• 4
  • 5
2025-04-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Om så är fallet så det ju ännu bättre, TS behöver inte anlita en advokat för att föra hans talan, då han har bevisen och det är inte direkt så mycket att argumentera.
Rätten: "Har du betalat räkningen?" TS: "Ja det har jag, här är bevisen"
Så då är där inte direkt några egna kostnader
Så är det, men behöver gäldenären juristhjälp kan ersättning för kostnaden inte heller erhållas i någon större omfattning om denne vinner målet.
Citera
2025-04-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Vad betyder motpartens kostnader? inkluderar det motpartens eventuella advokatavgifter etc?

Som sagt är 95% säker på att jag har betalt. Men jag har inte tid eller energi för att driva en rättsprocess över skiten, särskilt inte om det finns en 5% chans att jag förlorar och måste betala en massa extra skit.

Är det troligt att ett inkassobolag ens går vidare för en sådan summa? det är frågan imo.

Oja det gör dom alla gånger
Citera
2025-04-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Motpartens kostnader brukar ju skrämma många som inte är 100 % på att dom skall vinna men
detta är ju ett tvistemål på en låg nivå. Kallas småmål.

Småmål är dispositiva tvistemål där värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (dvs 29.000). I dessa mål kan den vinnande parten endast få ersättning för en timmes rättslig rådgivning och att ansökningsavgiften endast är 900 kr.

Aha ok ja du ser jag hade inte koll på beloppsgränsen med det är ju bra att veta
Citera
2025-05-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om Kronofogden gav upp varenda skuld på småsummor så skulle hela poängen med myndigheten försvinna, så du kan lugnt räkna med att de kommer att dra saken vidare. Och när de gör det, så lär de ha tillräckligt på fötterna för att vinna - i deras register har du inte betalat, och då är det den informationen som de går efter. Om du kan visa utom alla tvivel att du har betalt, då drar de knappast frågan inför domstol.

Men med tanke på att du är 95% säker, och inte 100%, säger mig att du inte har kollat upp exakt hur det ligger till. Och då tror jag faktiskt att kronofogden har bättre koll än du.

Betala räkningen nu, så slipper du betala desto mer sen.

Kronofogden vet inget om hur saker ligger till, deras jobb är bara att dra in pengarna. Dom gör igen bedömning om skulden är legit eller ej.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in