• 1
  • 2
2025-04-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Politiskt borde Mykola vara ny påve. Fin spark mot Putin.

Men de religiösa har väl andra regler..

Kardinalerna tänker inte i politiska termer. Valet av Johannes Paulus II var förstås en käftsmäll mot Sovjetledarna, men han valdes för att han ansågs vara bäst för Kyrkan.

Och Kardinal Mykola är som sagt för ung - Kyrkan vill inte ha en påve som sitter i 40-50 år - och han har bara varit kardinal sedan december i fjol. Det krävs mer erfarenhet från den romerska kurian.
Citera
2025-04-25, 09:45
Medlem
Nu har det kommit odds på Kardinal Scherer. 67.00 är ett mycket bra odds.
Citera
2025-04-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren

Vilket bolag?
Citera
2025-04-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedcash
Vilket bolag?

Bet365.
Citera
2025-04-25, 16:12
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Väljer man en till Påve från Syd Amerika är frågan då, jag tror inte dem tar det steget ånyo men det vore ett bra val!
Dock så tror jag man väljer Kardinal Parolin just pga han har jobbat nära Påven som dog och är insatt i reformeringen som är startad, känns rätt logiskt val om man ser till den typen av skäl sedan som du säger det kan komma någon vi Absolut inte sett på ngn av alla listor som ett kompromiss namn också!
Citera
2025-04-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Väljer man en till Påve från Syd Amerika är frågan då, jag tror inte dem tar det steget ånyo men det vore ett bra val!
Dock så tror jag man väljer Kardinal Parolin just pga han har jobbat nära Påven som dog och är insatt i reformeringen som är startad, känns rätt logiskt val om man ser till den typen av skäl sedan som du säger det kan komma någon vi Absolut inte sett på ngn av alla listor som ett kompromiss namn också!

Jag tror inte att geografi kommer att avgöra valet av påve.

Det som talar starkt emot Kardinal Parolin är att han är diplomat och politiker utan pastoral erfarenhet.

Sedan har vi ”fat pope, thin pope”-teorin som säger att en liberal påve brukar följas av en mer konservativ påve för att Kardinalskollegiet inte vill att förändringar ska gå för snabbt och vara för långtgående.

Men Kardinalskollegiets sammansättning och behovet av att ena Kyrkan talar för en moderat påve. Det kan vara Scherer eller någon annan.
Citera
2025-04-25, 21:37
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Jag tror inte att geografi kommer att avgöra valet av påve.

Det som talar starkt emot Kardinal Parolin är att han är diplomat och politiker utan pastoral erfarenhet.

Sedan har vi ”fat pope, thin pope”-teorin som säger att en liberal påve brukar följas av en mer konservativ påve för att Kardinalskollegiet inte vill att förändringar ska gå för snabbt och vara för långtgående.

Men Kardinalskollegiets sammansättning och behovet av att ena Kyrkan talar för en moderat påve. Det kan vara Scherer eller någon annan.
Ska bli intressant se då Konklaven börjar och hur snabbt det kan gå valet denna gång tror 2-3 med svart rök innan den vita dyker upp, Och Habemus papam kommer sägas från balkongen från ansvarig från konklaven!
Citera
2025-04-30, 19:01
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Kardinalerna tänker inte i politiska termer. Valet av Johannes Paulus II var förstås en käftsmäll mot Sovjetledarna, men han valdes för att han ansågs vara bäst för Kyrkan.

Och Kardinal Mykola är som sagt för ung - Kyrkan vill inte ha en påve som sitter i 40-50 år - och han har bara varit kardinal sedan december i fjol. Det krävs mer erfarenhet från den romerska kurian.

Varför vill inte kyrkan att en påve ska sitta i 40-50 år?
Citera
2025-04-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför vill inte kyrkan att en påve ska sitta i 40-50 år?

Om det visar sig vara en dålig påve så är det inte bra för kyrkan. En påve kan inte avsättas.
Citera
2025-05-08, 19:16
Medlem
DjPuttes avatar
Cardinal Robert Revost från US första påven från Amerika!!!
Rätt väntat att det blev han!
Citera
2025-05-09, 10:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Vad var oddset på Prevost? Måste varit en riktig högoddsare, för jag såg aldrig hans namn ens nämnas?

EDIT: Ser nu att Han enligt Polymarket hade en chans på 1.2% att bli ny påve. En riktig smällkaramell alltså, hoppas att nån där ute klippte honom till högt odds och blev rik på kuppen!
Senast redigerad av mickenyqvist123 2025-05-09 kl. 10:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in