Citat:
Ursprungligen postat av
ludde88
någon som vet vad Lea Bank är? ligger på smålistan noterades i Jan 25 och delar ut nästan 13%
Från början en norsk nischbank som var noterad i Norge, men de skaffade svenskt banktillstånd och bytte listning till First North Stockholm. Norge är ju bara kända för olja och lax så jag antar det är lättare att locka intresse från investerare om man är noterad i Sverige (en annan norsk nischbank, Morrow Bank, är på väg att göra samma sak).
De erbjuder blankolån och sparkonton till privatpersoner i Sverige, Norge, Finland och (tydligen när jag kollade nu) i Spanien. Känner mest till dem genom deras sparkonto där de tidigare i perioder hade bland de högsta räntorna. Har dock ingen koll på deras finansiella siffror, men som alltid med mindre nischbanker så brukar de ju åka på någon smäll förr eller senare så man ska nog inte räkna med att det är någon stabil utdelningsaktie...
Uppenbarligen har kursen drivits upp nu av den kommande utdelningen när folk sorterat bolag efter de med högsta DA:n i tron att det finns gratispengar att hämta (vilket det ju fanns också om man köpte i tid och nyttjade kursuppgången, men nu är man nog lite sent ute misstänker jag för aktien har ju gått 30 %+ på ett par månader sen förslaget om utdelning presenterades). Tippar att aktien kommer tappa mer än vad utdelningen är på efter X-dagen....