2025-04-24, 08:29
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har aldrig någonsin sett mandelpotatis säljas utanför Sverige och jag har verkligen sökt efter det.

Är mandelpotatis något typiskt Svenskt? Har ni hittat det utanför Sverige?
Citera
2025-04-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har aldrig någonsin sett mandelpotatis säljas utanför Sverige och jag har verkligen sökt efter det.

Är mandelpotatis något typiskt Svenskt? Har ni hittat det utanför Sverige?
Det är en svensk/nordisk varietet från 1800-talet som knappast odlas annorstädes. Den kan inte odlas kommersiellt söderut för då drabbas den av vanliga potatissjukdomar. Den är väl rätt svår att hitta i Sverige också, finns sällan i närmaste livsmedelsaffär.
Citera
2025-04-24, 11:48
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Det är en svensk/nordisk varietet från 1800-talet som knappast odlas annorstädes. Den kan inte odlas kommersiellt söderut för då drabbas den av vanliga potatissjukdomar. Den är väl rätt svår att hitta i Sverige också, finns sällan i närmaste livsmedelsaffär.

Okej, det förklarar allt Tack för svaret!

Citera
2025-04-24, 12:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
I Frankrike odlas Amadine, som är en typ av mandelpotatis. Odlas numera även i Sverige.
https://gardskassen.se/produkt/2kg-a...is-delikatess/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amandine_(potatis)
Citera
2025-04-24, 17:02
Medlem
I Finland går den under namnet 'puikula' och den går att få tag på överallt där det säljs potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in