sänka skatterna, så rekommenderar jag han att sänka skatterna. Sedan hålla fast vid det. Skit samma om delstater går omkull. Man kan väll sudda ut dom bara från statistiken.

Kamala förlorade för hon representerade bara Kalifornien + att hon var överklassliberal. Sedan var hon väldigt kass också.
Citera
2025-04-26, 00:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Amerikansk försvarsindustri lever på att det är oroligt i världen (no shit sherlock!).
Om Trump typ säger "Om inte Zelensky går med på Ryska krav, då drar vi bort vårat stöd till Ukraina".

Visst. Om Trump gör detta...då förlorar ju USAs försvarsindustri så som Lockheed Martin, General Dynamics, Chrysler, Starlink med flera. Dom levererar till Ukraina och får dessutom betalt för det.

Eller har jag fel att dom missgynnas om Trump går den ryska vägen? Nämligen sparka ned sin egen försvarsindustri. Detta är något som Putin vill. Att USA ska misshandla sin egen försvarsindustri så den inte längre går att sälja. Kina lika väl.

Inget av de ovannämda företagen kommer att gå under om USA drar sig ur kriget. De har levt gott på kriget men klarar sig utan sötebrödsdagarna.

Starlink har en stor civil del, och drar in pengar på civila kunder. Många inom sjöfart, stora som små har ett starlink abbonemang. Teleoperatörer lever fett och Starlink kommer också göra det.
Citera
2025-04-26, 00:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Hade usa haft krig på sitt eget territorium så hade de nog varit lite annorlunda i tänket. EU är ju lite mer pragmatiska då Europa varit i blåsväder med diverse galningar.

Invandrarna behövs annars blir exporten lidande, vilket sänker usa. Nu, köper Kina annorstädes sojabönor och annat.

Statsskulden kan betalas av BNP överskott eller skatter. Tyvärr blir BNP inget de närmaste 10 åren att hänga i julgranen. En fördel blir Trump då är begraven och återfinnes på Arlingtonkyrkogården.

Då promota en president alltid kostar ett par miljarder, så blir det en skuld till bidragsgivarna. Trump vågar knappt höja skatterna för de rikaste.

Återstår Bernie Sanders. USAs framtid kan bero på om medelamerikanen får såpass mycket vett i skallen han begriper vanlig matematik. Ett land kan inte köras som lyxfällan 2.0. Baksmällan blir monumental.
Citera
2025-04-26, 00:42
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Nej. Det finns inte guldgruvor i mellanöstern. Dessutom är guld en ganska dålig råvara. Man kan använda den inom elektronik, men detta är bara för att skydda emot oxidation då guld har fullt elektronskal = oxiderar inte. Likt som kål och andra ämnen.

Det är inte inte så jag menade. Man brukar säga att något är en guldgruva när man finner ett intresse och ett värde. För vapenindustrin kommer mellanöstern bli en ny guldgruva snart igen.
Citera
2025-04-26, 00:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Det är inte inte så jag menade. Man brukar säga att något är en guldgruva när man finner ett intresse och ett värde. För vapenindustrin kommer mellanöstern bli en ny guldgruva snart igen.

Inte under Trumps mandatperiod. Tro mig.
Citera
2025-04-26, 00:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Inget av de ovannämda företagen kommer att gå under om USA drar sig ur kriget. De har levt gott på kriget men klarar sig utan sötebrödsdagarna.

Starlink har en stor civil del, och drar in pengar på civila kunder. Många inom sjöfart, stora som små har ett starlink abbonemang. Teleoperatörer lever fett och Starlink kommer också göra det.

Klara sig...eller växer?
Som jag uppfattar Trump så är man benägen att verkligen sparka sönder USAs försvarsindustri för att han är rädd för en konflikt med Ryssland.
Citera
2025-04-26, 00:54
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
En fördel blir Trump då är begraven och återfinnes på Arlingtonkyrkogården.

Då promota en president alltid kostar ett par miljarder, så blir det en skuld till bidragsgivarna. Trump vågar knappt höja skatterna för de rikaste.

Återstår Bernie Sanders. USAs framtid kan bero på om medelamerikanen får såpass mycket vett i skallen han begriper vanlig matematik. Ett land kan inte köras som lyxfällan 2.0. Baksmällan blir monumental.
Bernie hade varit bäst men han har alltid ansetts för gammal trots att han är piggare i skallen än resten av USAs politiker.
Dessutom måste han vara en unik person som trots att han är mest vänster av alla vinner valen i sin hemstat Vermont där det mest bor rik överklass.

Sedan får jag rätta dig, Trump blir inte begravd på Arlingtonkyrkogården eftersom han hade den otroliga oturen att drabbas av hälsporre varje gång han blev inkallad till militärtjänstgöring.
Endast f.d militärer får begravas på Arlingtonkyrkogården så Trumpen får väl begravas på sin golfbana där han begravde sin förra fru.
Citera
2025-04-26, 02:30
Medlem
Citat:
Invandrarna behövs annars blir exporten lidande, vilket sänker usa. Nu, köper Kina annorstädes sojabönor och annat.

BS. De invandrare som de hittintills har utvisats är bara en droppe i havet än så länge. Finns massor av invandrare kvar i USA. Och 4 år går fort. Trump hinner kanske inte utvisa så många under den tiden ?

Men helt klart så tror jag att detta får stor effekt på laglydigheten, rent allmänt. Knarket är det större hotet än invandrarna själva. Och kan han krossa en del av gängstrukturerna så har han gjort mycket redan då. Och att tullkontrollerna blir effektivare att knarket verkligen stoppas på väg in i USA.
På förslag finns att tex om Kina skickar en kontainer som har ett kilo kokain gömt i lasten så får Kina böta typ 0,5 - 1,0 miljoner dollar för varje kilo kokain till USA.
En sådan kostnad skulle få Kinas hamnmyndigheter att gå i taket, och verkligen straffa dessa
smugglare stenhårt.

Åter till trådens ämne nu:

Beträffande tex Starlink så har hela klabbet nog betalat sig inom 3-4 år, sedan blir det ren vinst.
Eller menar TS att satelliterna kommer att ramla ner från skyn så fort Tesla-aktien faller ?
Idiotiskt resonemang ?
Senast redigerad av DrSvenne 2025-04-26 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in