Citat:
Ursprungligen postat av
ludde88
ngon som vet vad Lea Bank r? ligger p smlistan noterades i Jan 25 och delar ut nstan 13%
Frn brjan en norsk nischbank som var noterad i Norge, men de skaffade svenskt banktillstnd och bytte listning till First North Stockholm. Norge r ju bara knda fr olja och lax s jag antar det r lttare att locka intresse frn investerare om man r noterad i Sverige (en annan norsk nischbank, Morrow Bank, r p vg att gra samma sak).
De erbjuder blankoln och sparkonton till privatpersoner i Sverige, Norge, Finland och (tydligen nr jag kollade nu) i Spanien. Knner mest till dem genom deras sparkonto dr de tidigare i perioder hade bland de hgsta rntorna. Har dock ingen koll p deras finansiella siffror, men som alltid med mindre nischbanker s brukar de ju ka p ngon smll frr eller senare s man ska nog inte rkna med att det r ngon stabil utdelningsaktie...
Uppenbarligen har kursen drivits upp nu av den kommande utdelningen nr folk sorterat bolag efter de med hgsta DA:n i tron att det finns gratispengar att hmta (vilket det ju fanns ocks om man kpte i tid och nyttjade kursuppgngen, men nu r man nog lite sent ute misstnker jag fr aktien har ju gtt 30 %+ p ett par mnader sen frslaget om utdelning presenterades). Tippar att aktien kommer tappa mer n vad utdelningen r p efter X-dagen....