Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Nä du gumman, ni har kämpat för jämställdhet i decennier. Jag hade inte heller bryt mig. Som man bäddar får man ligga som man brukar säga.

Och hur i hela friden lyckas du få detta till en jämställdhetsfråga?
Citera
2025-04-25, 01:58
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
I många länder reser sig ungdomar och män för kvinnor och äldre. Hör till vanligt vett i de flesta länder.

Att resa sig för äldre, gravida och handikappade borde vara en självklarhet för alla… men för kvinnor bara för att de är kvinnor? Varför i helvete skulle det höra till vanligt vett?
Citera
2025-04-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
I många länder reser sig ungdomar och män för kvinnor och äldre. Hör till vanligt vett i de flesta länder.
Men varför ska män resa sig för alla kvinnor? Är kvinnor automatiskt så svaga att de måste ledsagas till en sittplats? De kanske behöver en kavaljer också så att de inte åker fel och kommer hem för sent?

Nej skit i könet säger jag. Gå bara efter individens förmåga. Äldre med ispik och golfbag måste kanske inte sitta. Medan en ungdom med gips absolut behöver en plats.
Citera
2025-04-25, 03:35
De får göra utropen på arabiska om det ska ge någon effekt.
Citera
2025-04-25, 07:59
Medlem
sound69s avatar
Herregud, vilket ilandsproblem egentligen!

Denna högavlönade politiker gnäller alltså för att det inte finns sittplatser när hon behagar åka från Odenplan till Thorildsplan (3 stationer). Den resan kan inte ta många minuter

https://www.mitti.se/nyheter/ingen-reser-sig-for-hoggravida-ina-6.3.291992.b23442022e

Hon borde fan skämmas. Liksom feministen som skrev artikeln.
Citera
2025-04-25, 08:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Feminismen har gått så långt att man anklagas för att vara sexist om man hjälper en feminist, kan själv säger de som en trotsig barnunge.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men varför ska män resa sig för alla kvinnor? Är kvinnor automatiskt så svaga att de måste ledsagas till en sittplats? De kanske behöver en kavaljer också så att de inte åker fel och kommer hem för sent?

Nej skit i könet säger jag. Gå bara efter individens förmåga. Äldre med ispik och golfbag måste kanske inte sitta. Medan en ungdom med gips absolut behöver en plats.

Hur vet man ens vem som identifierar sig som kvinna idag?
Man kan ju inte fråga heller för då är det fel också.
Citera
2025-04-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jaså? Du får tala för dig själv. Jag ser folk resa sig och ge sin plats till äldre ofta. Jag gjorde det själv på bussen i förrgår.

Det tillhör enligt mig sunt förnuft.
Självklart finns det undantag men du förstår nog vad jag menar. Jag har bott och arbetat i Stockholm och ser det varje gång jag åker tunnelbana. Nuförtiden är anonymiteten ännu starkare då alla går omkring med hörlurar. Enda orsaken att folk märker av varandra är att de inte ska gå in i varandra. Eller brukar du prata med dina bänkgrannar på tuben?
Citera
2025-04-25, 08:38
Medlem
Snusfris avatar
Då får utropen gälla alla som behöver sittplatsen bättre. Pensionärer, folk med kryckor mm. Inte enbart gravida bara för att hon legat på rygg och fått fittan fylld.
Citera
2025-04-25, 08:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Självklart finns det undantag men du förstår nog vad jag menar. Jag har bott och arbetat i Stockholm och ser det varje gång jag åker tunnelbana. Nuförtiden är anonymiteten ännu starkare då alla går omkring med hörlurar. Enda orsaken att folk märker av varandra är att de inte ska gå in i varandra. Eller brukar du prata med dina bänkgrannar på tuben?
Jag gör inte det, men min fru gör det.
Citera
2025-04-25, 10:35
Medlem
Jag tycker att Svenskar är relativt bra på att lämna plats till bättre behövande i kollektivtrafiken eller liknande.
Värre har det ibland varit när jag besökt exempelvis Moldavien och Tjeckien.

I Moldavien höll en äldre kvinna som var lite långsam på att bli utknuffad från bussen. på grund av att hon tog lite tid på sig.
Citera
2025-04-26, 05:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jo, vart är det egna ansvaret? Känns ju jävligt trist om man skulle erbjuda sin plats till någon man tror är gravid och sen visar det sig att hon inte är gravid. Hon är bara redigt tjock...

Är ju bara att snacka med folket runtomkring. Problemet är väl att hon måste lära sig arabiska eller somaliska för att kunna prata med folk.

Det som alltid glöms bort i de här trådarna och nyheterna är ju grundfrågan:
Hur kommer det sig att det fortfarande, år efter år, saknas sittplatser på bussar och i kollektivtrafiken överhuvudtaget?

Visst, det är självklart att vi ska visa hänsyn, erbjuda plats och tänka på varandra – det borde vara naturligt. Men varför är det så att folk i alla livssituationer – studenter, arbetande, sjuka, arbetslösa, gravida – hela tiden tvingas åka i samma rusningstid, trängas och stå?

Kanske borde det vara mer fokus på hur vi organiserar kollektivtrafiken och arbetslivet, än på att ropa ut i högtalarna vem som ska få sitta.

Det arabiska och somaliska som nämndes lämnar jag därhän. Det är knappast kärnan i problemet.
Citera
2025-04-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det som alltid glöms bort i de här trådarna och nyheterna är ju grundfrågan:
Hur kommer det sig att det fortfarande, år efter år, saknas sittplatser på bussar och i kollektivtrafiken överhuvudtaget?

Visst, det är självklart att vi ska visa hänsyn, erbjuda plats och tänka på varandra – det borde vara naturligt. Men varför är det så att folk i alla livssituationer – studenter, arbetande, sjuka, arbetslösa, gravida – hela tiden tvingas åka i samma rusningstid, trängas och stå?

Kanske borde det vara mer fokus på hur vi organiserar kollektivtrafiken och arbetslivet, än på att ropa ut i högtalarna vem som ska få sitta.

Det arabiska och somaliska som nämndes lämnar jag därhän. Det är knappast kärnan i problemet.

Så om landet inte vore fullt med 2-3 miljoner araber/afrikaner så hade det inte funnits fler lediga platser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in