Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-04-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis, vi är uppenbarligen överens så jag vet inte riktigt vad vi diskuterar.

Så jag önskar dig en trevlig kväll!
Det vi diskuterar är att jag inte anser detta påstående vara någon självklarhet: "Unga högutbildade människor från andra delar av Västvärlden kan absolut vara en tillgång för Sverige om de invandrar hit"

Och jag tog judarnas invandring i mellanöstern som exempel.

Även om det skulle komma 50 miljoner högutbildade till sverige oavsett var de kommer ifrån, är det inte bra för oss om vi trängs undan eller ersätts av andra folk.

Jag är ingen anarkokommunist som anser att "alla människor har lika värde" och därför inhumant kan bytas ut som någon sorts resurs, även om den åsikten gjorts till svensk sekteristisk statsreligion.

Självklart är det ännu värre om det kommer miljoner kriminella snyltare och ersätter oss. Och det tycks vi vara överens om.
Citera
2025-04-23, 21:32
Medlem
Vet inte varför man ens ska tänka på att öka invandringe när arbetslösheten redan är bland de högsta någonsin i historien och nästan om inte sämst i hela Europa.

Blir bara ännu fler arbetslösa om man tillåter mer invandring.
Citera
2025-04-23, 23:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det vi diskuterar är att jag inte anser detta påstående vara någon självklarhet: "Unga högutbildade människor från andra delar av Västvärlden kan absolut vara en tillgång för Sverige om de invandrar hit"

Och jag tog judarnas invandring i mellanöstern som exempel.

Även om det skulle komma 50 miljoner högutbildade till sverige oavsett var de kommer ifrån, är det inte bra för oss om vi trängs undan eller ersätts av andra folk.

Jag är ingen anarkokommunist som anser att "alla människor har lika värde" och därför inhumant kan bytas ut som någon sorts resurs, även om den åsikten gjorts till svensk sekteristisk statsreligion.

Självklart är det ännu värre om det kommer miljoner kriminella snyltare och ersätter oss. Och det tycks vi vara överens om.

Okej. Fast läs gärna mitt inlägg igen. Unga högutbildade människor från andra delar av Västvärlden kan absolut vara en tillgång för Sverige om de invandrar hit. Observera ordet kan, d.v.s. att det beror på, under vissa förutsättningar är det det, under andra inte.

Extremt många såsom i ditt exempel är ett bra exempel på då jag inte tycker det inte är det, t.ex. p.g.a. att den inhemska befolkningen och dess kultur då trängs undan. I en låg omfattning tycker jag det däremot kan vara det då den inhemska befolkningen och dess kultur inte trängs undan då den lilla grupp av människor med likartad kultur då istället asimileras i majoritetssamhället.
Citera
2025-04-24, 01:13
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Många trådar om att minska invandringen. Invandring är däremot positiv för svensk tillväxt. Är ökning ett alternativ?

Det är inte ett alternativ nej. Det leder bara till folkutbyte.
Citera
2025-04-24, 01:25
Medlem
Masingas avatar
Att ta in folk som notoriskt, är allergiska mot fysiskt arbete (ni vet vilka)och kalla det för arbetskafts invandring är sanslöst
Citera
2025-04-24, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej. Fast läs gärna mitt inlägg igen. Unga högutbildade människor från andra delar av Västvärlden kan absolut vara en tillgång för Sverige om de invandrar hit. Observera ordet kan, d.v.s. att det beror på, under vissa förutsättningar är det det, under andra inte.

Extremt många såsom i ditt exempel är ett bra exempel på då jag inte tycker det inte är det, t.ex. p.g.a. att den inhemska befolkningen och dess kultur då trängs undan. I en låg omfattning tycker jag det däremot kan vara det då den inhemska befolkningen och dess kultur inte trängs undan då den lilla grupp av människor med likartad kultur då istället asimileras i majoritetssamhället.
Ja vi är överens. Och jag såg hur du uttryckte saken redan från början.

Jag överreagerade lite eftersom jag så många gånger annars hört det obligatoriska mantrat att det skulle vara så tvärsäkert 100% positivt för oss om det kommer obegränsat med människor som är bättre än oss och bosätter sig i Sverige.

Men du uttryckte dig korrekt från början ja.
Citera
2025-04-28, 14:13
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur blir jorden mer överbefolkad av att folk byter land?

Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in