Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 13:51
Medlem
italiensks avatar
Bra att storlekarna blir mindre. Ej bra för folkhälsan trycka i sig massa sånt. Förpackningar på chips, läsk, godis har varit löjligt stora.
Citera
2025-04-23, 13:57
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Skönt, mer plats i skräpkorgen då. Hatar att få en jävla chokladask i julklapp, ni som köper dessa kan gå och hänga er.

Man skall vara lite snäll och dölja sitt hat när det är jul. Därför passar det inte att säga Gå och skit ner dig, din Сука, блять utan man ger någon en chokladask istället.
Hur många chokladaskar har du fått?
Citera
2025-04-23, 13:58
Medlem
Jag avskyr när företag spelar dumma och hoppas konsumenterna går på det. Att de sänker till 160 gram låter ju knappast som en tillfällig dipp, de kommer inte gå tillbaka till 200 igen. Man vill erbjuda mindre och ta mer betalt. Sedan skyller man på yttre omständigheter. För visst, de må hända kakaon är dyrare, men den har varit ”billig” sedan 80-talet. Så varför har företaget ingen uthållighet att klara en tillfällig spik?

Jag har försvarat Marabou flera gånger, trots deras dumheter. Men nu får gärna Marabou dö. Väljer hellre finskt eller inget alls.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-04-23 kl. 14:05.
Citera
2025-04-23, 14:01
Tur att jag alltid köpt Aladdin och Paradis sen trillingnöten försvann.
Citera
2025-04-23, 14:08
Medlem
TELAVIV91s avatar
Deras choklad är för stora idag, blir bättre om de minskar dem
Citera
2025-04-23, 14:09
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Jag sponsrar hellre det helfinska bolaget Fazer. Dessutom är förhållandet kakao/socker rätt hos Fazer.
Citera
2025-04-23, 14:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Jag avskyr när företag spelar dumma och hoppas konsumenterna går på det. Att de sänker till 160 gram låter ju knappast som en tillfällig dipp, de kommer inte gå tillbaka till 200 igen. Man vill erbjuda mindre och ta mer betalt. Sedan skyller man på yttre omständigheter. För visst, de må hända kakaon är dyrare, men den har varit ”billig” sedan 80-talet. Så varför har företaget ingen uthållighet att klara en tillfällig spik?

Jag har försvarat Marabou flera gånger, trots deras dumheter. Men nu får gärna Marabou dö. Väljer hellre finskt eller inget alls.
Marknadsledare får ofta fatta de impopulära besluten och gå i täten för förändringar. Men om konkurrenterna inte slår följe och minskar förpackningarna kan det slå mot marabou.
Citera
2025-04-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Det har samma snack när Fazer sänkte storleken, att det skulle bli billigare. Det blev det inte, skillnaden är att det inte fick samma rubriker.

I Finland behöll man även då, som nu, 200g.

Enligt fazer själva så hade de gjort en kundundersökning gällande mängdändringen, men de ville absolut inte gå ut med varken undersökningen eller några siffror från den.

Men ingen har väl sagt att det ska bli billigare här?
Citera
2025-04-23, 14:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen- krympinflationen fortsätter- denna gång är det bla den klassiska alladin asken som skall bli mindre!

hur länge skall svenskarna bli fattigare?

https://www.svd.se/a/wgjvr4/marabou-minskar-storleken-pa-chokladkakorna

Marabou minskar storleken på chokladkakorna. Orsaken är det högre kakaopriset, enligt bolaget.

”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.

Till exempel minskas chokladkakor om 200 gram till 160 gram, och flera av chokladkakorna på 100 gram blir istället 90 gram. Chokladaskarna Aladdin och Paradis minskas från 500 gram till 410 gram.

Eftersom Marabou är jänkarägt så bojkottar jag dem redan. De kan skita ner sig.
Citera
2025-04-23, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eftersom Marabou är jänkarägt så bojkottar jag dem redan. De kan skita ner sig.

Hade inte tänkt köpa, men nu när jag hör att de är amerikanska så blir det nog minst fem askar.
Citera
2025-04-23, 14:17
Medlem
Tjockipluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen- krympinflationen fortsätter- denna gång är det bla den klassiska alladin asken som skall bli mindre!

hur länge skall svenskarna bli fattigare?

https://www.svd.se/a/wgjvr4/marabou-minskar-storleken-pa-chokladkakorna

Marabou minskar storleken på chokladkakorna. Orsaken är det högre kakaopriset, enligt bolaget.

”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.

Till exempel minskas chokladkakor om 200 gram till 160 gram, och flera av chokladkakorna på 100 gram blir istället 90 gram. Chokladaskarna Aladdin och Paradis minskas från 500 gram till 410 gram.

Bara sluta tillverka ”choklad”, Marabou!
Citera
2025-04-23, 14:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad spelar det för roll? Antingen höjer de priserna eller minskar storleken på chokladkakan, resultatet är detsamma.
Ja och då är väl det ärligaste att höja priserna ändå? Folk vill ju fortfarande ha 200g, det är ju det vi är vana vid. Hur ska vi få tag på det nu? 160+90g?

Prishöjningar är väl det som fram tills för 10-15 år sedan alltid var det man tog till men sedan har man börjat fula sig med att dra bort några gram här och där. Det här var dock det värsta jag sett och jag lovar att priserna kommer vara desamma. Jag förstår att kakaopriset gått upp men för helvete gör den då dyrare, ingen går på att 160g=200g ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in