2025-04-25, 11:00
Medlem
ElementarSturgeons avatar
Hej , på grund av olika anledningar som jag dessvärre inte kan gå in på har jag ej deklarerat på 3 år - detta i sin tur innebär att jag fått en rätt rejäl sköntaxering på halsen. Nu är det dags att ta tag i det men känner att jag inte har kunskap om hur man deklarerar "bakåt" i tiden.

Är det någon smartare än jag som kan komma med tips och tricks ?

vh
E
Citera
2025-04-25, 11:13
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementarSturgeon
Hej , på grund av olika anledningar som jag dessvärre inte kan gå in på har jag ej deklarerat på 3 år - detta i sin tur innebär att jag fått en rätt rejäl sköntaxering på halsen. Nu är det dags att ta tag i det men känner att jag inte har kunskap om hur man deklarerar "bakåt" i tiden.

vh
E

En "självrättelse" innebär att du korrigerar felaktiga uppgifter i din inkomstdeklaration i efterhand för att undvika att bli upptaxerad och behöva betala skattetillägg.

Det kan exempelvis handla om att du glömt att redovisa en viss inkomst i din deklaration eller liknande förbiseenden som innebär att din deklaration är ofullständig och att du följaktligen inte betalar rätt mängd skatt.

Genom en självrättelse ändrar du de felaktiga uppgifterna så att Skatteverket kan fatta ett korrekt beslut om vilken slutlig skatt som ska debiteras för ett visst inkomstår.
Citera
2025-04-25, 11:17
Medlem
ElementarSturgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
En "självrättelse" innebär att du korrigerar felaktiga uppgifter i din inkomstdeklaration i efterhand för att undvika att bli upptaxerad och behöva betala skattetillägg.

Det kan exempelvis handla om att du glömt att redovisa en viss inkomst i din deklaration eller liknande förbiseenden som innebär att din deklaration är ofullständig och att du följaktligen inte betalar rätt mängd skatt.

Genom en självrättelse ändrar du de felaktiga uppgifterna så att Skatteverket kan fatta ett korrekt beslut om vilken slutlig skatt som ska debiteras för ett visst inkomstår.

Stort tack för svar, det är i princip det som har hänt - jag har haft en alldeles för hög beskattning per månad, detta så jag för några år sedan tjänade "en del pengar" så skatteverket valde att schablonbeskatta mig med X tusen per månad - och detta X är felaktigt, och det är det jag vill rätta bort.

Hoppas att och om det är ok att jag ställer fler frågor då jag tänkte sätta mig ned i helgen och börja grotta ned mig i gamla "papper" ?
Citera
2025-04-25, 11:26
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementarSturgeon

vh
E

Frågor: har du under de här åren fått föreläggande om att deklarera? Sådana bör vara rekommenderade. Finns det rek du inte hämtat? Har du varit folkbokförd där du bott så att ett föreläggande har kunnat nå dig?

Föreläggande att lämna inkomstdeklaration är förutsättning för skönstaxering, så har du bott där du är skriven och inte duckat några rek så har du en invändning att komma med som borde befria dig från iaf en del extra kostnader.

Oavsett vilket, blir det till att kontakta handläggaren och ställa den korta frågan: "hur gör jag?"

Med det sagt menar jag att det nog tyvärr inte finns några smarta trick utan det gäller att korrigera det hela på ett så klart sätt att inte Skatteverket ifrågasätter självrättelsen. Därför klokt att fråga.
Senast redigerad av Lucianus 2025-04-25 kl. 11:29.
Citera
2025-04-25, 12:32
Medlem
Jag var nere på skatteverkets kontor och frågade varför jag inte har fått några deklarationer. Fick till svar att att jag inte behöver deklarera, så då behöver jag inte deklarera då, detta eftersom jag inte haft inkomster på några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in