2025-04-26, 11:32
Medlem
En eloge till SVT som lyckats få fram en kommentator som är insatt i den katolska kyrkans seder och bruk.
Citera
2025-04-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Finns det behov av något agendafritt vid en begravning? Spridande av vilseledande kärlek?

Om man vill slippa idiotiska kommentarer, ja. Innan begravningsmässan började ägnade SVT en timme åt samtal med ”experter” som är så okunniga om Kyrkan och Heliga Stolen att man inte vet om man ska skratta eller gråta. En korrespondent som reducerar valet av påve till politiska överväganden och en professor i kyrkohistoria som pratar om Trump och Vance. Man tar sig för pannan. Skulle inte förvåna mig om de också förfasade över att det är bara män som är präster. Det brukar alltid komma, förr eller senare.
Citera
2025-04-26, 11:36
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Följer Agenda Free!

Haha, man måste vara bra naiv om man tror att det finns något agenda fritt därute.

Tittade kort på Steves sändning, plötsligt tar upp om en tankbåtsexplosion i Iran. Detta i en sändning om påvens begravning?
Mmmm Agenda fritt.
Citera
2025-04-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Om man vill slippa idiotiska kommentarer, ja. Innan begravningsmässan började ägnade SVT en timme åt samtal med ”experter” som är så okunniga om Kyrkan och Heliga Stolen att man inte vet om man ska skratta eller gråta. En korrespondent som reducerar valet av påve till politiska överväganden och en professor i kyrkohistoria som pratar om Trump och Vance. Man tar sig för pannan. Skulle inte förvåna mig om de också förfasade över att det är bara män som är präster. Det brukar alltid komma, förr eller senare.

Du verkar lättkränkt. Kanske inte lämpligt för dig att titta på TV alls.
Svt hade för övrigt en väldigt kunnig kommentator under mässan.
Citera
2025-04-26, 11:38
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Steve Lookner på Agenda free tv pratar om en tankbåtsexplosion i Iran? Verkligen relevant under en begravning av påven.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En eloge till SVT som lyckats få fram en kommentator som är insatt i den katolska kyrkans seder och bruk.
Senast redigerad av Duvlort 2025-04-26 kl. 11:42.
Citera
2025-04-26, 11:41
Medlem
Citat:
Inte ens Patriarken "Breguet" Kirill är närvarande, Ryssland som är kristet?
Möjligen kanske det kan bero på att ryssarna just idag inte vill ha en debatt om honom. Kirill har fått det mindre fördelaktiga smeknamnet ”krigspatriarken”, då hans agerande väckt starka känslor bland kristna runt om i världen.

T.o.m. Bartholomeus I, patriark av Konstantinopel, kritiserade i ett uttalande i december förra året Kirills stöd av kriget. Patriarken menade att kyrkan i Ryssland blivit ett politiskt verktyg i Putins händer. Ja, vissa präster har gått så långt som att kalla Kirill kättare.
Citera
2025-04-26, 11:43
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Möjligen kanske det kan bero på att ryssarna just idag inte vill ha en debatt om honom. Kirill har fått det mindre fördelaktiga smeknamnet ”krigspatriarken”, då hans agerande väckt starka känslor bland kristna runt om i världen.

T.o.m. Bartholomeus I, patriark av Konstantinopel, kritiserade i ett uttalande i december förra året Kirills stöd av kriget. Patriarken menade att kyrkan i Ryssland blivit ett politiskt verktyg i Putins händer. Ja, vissa präster har gått så långt som att kalla Kirill kättare.

Ja, finns det något budord som Kirill inte har brutit mot?
Citera
2025-04-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar lättkränkt. Kanske inte lämpligt för dig att titta på TV alls.
Svt hade för övrigt en väldigt kunnig kommentator under mässan.

Har inget med mig att göra. Om man har inte har någon egentlig kunskap om hur det fungerar i kyrkan och vilka överväganden kardinalerna gör vid valet av ny påve ska man inte posera som expert i TV. Allt är inte politik, som journalister verkar tro. De lurar tittarna.

Det är bra att SVT har en katolik från Vatican Media som kommentator, annars hade det blivit en katastrof.
Citera
2025-04-26, 11:46
Medlem
Citat:
Steve Lookner på Agenda free tv pratar om en tankbåtsexplosion i Iran? Verkligen relevant under en begravning av påven.

Jag tittar på EWTN så det där vet jag inget om.
Citera
2025-04-26, 11:47
Medlem
MrTygers avatar
Citat:

Vad skulle det annars handla om, om inte politiska överväganden? Nu stundar en strid mellan konservativa och progressiva som de progressiva kommer att vinna.*

*Den progressive påven Franciskus har tillsatt sina egna meningsfränder.
Citera
2025-04-26, 11:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag tittar på EWTN så det där vet jag inget om.

Kvinnan på SVT säger exakt samma sak som kommentatorn på EWTN, så får nog hålla med om tidigare åsikter att hon är kunnig.
(Dessutom har hon vett att hålla tyst emellanåt, jämfört med babblaren på EWTN)
Citera
2025-04-26, 11:50
Citat:
Han fick precis som alla andra statsledare en formell inbjudan.

Men valde att inte komma, hade gärna sett Putin i folkhavet bland ledarna, bra Tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in