Citat:
Ursprungligen postat av
ElementarSturgeon
Hej , på grund av olika anledningar som jag dessvärre inte kan gå in på har jag ej deklarerat på 3 år - detta i sin tur innebär att jag fått en rätt rejäl sköntaxering på halsen. Nu är det dags att ta tag i det men känner att jag inte har kunskap om hur man deklarerar "bakåt" i tiden.
Är det någon smartare än jag som kan komma med tips och tricks ?
vh
E
Frågor: har du under de här åren fått föreläggande om att deklarera? Sådana bör vara rekommenderade. Finns det rek du inte hämtat? Har du varit folkbokförd där du bott så att ett föreläggande har kunnat nå dig?
Föreläggande att lämna inkomstdeklaration är förutsättning för skönstaxering, så har du bott där du är skriven och inte duckat några rek så har du en invändning att komma med som borde befria dig från iaf en del extra kostnader.
Oavsett vilket, blir det till att kontakta handläggaren och ställa den korta frågan: "hur gör jag?"
Med det sagt menar jag att det nog tyvärr inte finns några smarta trick utan det gäller att korrigera det hela på ett så klart sätt att inte Skatteverket ifrågasätter självrättelsen. Därför klokt att fråga.