2025-04-22, 13:08
Medlem
searchfunctions avatar
Hej Flashback, jag behöver förslag när det gäller att hitta en passande enhet till en äldre person som vill lyssna på musik som jag har lagt på en USB sticka. SD kort går också bra. Nu är jag inte så insatt i ljudanläggningar så jag kanske använder fel ord.

Det ska vara något stereo/radio liknande i utseénde som kan spela låtar som ligger på en USB/SD.
Viktigt:
Stora, tydliga knappar, enkla knappar;
Spela, Stop, Nästa samt en volymkontroll. Helst inte fler knappar än så
Ska ha funktionerna Loop och Shuffle, men dessa ska vara PÅ, på default.*

Bonus:
USB stickan ska vara gömd i ett fack, liknande som batterier är gömda.
Handtag för att bära.
Fjärrkontroll som kan användas innan den blir för komplicerad.

Batteri/sladd har jag inte riktigt bestämt mig för. Vore mer praktiskt att slippa sladden, men inte om batterierna måste bytas varannan dag. Någon som har insikt? Har alltid använt strömkabel till mina enheter..

* Jag har alldeles för mycket erfarenhet av demensoffer från tidigare där elektriska prylar tappar sina inställningar och jag måste köra bil i en timme för att trycka på en knapp.

Egentligen so vore det bra med en modulär design. Exempelvis att det finns val mellan Radio och USB, men när det blir för komplicerat så kan man öppna apparaten, ta bort knapparna och sätta dit en diskret plastbit. Eller att man mekaniskt kan begränsa min/maxvolymen. Fast detta är så jävla niche att jag tror inte att det existerar.

har ni något förslag, finns det ens?
Jag överväger redan https://www.alzproducts.co.uk/music-...DNfaSfSr7aBemj
Specifikt
https://www.alzproducts.co.uk/relish...ayer-radio-dab
Men problemet är att den inte har en shuffle funktion, mycket viktigt!

Tackar för svar.
Jag har börjat kolla upp arduiono och liknande för att göra min egen lösning men det är en riktig jungel för en nybörjare.
Citera
2025-04-22, 13:20
Medlem
Du är ju väldigt specifik, exempelvis gällande ett dolt USB-uttag.
Jag vet ingen på stående fot, men du kan ju kolla följande sökning på Amazon.
Kanske finns något som passar där?

https://www.amazon.co.uk/easy-use-ra...io+for+elderly

Edit: Annars här på svenska:

https://www.amazon.se/s?k=Radio+f%C3%B6r+%C3%A4ldre
Senast redigerad av tedshiro 2025-04-22 kl. 13:23.
Citera
2025-04-23, 16:54
Medlem
searchfunctions avatar
Jag har sökt i veckor efter produkter och funderat över vad som kan fungera. Sökte hela dagen igår och är så trött att se alla dessa mackapärer.
Det är ett väldigt specifikt problem som behöver en specifik lösning. Om någon undrar varför USBt ska vara gömt i ett fack så kan jag nämna en person som skruvade ur glödlampor. Varför? För att släcka? Vet ej, men de var borta med jämna mellanrum. På samma sätt så kan ett USB som sticker ut en dag vara borta.

Jag trodde inte att det skulle vara så här svårt att hitta produkter som ens HAR en shuffle funktion, men för att veta om en apparat har det, så får man antingen spana på alla knappar och hoppas man ser ordet/symbolen Shuffle, eller dyka ner i apparatens manual.
Och om den har ett shuffle mode, så är det för komplicerat att trycka MODE + 5.
Eller om den har en knapp dedikerat för shuffle så kanske även det är för komplicerat.
Och även om shuffle finns, så är det ofta så att den nollställs vid avstägning.

Lösningen på det är då att ha en apparat som står på 24/7 men som verkar vara avstäng för att lura användaren. Den bara pausar/spelar.
Problemet med det är att sladden fortfarande kan ryckas ur väggen och nollställa shuffleinställningen.

En möjlig lösning är att hitta en Bluetooth högtalare som bara har av/på och volym och gömma apparaten som streamer som får stå på 24/7.

Att ha en apparat som ständigt står på kanske låter dumt, men jag ser tusan mig inte någon annan lösning för att fixa shuffle-problemet. Oavsett vilken produkt som införskaffas så verkar det vara ett måste att den står på.

Det finns ett undantag och det är Ipod Shuffle och liknande produkter. Då får istället en låda tillverkas som ser ut som en radio och exponera knapparna. Högtalare som placeras i lådan kopplas till Ipoden och en laddkabel.
Detta verkar vara det mest praktiska, men jag hittar ingen apparat som har shuffle PÅ, på default.
Det kanske inte är så bra för sådana saker att ständigt ha en laddare ikopplad.

Men jag hittar inte någon ipod shuffle, jag prövar att köpa en DAP spelare, den får gömmas i en låda tillsammans med högtalare och båda får ha konstant ström. Play/Pause knappen kommer kamofleras som AV/PÅ, Skip knappen exponeras och volymen till högtalarna exponeras till användaren.

Och sökandet fortsätter.
Citera
2025-04-28, 18:59
Medlem
searchfunctions avatar
Köpte en billig mackapär som jag nu har fått och prövat lite med. Och det är fan inte positivt.

1. Om man spelar musik medans den laddar så blir det störningar i ljudet. Visst, den stänger av sin skärm rätt snabbt och då minksar störningarna med 90% så det är inte någon katastrof.

2. Den har en shuffle funktion. Men tydligen så finns det två olika sätt man kan göra shuffle på.
Det korrekta sättet är att slumpmässigt välja en låt, när en låt är klar.
Sättet denna shufflar på är att randomisera spellistan. Så om man inte trycker på shuffle igen, så kommer samma ordning alltid spelas.

3. Sover. Efter 30s så somnar den och man måste då först väcka den med ett knapptryck.

Förvånansvärt bra ljud i ikopplade högtalare. Och utan också, faktiskt.
Den behöver inte kasseras, den kan jag använda själv. Har faktiskt funderat över att ha en liten lätt minihögtalare sattfast i kragen när man är ute och går och det duger denna till.

Men det är ingen lösning till denna trådens tema.

Men det var en ganska billig läxa. Innan jag köper något nytt, så måste jag kontakta tillverkaren och fråga om man kan spela medans den laddar, och hur deras shuffle funktion faktiskt fungerar.

sökandet fortsätter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in