Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Söker på det? Det kan så klart vara annorlunda med hus, men fogden kan ju ta bilar där ägaren inte har skulder men föraren anses vara den huvudsakliga brukaren.
Ja, jag är säker på det. Som jag skrev. Om fastigheten har överlåtits som jag beskrev kan dock kronofogden gå till domstol och få rätt att utmäta den. Fastigheter är speciella i förhållande till lös egendom. Allt som inte är jord/fastigheter/fast egendom är lös egendom, inklusive bilar.
Citera
2025-04-24, 09:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-04-28, 17:00
Medlem
Fast egendom utmäts med stöd av 4:24 UB. Lös egendom med stöd av 4:17 till 4:19 UB. Besittningsbegreppet är bara relevant vid lös egendom.

/Kronoinspektör
Citera
2025-04-28, 19:44
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Har kollat runt lite och tror inte att det kan bli utmätning på fastigheten särskilt inte om hon var ägare innan du flyttade dit.

Men det finns en annan faktor att ta hänsyn till och det är att man inte alltid kan ha en hyresrätt och samtidigt äga en fastighet.

https://lawline.se/answers/hyresratt-och-agande-av-villa-samtidigt
"Det finns praxis då personer har förlorat sin hyresrätt i dessa fall men det finns även praxis då personer har fått rätt att behålla sin hyresrätt.

Troligen hänvisar din hyresvärd till uppsägning enligt 12 kap 46 § 10 p. Jordabalken"

Beror på om det är brist på lägenheter då kanske det inte går att göra som ni har tänkt.

Hoppas att det löser sig för er!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in