2025-04-25, 08:11
Avstängd
Mr.Swedens avatar
Kina talade ju om att bygga upp en egen flygindustri och inte vara beroende av Airbus, Boeing m fl västerländska bolag, hur gick det med det? Och hur påverkas försäljningen av Boeing till Kina med handelstullarna?
Citera
2025-04-25, 08:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
På g, men att utveckla och certifiera komponenter och motorer till att bli helkinesiska kommer ta tid.
Citera
2025-04-25, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kina talade ju om att bygga upp en egen flygindustri och inte vara beroende av Airbus, Boeing m fl västerländska bolag, hur gick det med det? Och hur påverkas försäljningen av Boeing till Kina med handelstullarna?

Det är en bra fråga eftersom Kina verkar avbeställa sina Boeing etc, om det är så att Kina nu kommit såpass långt att de kan tillverka egna flygplan.

Jag vet inte om de gjort det. Det enda jag läst är att Kina arbetar hårt för att bygga upp en egen flygindustri och har fått fram flera olika flygplanstyper. Men mest då militära flygplan eftersom man vill bryta sitt beroende av denna tillverkning och bli självständiga. Vilket är naturligt eftersom OM det blir krig så är det förmodligen med USA som ju levererar flygplanen.

Men när det gäller civila flygplan är det enda jag sett att Kina gjort framsteg med kortdistansflygplan som är eldrivna. Har inte sett att de har en industri som bygger stora civila passagerarflygplan i den storlek som Boeing och Airbus representerar.
Citera
2025-04-25, 09:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

På den militära sidan har dom producerat sedan 1960 talet.
Både fixed wing och rotor.

Civilt ser det sämre ut.
Xian har turboprop som konkurerar med ATR-72 men väldigt få byggda.
Comac tillverkar regional jet motsvarande Bombardier CRJ serien men ingen succe direkt.

Men båda har ju Amerikanska, importerade motorer som GE CF-34
Citera
2025-04-25, 10:37
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men mest då militära flygplan eftersom man vill bryta sitt beroende av denna tillverkning och bli självständiga. Vilket är naturligt eftersom OM det blir krig så är det förmodligen med USA som ju levererar flygplanen.

Vilka militära flygplan har de köpt av USA? De har väl bara sovjetiska plan, samt egna kopior på sovjetiska plan?
Citera
2025-04-25, 18:46
Medlem
Citat:
Det är en bra fråga eftersom Kina verkar avbeställa sina Boeing etc, om det är så att Kina nu kommit såpass långt att de kan tillverka egna flygplan.

Jag vet inte om de gjort det. Det enda jag läst är att Kina arbetar hårt för att bygga upp en egen flygindustri och har fått fram flera olika flygplanstyper. Men mest då militära flygplan eftersom man vill bryta sitt beroende av denna tillverkning och bli självständiga. Vilket är naturligt eftersom OM det blir krig så är det förmodligen med USA som ju levererar flygplanen.

Men när det gäller civila flygplan är det enda jag sett att Kina gjort framsteg med kortdistansflygplan som är eldrivna. Har inte sett att de har en industri som bygger stora civila passagerarflygplan i den storlek som Boeing och Airbus representerar.

De avbeställer sina Boeing för att slippa eventuellt strul med tullar etc. Ett flygplan är en långsiktig investering och man vill inte gärna se att det blir problem att få fram reservdelar etc. i framtiden. Då väljer man istället franska/europeiska Airbus.

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Vilka militära flygplan har de köpt av USA? De har väl bara sovjetiska plan, samt egna kopior på sovjetiska plan?

Mycket riktigt. Kina har till största delen kört licensproduktion av sovjetiska och ryska typer. Sedan har de slirat en del på gränsen mellan licensproduktion och teknikstöld på det sätt Kina alltid gör. Deras J-20 är t.ex till största delen en kinesisk kopia på ryska Su-57.
Citera
2025-04-28, 21:15
Medlem
Citat:

Comac har flera konkurrenskraftiga modeller i olika storlekssegment med motorer från RR och GE.
De har som alternativ också möjlighet att använda ryska eller inhemska motorer.

Dessutom har de en helt ny widebody med longrange (C939) på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in