Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-23, 11:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Mängder med forskare i USA funderar nu på att lämna:

Citat:
75% of US scientists who answered Nature poll consider leaving
More than 1,600 readers answered our poll; many said they were looking for jobs in Europe and Canada.

Tidskriften Nature har mycket gott anseende.

Även om det var frivilligt att svara på enkäten så får 75% betraktas som något av en katastrof för USA.

https://www.nature.com/articles/d41586-025-00938-y
Citera
2025-04-23, 11:52
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Även om det var frivilligt att svara på enkäten så får 75% betraktas som något av en katastrof för USA.

Japp, nu är konkursen snart ett faktum...dumma dumma Trump.
Citera
2025-04-23, 11:54
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Du menar exakt vad som drabbade Trump när Twitter bannlyste Trump från plattformen, du menar den sortens successiv demontering av demokratin!?
Att förbjuda det fria ordet är aldrig bra.
Sen finns det grader i det fascistiska helvetet. Du tycker inte själv att Trump går väl långt?
Citera
2025-04-23, 11:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Fånigt? Det vore inte speciellt källkritiskt att tro på vad en anonym person påstår på internet. Om det på något sätt är fånigt enligt dig förklarar det varför du svalde "ebola gay"-storyn som visade sig vara en lögn.
Nej, det är klart. Även om du varit medlem länge verkar du inte ha varit så aktiv, och du har kanske inte läst så många av mina inlägg. Hade du gjort det hade du kanske inte tvivlat lika mycket. Jag är en knastertorr fysiker som brukar hålla mig till fakta.

Vad gäller Enola Gay så markerades närmare 100.000 dokument i Pentagons databaser för radering. Sedan finns olika uppgifter. En del säger att inget faktiskt togs bort. Andra säger att en del hann göras otillgängligt på interna system. Det gäller förresten inte bara Enola Gay, utan även en rad andra fall som gör historien smått komisk. T ex har foton med ordet ”women” i beskrivningen markerats för borttag.

Pentagon har, mig veterligen, inte tillbakavisat påståenden om att det var en variant av ChatGPT som gick igenom dokument och foton och markerade, utifrån en lista med nyckelord.
Citera
2025-04-23, 12:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är inte så simpelt. Trump är inte ännu så länge envåldshärskare i USA. Frågan är om Trumps "kriterier" är lagliga och därför begär Harvard en domstolsprövning.

Staten har naturligtvis rätt att när som helst av vilken anledning som helst ändra kriterierna för vilka som ska få statliga bidrag. Statliga bidrag är ingen universell rättighet. Det är precis som om din chef låter alla anställda få gå hem en timme tidigare från jobbet på fredagar, men sen så får ni en ny chef som drar in detta privilegium. Då kan ni inte hänvisa till att er gamla chef lät er göra det så därför har ni rätt att få göra det även fortsättningsvis.
Citera
2025-04-23, 12:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Man får nog ta denna siffra som ett uttryck för missnöje, men knappast er. Jag tror knappast att särskilt många är beredda på att lämna USA för tex Europa.
Citera
2025-04-23, 12:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Japp, nu är konkursen snart ett faktum...dumma dumma Trump.
Jag känner till din inställning i frågan. Jag håller med dig om att woke, antisemitism och liknande är ett otyg.

Men de flesta forskarna håller inte på med sådant utan är 100% seriösa. Du kan ju fundera över hur USA skulle påverkas om många av dessa forskare lämnade USA. Och hur mycket svårare det skulle bli för USA att locka till sig nya toppforskare.
Citera
2025-04-23, 12:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Man får nog ta denna siffra som ett uttryck för missnöje, men knappast er. Jag tror knappast att särskilt många är beredda på att lämna USA för tex Europa.
Ja, å ena sidan är det ju enkelt att uttrycka sitt missnöje i en sådan undersökning.

Å andra sidan verkar det dels som att det är fler än ett råtal som faktiskt funderar mer seriöst. Och många länder, inte bara i Europa, har redan börjat skicka ut trevare.

Rätt många av de toppforskare som idag verkar i USA har europeisk eller asiatisk bakgrund. För dem är steget mindre att flytta tillbaka hem om de får ett bra erbjudande.

Kina är redan ute och värvar:

Citat:
Kina ger sig in i dragkampen om de forskare som vill lämna USA. Många kinesiska vetenskapsmän lämnar på grund av misstankar om spioneri. ”Vi rekryterar endast de bästa”, säger professor Su Xiaodong på Peking University.

https://www.svd.se/a/pPj1eE/forskare-valjer-bort-usa-for-kinas-harvard
Citera
2025-04-23, 12:29
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Vems plånbok?
Harvards, naturligtvis. Jag märker av dina andra inlägg i tråden att läsförståelse inte är en färdighet som står högt i rang i ditt hushåll...

Att du försöker dra någon långsökt slutsats i att detta kommer göra amerikaner i stort bankrutt p.g.a. hemska, stygga Donald Trump & Co. är dock väldigt underhållande.

Det är ju just dessa idiotiska slutsatser och verklighetsfrämmande världsåskådning som gör du och de dina så enfaldiga, men också lustiga.

Nu tycks ni yra om att "amerikanska forskare" med glädje kommer att bli "rekryterade av Kina" för att undvika Trumps "snålhet" och "fascism"...

Man fullkomligt baxnar av hur sanslöst ert yrande är.
Citera
2025-04-23, 12:58
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, de har säkert inte stulit dem, men tidigare administrationer lät dem få pengar utan något motkrav så därför har Harvard tagit pengarna för givet.
Du menar som de 160 nobelpristagare och mängder av andra akademiska priser som genererat fantastiska innovationer som bidragit extremt mycket till den amerikanska ekonomin?
Citera
2025-04-23, 13:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du menar som de 160 nobelpristagare och mängder av andra akademiska priser som genererat fantastiska innovationer som bidragit extremt mycket till den amerikanska ekonomin?

Det är ju inte så att Harvard hade gått under utan dessa bidrag. De har en fond på 53 miljarder så dessa nobelpristagare hade lika gärna kunnat komma till ändå eller från andra universitet. Harvard ska inte tro att de är förmer än andra bara för att de genererat nobelpristagare.
Citera
2025-04-23, 13:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Nu är han demokratiskt vald president, tror du har missat den grejen, ni klara helt enkelt inte av att det är annan politik som gäller nu, eller mer klarspråk ni klarar inte av demokrati, simpelt!
Det jag försöker förklara för dig är att Trump inte har oinskränkt makt att göra vad han vill. Makten i USA är delad och frågan är om Trumpadministrationen enväldigt kan besluta om dessa indragna bidrag? Det vill Harvard pröva i domstol. Svaret får vi först när det är avgjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in