Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 20:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är snart 40 år, jobbar som IT konsult och tjänar runt 60000. Då är man en loser va?

Polaren tjänar 75 för liknande jobb, med skillnaden att han gjort karriär inom företaget i stället för att byta jobb.

Kusinen är management konsult och tjänar 80 och har 100 tkr i bonus per år.

Spola tillbaka 15 år. Kusinen jobbade som biträde i en klädbutik. Polaren hade egen it support firma och fakturerade pensionärer för att hjälpa dem installera spotify. Jag var den enda som hade gjort klart min utbildning.

Jag tror det är för att jag har så dåliga people skills. Jag ser inga vägar men dom verkar hitta dem.

Ja, du är en förlorare.
Inte för att du eventuellt skulle ha kunnat ha en bättre lön än den hyfsade som du har idag, men dels för att du definierar ditt liv kring din lön, men ännu mer på grund av detta:
(FB) Hur står ni ut med era kontorsjobb?

Du trivs inte med ditt jobb och gör det bara för lönen.
Har du inte bättre alternativ i livet?
Skaffa dig ett jobb som du trivs med - det är så man blir en vinnare i yrkeslivet.
Senast redigerad av Stenballe 2025-04-23 kl. 21:07.
Citera
2025-04-23, 20:59
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
speciellt om man bor själv.

Ja men är man inte en loser då om man är 40?

Stenballe verkar ha stenkoll.

Bry dig inte om så mycket vad andra tjänar eller gör. Se till att du gör det du tycker är bra. Definierar man sig efter att jämföra med andra så är man alltid en loser. Både på grund av det beteendet men också för att det alltid finns folk som är bättre, mer framgångsrik, mer erfaren, snyggare, rikare, lyckligare, och yngre än du. Det finns inget att hämta i sånt.
Citera
2025-04-23, 21:01
Medlem
När man har en brorsa som äger ett företag som omsätter många miljoner och gör vinst varje år med flera miljoner trots fina löner till honom själv och de anställda han har, så kan man jämförelsevis känna sig som en förlorare.

Men jämför jag mig med resten av Sveriges befolkning så har mer än 90% en sämre inkomstnivå än vad jag har.

Så allt är relativt.

Viktigast är att man lyckas såpass bra att pengar är inget som man ligger sömnlöst för.
Citera
2025-04-23, 21:13
Medlem
Citat:
Jag är snart 40 år, jobbar som IT konsult och tjänar runt 60000. Då är man en loser va?

Jag tror det är för att jag har så dåliga people skills. Jag ser inga vägar men dom verkar hitta dem.
Ja verkligen. Jag tycker genuint synd om dig och förstår inte vem eller vad som kan trösta dig ärligt talat.

Ja, mitt arma kräk, ligger långt under i lön. Men har kommit på att det spelar ingen större roll, jag överlever.
Dessbättre har jag ett rätt roligt och tillfredsställande jobb för det mesta. Får uppskattning varje dag.
Och sen kom jag på att jag gillar nästan alla av mina många arbetskamrater. Vi kan prata fritt, vi skrattar ofta tillsammans och jag har full tillförsikt och tillförlitlit till deras kompetens. Jag kan äta det jag är sugen på och bor tryggt med trevliga grannar.

Men det är väl ändå mest synd om mig?

Livet är helt enkelt för jävligt.
Senast redigerad av XY3000 2025-04-23 kl. 21:15.
Citera
2025-04-23, 21:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Kass karriär?").

Mod.
Citera
2025-04-23, 21:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Polaren tjänar 75 för liknande jobb, med skillnaden att han gjort karriär inom företaget i stället för att byta jobb.

Kusinen är management konsult och tjänar 80 och har 100 tkr i bonus per år.

Spola tillbaka 15 år. Kusinen jobbade som biträde i en klädbutik. Polaren hade egen it support firma och fakturerade pensionärer för att hjälpa dem installera spotify. Jag var den enda som hade gjort klart min utbildning.

Är ju knappast nån större skillnad att tjäna 60 eller 75-80, efter skatt så är diffen försumbar. Så att du har mindervärdighetskomplex för det är ju väldigt onödigt.

I övrigt, viktigast är att hitta nåt man trivs med. MC är extremt stressigt, många tighta deadlines, mycket resande osv. så jag själv hade aldrig velat ha ett sånt jobb.

Om målet är att bygga ett kapital handlar det som bekant inte om hur mycket man tjänar heller, utan om hur mycket man sparar.
Citera
2025-04-23, 21:38
Jahaa? Gå några yhutbildningar och sluta gnäll. Gå Cloud, IAM och PHP finns om man googlar.
Citera
2025-04-23, 21:45
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Jag mår ofta dåligt för att jag som faktiskt är extremt meriterad på många olika sätt lönesätts lägre än tjejer som är 23 år gamla. Mycket utbildning, mycket arbetslivserfarenhet, medelålders, goda vitsord, exemplariska prestationer.
Det är ju den där sexistiska tanken att "män är bättre betalda än kvinnor" som genomsyrar samhället och därmed tycker vissa att det är rimligt att lönediskriminera män oavsett CV.
Som att jag skulle ha något gemensamt med typ Elon Musk, Trump etc.
Citera
2025-04-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du vet att merpaten av alla på fb har lätt minst 60 i månaden
Kuken brukar alltid vara minst 21 i slakt tillst¨ånd.
Faan mannen skit i alla andras karriärer utan gör det bästa som passar dig.
Helvete jag haar bara typ 30 ut så jag är nog underbetald men har huset betalt bilen med.
Inget lån allt som gäller är cash is king.
Lilleman ligger i nerläge och är inte i närheten av 20 ens. Skål på den.

Underbart inlägg att läsa

Till TS: Känns ofta som att de med bra sociala färdigheter har det lättare när det kommer till jobb. Men jag tänker att om man inte är en sån person, och skulle försöka lajva det för att lyckas få ett mer välbetalt jobb eller klättra i karriären, så skulle det ta så oerhört mycket energi att man inte skulle orka med det livet. Oerhört krävande att tvinga sig till att vara social om man inte är det.
Och sluta jämföra dig. Det är också oerhört energikrävande och gör en bara sur.

Jag upplever det dessutom som att det sällan diskuteras löner? Jag har väldigt dålig koll på mina vänners och släktingars löner… har väl ett hum om vissa men… Men det är kanske vanligare än jag trodde?
Citera
2025-04-23, 22:13
Medlem
Har du räknat in allt vid sidan om? Som flera skriver är livet som MC kravfyllt. De flesta som jag känner inom IT jobbar hemifrån 2-4 dagar i veckan och har en harmonisk livsbalans. Viktigt det med.
Citera
2025-04-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Ja, om man försöker "skryta ödmjukt" som du gör, på ett anonymt forum, då är man absolut en loser!
Ditt inlägg är mycket bra formulerat.
Citera
2025-04-23, 22:21
Medlem
Citat:
Asså dom här människorna skryter inte. Dom tjänar sådär mycket.

Men jag trodde alla på FB tjänade typ 70+.
Du är inte bara en låglönetorsk, utan du är även ytterst enfaldig sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in