2025-04-22, 22:33
Medlem
Tjena Flashback! Undrar nu om ni har koll på Peugeot 508an. Närmare bestämt den första generationen 2010-2014. Funderar nämligen på att skaffa en sådan med en budget på runt 50 000kr. Det handlar om 1.6 och 2.2 diesel motorn eller 1.6 bensin motorn. De flesta jag spanar in ligger på runt 20 000 mil. Vad säger ni? Är det en pålitlig bil? Någon med erfarenhet? Tack på förhand
Citera
2025-04-23, 01:23
Medlem
TUKs avatar
Min erfarenhet är att Peugeot är prisvärda bilar men plastiga i interiören.
20.000 mil för en fransos är mycket.
Citera
2025-04-23, 07:02
Moderator
De börjar ju bli till åren, men ...
Kolla värmen, vanligt med igensatta värmeelement, börjar med att värmen försvinner på höger sida och så småningom på vänster. Är rätt billigt och enkelt att åtgärda själv genom att byta till ett nytt element, men det går förstås inte att ha tummen mitt i handen. Prutläge om inte annat.
Rost, tyvärr rostar de en del, framförallt i framskärmarna, går ju också att åtgärda men kolla noga så du inte missar det.
Köp diesel, alla är bra, undvik 1.6 bensin om du ens hittar nån.
2.2 GT är förstås skönast och snabbast, 2.0 och 2.2 sitter det dessutom riktiga automatlådor på, 1.6 är en bra motor, snål och förvånansvärt stark men om det är en e-HDi så sitter den kopplad till en automatiskt växlad manuell låda, fungerar bra men annorlunda ... Krävs tillvänjning och kopplingen slits mer än på en manuell så det finns risk att den måste bytas.

Satsa på en GT, de är ju helt klart trevligast, dyrare att köra och äga än 1.6 förstås, såldes ju en del välutrustade 1.6 e-HDi, utrustningspaket Allure, väldigt trevliga de med och om det är ekonomi som efterfrågas är det ju en sån du vill ha. Active ,som i utrustningspaket, är väldigt enkelt men jag tror inte det är nån fördel alls. Ingen keyless, inga tonade rutor, vanlig handbromskrycka, tygklädsel.
Bluetooth kom 2012 om jag inte minns fel.
Citera
2025-04-23, 08:28
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
De börjar ju bli till åren, men ...
Kolla värmen, vanligt med igensatta värmeelement, börjar med att värmen försvinner på höger sida och så småningom på vänster. Är rätt billigt och enkelt att åtgärda själv genom att byta till ett nytt element, men det går förstås inte att ha tummen mitt i handen. Prutläge om inte annat.
Rost, tyvärr rostar de en del, framförallt i framskärmarna, går ju också att åtgärda men kolla noga så du inte missar det.
Köp diesel, alla är bra, undvik 1.6 bensin om du ens hittar nån.
2.2 GT är förstås skönast och snabbast, 2.0 och 2.2 sitter det dessutom riktiga automatlådor på, 1.6 är en bra motor, snål och förvånansvärt stark men om det är en e-HDi så sitter den kopplad till en automatiskt växlad manuell låda, fungerar bra men annorlunda ... Krävs tillvänjning och kopplingen slits mer än på en manuell så det finns risk att den måste bytas.

Satsa på en GT, de är ju helt klart trevligast, dyrare att köra och äga än 1.6 förstås, såldes ju en del välutrustade 1.6 e-HDi, utrustningspaket Allure, väldigt trevliga de med och om det är ekonomi som efterfrågas är det ju en sån du vill ha. Active ,som i utrustningspaket, är väldigt enkelt men jag tror inte det är nån fördel alls. Ingen keyless, inga tonade rutor, vanlig handbromskrycka, tygklädsel.
Bluetooth kom 2012 om jag inte minns fel.
Bra koll.
Citera
2025-04-23, 09:42
Medlem
no-right-returns avatar
Hade en 508 2011 1,6 diesel ett par år. När man vant sig med robotlådan och släpper gasen för att underlätta växling funkar den bra. Väldigt ekonomisk, drog runt 0,45 på längre körningar.

Fick byta samtliga spridare vilket gick på ~24k så blev väl ”dyrt” i slutändan som vanligt.
Citera
2025-04-23, 12:47
Medlem
Undvik robotlådan och du har dålig nacke och vill komma framåt i dräglig fart.
Räkna med att byta mekaniken till fönsterhissarna lite då och då, både på fram och bakdörrar.
Det finns piratdelar att köpa till bättre priser än original, men de är bökiga att byta.
Första dörren lagades på verkstad, det gick på 7000:-, sen bytte vi själva, tror hissen kostade 2.200:- på Autodoc.
Vi bytte totalt 5 hissar, 2 på förardörren och en på övriga dörrar. Nu var det en familj med 3 barn som gärna hissade upp och ner fönsterna, tipset annars är att inte röra de, dock rasade passargerarfönstret ner utan att nån rört hissen, bara stängde dörren.
Citera
2025-04-23, 23:17
Medlem
Tack för att ni delar med er av er erfarenhet! Vänliga hälsningar Djuret
Citera
2025-04-23, 23:34
Medlem
BernardLoutres avatar
Det finns ju också Hyundai i40 och Kia Optima i samma storlek men jag vet inte hur de är kvalitetsmässigt...
Citera
2025-04-25, 19:00
Medlem
fermions avatar
Hade en 2011 manuell 508SW1.6 diesel i 12 år/40000 mil. Bekväm, rymlig, ekonomisk och förvånansvärt stark för 110 hk. Känns inte undermotoriserad och höll bekvämt c:a 160 med förbrukning 0.6 under lång sträcka tex. Annars c:a 5l/100km i snitt.
Problem:
Hjullager fram - bytt *många*
Värmeelementet precis som beskrivet i tråden. Trasigt ena halvan
Citera
2025-04-25, 20:19
Medlem
MustigGulaschs avatar
Jag har haft andra generationen, den från 2015-2018(?). Köpte vid 6000 mil och sålde vid 19000 mil.
1.6l blue hdi med manuell låda.
Motorn gick som en klocka. Slitdelar som kamrem blev bytt, det enda som gick sönder var fjädringen till höger framhjul.
Drog 0.6 på långturer och 0.5 på landsväg till jobbet. Förvånansvärt tyst bil. Tråkig att köra, men bekväm överlag. Svalde massor med bråte när det väl behövdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in